Najdrahší podcast
Gabo
A dobre.
Peťo
Mrnčíš.
Gabo
Odteraz vieme presný termín, ten termín dodržíme a ja sa na to práve nachystám na tie diely. Ja už mám milión fanúšikov, píšu mi a tak ďalej. Už nemôžem sklamať svoju základňu.
Peťo
Nenahrávaš to, prosím ťa? Dobre, ďakujem.
Gabo
Tak keby si no náhodou mi povedal, že chápeš, že celý čas sa pripravujem na sobotu, čo je raz v sobotu (???), že on piatok sedí doma a že poď rýchlo, rýchlo, vybehni na trávnik a on, že nie, nie, nie, toto takto nemôže ísť ďalej. Však ja mám už, ja už mám cez štyristo followerov na Instagrame, mne to zase stúplo.
Peťo
To si úplný Ronaldo, máš len 1000000× menej jak Ronaldo, nie? Či koľko má Ronaldo?
Gabo
No počkaj, on teraz prekročil štyristo miliónov, hej, štyristo miliónov, hej, štyristo miliónov.
Peťo
Veď to som presne povedal.
Gabo
Neviem, či nebol prvý.
Peťo
Kámo, už len krát milión a si Ronaldo.
Gabo
Čaute, znova je tu Buzzword a znova možnosť sa pohádať s Peťom. My sme sa tu už aj stihli, kým sme zapli mikrofóny alebo teda dúfam, že neboli zapnuté a Peťo, vieš, kto je Joe Rogan?
Peťo
To je nejaký konšpirátor na Spotify.
Gabo
Nie, nie je to konšpirátor na Spotify. Je to podcaster.
Peťo
No veď ale.
Gabo
No však nechaj, však ti to vysvetlím.
Peťo
Si sa ma pýtal, tak sa snažím odpovedať.
Gabo
Ale zlá odpoveď. Chlapík začal si robiť podcasty na YouTube. Neviem, či ich dával na nejakú inú platformu, asi nie, skôr iba na YouTube. Volal si tam rôzne známe mená a tak ďalej akože a robil s nimi také, že veľmi funny interview, veľmi neformálne, ktorými sa predstavil. Také napr. mal s Elonom Muskom, že spolu, ja neviem, fajčili trávu v štúdiu.
Peťo
Aha, to bolo u neho?
Gabo
To bol Joe Rogan.
Peťo
Okej, okej.
Gabo
No ale popritom akože chlapík má také celkom rôzne niektoré zaujímavé názory, keď poviem v úvodzovkách, ktoré vždy mal. Viackrát si neodpustil nejaké rasistické alebo také nejaké akože genderovo nevyvážené poznámky. No ale čo sa stalo teraz, kúpil ho Spotify. On bol predtým ako nezávislý content creator. Kúpil ho Spotify minulý rok.
Peťo
To som čítal, no, za 200 miliónov.
Gabo
200 mega, 200 mega ze naho dali. Bol to najdrahší akoby podcast ever.
Peťo
Nám koľko zatiaľ ponúkali najviac?
Gabo
My sme tesne pod ním, ale niekde tak no, cca, ale kúpil ho Spotify, že tam bude iba čisto dávať obsah tam, no a on tam aj rok fungoval, mal akože brutálne čísla, že desiatky miliónov vypočutí na jednu epizódu, bacha, nie, že celkovo, jedny epizódky na vypočutie, tie najlepšie mali takéto čísla, no ale január prišiel a on klasicky, on už aj predtým mal rôzne také akože, čo sa týka vakcín a očkovania také všelijaké, že a však to chripôčka, poznáš to, ale v januári dal nejakú časť, už ani neviem, kto tam bol hosť, priznám sa, že zabudol som a začal tam akože klasika, ivermektín najlepší a ak ste zdravý a mladý.
Peťo
Ale on, či ten hosť?
Gabo
On, on spolu s hosťom. Akože spolu s hosťom s tým, že ivermektín je super, ak ste zdravý a mladý, vy očkovanie nepotrebujete, ak ste to už prekonali a potom sa dáte očkovať, ešte vám to uškodí, chujoviny.
Peťo
Jasné.
Gabo
Sorry za výraz, no a samozrejme hneď sa strhol shit storm a tak ďalej a Spotify akože mal z toho celkom výrazný problém. Takže 1 z prvých príkladov, kde aj na podcasty prišlo, že doteraz sa riešil Facebook, Instagram, tam sú tie informácie, YouTube atď., ale podcasty si žili takým tým svojím svetom a zrazu naňho prišlo a toto podľa mňa bude celkom akože zaujímavé, že začnú si nejak všímať nielen, čo my rozprávame, ale aj ostatní a že bude to ako keby zaujímavé sledovať.
Peťo
Ináč toto je podľa mňa super úvod k tomu, že okej, treba riešiť takýchto ľudí, ale keď sa na to pozerám z inej strany, že podcasty sa naozaj dostávajú do toho mainstreamu z pohľadu ako médiá typu, hej, že už je dôležité, čo odznie u niekoho v podcaste, napr. u nás.
Gabo
Je.
Peťo
Tým pádom, že už to nie je také, že tam sa chlapci rozprávajú a 6 ľudí si to vypočuje a vlastne je to úplne jedno, netreba sa tomu venovať. Čiže z tohto pohľadu je to dobré a je dobré, že sa aj tí hudobníci voči tomu ohradili. Je dobré, že Spotify to teda rieši, jedno s druhým.
Gabo
No ale až tak neriešili, lebo akože.
Peťo
Ale trošku to začali, niečo tam začali riešiť.
Gabo
No akože oni tam dali nejaké, že nejaké staré časti, ktoré boli také, že najhoršie, tie vymazali, ale nechali ho tam, ale keby ten Daniel Ek sa volá, ten majiteľ a (???) Spotify, on vyhlásil, že kebyže preňho najväčšia hodnota je sloboda slova a nechal to tam. Tzn., že ako keby ustáli, zatiaľ to vyzerá, že ustáli ten tlak. Tým, že to je audio, vieš, lebo text vieš zachytávať, neviem, že zachytávať, neviem, na tých facebookoch nejak obrázky a podobne, ale že preto to audio tak dlho ako keby uchádzalo, lebo ako keby nedalo sa to ako keby že automatizne zachytávať, že keď ty v podcaste niečo povieš a tých podcastov sú trilióny hodín, tak zrazu ako keby sa ťažšie kontroluje ten obsah. To je ako keby podľa mňa tak ďalšia výzva, ktorej bude čeliť či Spotify, ale neviem hocičo, že ako vlastne kontrolovať ten audio obsah, ako sa vôbec k tomu dostať a riešiť, čo tam človek povie a dávať tie dezinfo napr. prečo, lebo veci, ktoré tam zaznejú atď. Dezinfo sa dostane, samozrejme, do podcastov, tam, kde všade, takže to bola mňa je celkom akoby že zaujímavé alebo skôr taká výzva, ktorá tu bude.
Peťo
Ale ja si myslím, že toto rieši dnes umelá inteligencia, machine learning, ktorý vlastne už dnes dokáže prepisovať to hovorené slovo do písaného textu a už keď to máš v písanom texte, tak ďalší robot vlastne skenuje, skenuje ten obsah, či náhodou sa tam nenachádzajú nejaké toxické slová.
Gabo
Technicky to asi nie je až taký problém, nie je, že skôr tie podcasty boli tak akože mimo zorného poľa.
Peťo
Áno, áno, áno.
Gabo
Že to bol taký ten feeling, že okej, tak riešme Facebooky, riešme YouTuby, ale čo tam nejaký podcast, že to si nejakých pár ľudí sa robí sám pre seba a to počúva presne 10 ľudí, ale zrazu, keď to má obrovskú počúvanosť, tak už to má akože reálnu dôležitosť a už sa tomu treba venovať, no.
Peťo
Prvé podcasty sa volali audioblogy, čo je super, nie? To je úplne logické narozdiel od podcastu, hej a vznikli vieš kedy, kámo? V osemdesiatych rokoch.
Gabo
Dobre a kde si to vešal?
Peťo
Nahral si sa na kazetu, hej.
Gabo
Si to kamošom rozdával.
Peťo
Áno, potom si tie kazety akože kúpiš a namiesto kazety.
Gabo
No ty kokos.
Peťo
Namiesto kaziet s hudbou si si nahral nejakého.
Gabo
Akože počkaj, ja tomu technicky rozumiem, len akože to, že niekto musel akože fakt, že tú kazetu akože vieš, že.
Peťo
No nahrať.
Gabo
Nahrať, prehrať na nejakú inú kazetu.
Podcast je mainstream
Peťo
A dať ju ďalej. Mainstreamový nástup podcastov. My sa tu v 2022. roku akože bavíme o tom, že máme epizódu o podcastoch ako Buzzworlde, hej, ale nie je to úplne Buzzworld. Takže v 2004 a prišlo to teraz s nástupom aj jPodu a to je aj dôvod, prečo sa podcasty už nevolajú audioblogy, lebo zrazu si mal zariadenie, prenosné zariadenie, vlastne volkmena zjednodušene, na ktorom si si mohol pustiť presne podľa ľubovôle, čo si chcel, hej, že nebolo to len nejaké internetové rádio, ktoré hralo, čo ono chcelo. Buď si tam mal piesne alebo si tam mal teda MP3-jky s podcastami.
Gabo
To chápem, ale potom, keď si ako povieš že masové rozšírenie. No ale celkom ako keby zaujímavé, do toho hrala ako keby korona, že keď si pamätáš si Clubhouse asi.
Peťo
Určite, no.
Gabo
Clubhouse, to bolo vlastne v prvých mesiacoch korony, strašne vystrelil, akože aplikácia, v podstate taká audio aplikácia, kde (???) rôzne roomy a bavili sa rôzne témy a podobne a to akože s tým to len súvisí, že zrazu ako keby ten Clubhouse potom skapal, ale že takéto, že počúvam audio popritom, ako niečo robím, tak akože to podľa mňa prišlo tak 2 roky dozadu.
Peťo
Pripravil som si nejaké dáta aj za Slovensko, lebo však nech máme nejaké reálne čísla. Máme klienta Rádio Expres a oni majú takú platformu podcastovú Podmaz a vlastne sú tam sústredené všetky slovenské podcasty, aj tento náš aj všetky ostatné, aj od ZAPO-a aj od SME-čka, proste že všetky aj od Expresu a robili sme pre nich práveže v decembri zaujímavý prieskum, že ako ľudia počúvajú podcasty, ako často, kto ich počúva, prečo a tak a vyšli nám z toho super zaujímavé dáta, tak možno by som k tomu trošku povedal. Zahráme si opäť našu obľúbenú hru, že ja sa pýtam, ty neuhádneš, že koľko percent Slovákov, je to nejaký deklaratívny prieskum, že oni to tvrdia, nedá sa to zmerať.
Gabo
Hej, ale to je repre vzorka akože celkovo na populáciu.
Peťo
Hej, 2 000 poslucháčov. Čiže bolo to, prieskumník to normálne vyhodnocoval, čiže hej, je to.
Gabo
Poslucháčov Rádia Expres.
Peťo
Nie, nie, všeobecnej populácie. Koľko Slovákov počúva podcasty aspoň raz týždenne v percente podľa teba?
Gabo
Niekde okolo 10?
Peťo
No nám to vyšlo, že viac ako 50 %. Napríklad najčastejšie počúvajú podcasty ľudia vo veku 40+, čo ma úplne, že, úplne, že šoklo.
Gabo
To neverím.
Peťo
Štvrtina z týchto ľudí tvrdí, že každý deň počúva podcasty.
Gabo
To není dobre.
Peťo
Tie čísla sú výborné, čísla sú výborné.
Gabo
Štatistika sú čísla, ktoré si sfalšujem sám.
Peťo
Presne tak, inej štatistike neverím. Jednotka v témach sú príbehy, tak to už asi teda uveríš, že príbehové podcasty fungujú najlepšie a najradšej ich ľudia počúvajú.
Gabo
A ako si predstaviť akože že príbehový podcast, ako ktorý je príbehová a ktorý nepríbehový?
Peťo
Kamarát, to bude ťažký diel s tebou dnes. Ako buď to neguješ alebo nerozumieš, o čom hovorím. Ťažko sa mi nadväzuje potom.
Gabo
To máš za všetky predchádzajúce diely, čo si vyrobil.
Peťo
Na druhom mieste je zábava, čiže si vyberajú tie zábavné podcasty a trojka, predstav si, rozhovory. Polovica Slovákov hovorí, že počúva doma. To tiež budeš krútiť hlavou zase.
Kedy počúvaš podcast?
Gabo
Nie, to mi príde okej. Niečo robíš a počúvaš podcast.
Peťo
Jak to máš s podcastami, počúvaš to, kedy, kde?
Gabo
Ja neviem, že keď šoférujem, tak si pustím podcast, že to je také fajn alebo keď niekam idem pešo na stretnutie s klientom, tak fajn, tak si pustím podcast a kráčam pri tom. Ty?
Peťo
Predtým, ako sme začali nahrávať, som podcasty veľmi nepočúval.
Gabo
Fakt? Žiadne?
Peťo
Ale áno, začal som, ale začal som pri športe, že ja zase si ako keby neviem inokedy na to nájsť čas.
Gabo
Ty počúvaš športové podcasty?
Peťo
Nie, pri športe, Gabo.
Gabo
Pri športe, ja som sa zľakol, že počúvaš šport alebo toto.
Peťo
Nie, neboj sa.
Gabo
Aké športy robíš?
Peťo
No pri bicyklovaní reálne, že vtedy som začal počúvať podcasty, že prišlo mi to ako zmysluplné využitie času, hej, že dám slúchadlá a idem bicyklovať a vlastne zároveň športujem a zároveň sa aj niečo dozviem zaujímavé, ale napr. v aute alebo v práci to absolútne nedávam, že mňa to príliš ruší. Akože v aute nie, v aute počúvam rádio a nechce sa mi akože rozmýšľať nad tým, čo by som si pustil.
Gabo
A toto je inak celkom zaujímavé, že odkedy ja som akoby prešiel na podcasty, mňa nebaví rádio. Normálne, že úplne, že má prestalo baviť, že ak mám chuť na hudbu, tak si pustím ten YouTube alebo ten Spotify, keď chcem niečo počúvať, tak si pustím podcast. Ale že by som si pustil že tak klasicky, že rádio a teraz zrazu akože tam tie reklamy a pesničky a potom niečo moderátor povie a počasie, to že úplne že stratilo pre mňa akúkoľvek atraktivitu. Ty ich dávaš klasicky.
Peťo
Okej. Ja rádio, ja rádio dávam. Musím mať náladu na podcast, hej, musím mať na ňu príležitosť.
Gabo
Dobre, ale máš teda nejaký taký, že, že toto akože počúvaš pravidelne, že už len čakám, kedy vyjde v utorok, aby som si to vypočul konkrétne, vieš?
Peťo
Vieš čo, krížom.
Gabo
Nemáš taký, že obľúbený podcast.
Peťo
SME-čko, N-ko, Aktuality. Nie podľa témy, podľa hosťa, podľa témy si vyberám alebo potom nejaké vyslovene zábavné, hej, že teraz napr. som si vypočul toho Kuriérisa nového od ZAPO, hej, že akože čistá zábava, že okej, idem sa zabaviť, idem sa, idem sa s nimi, s nimi zasmiať, ale teda to, čo pravidelne počúvam, je Buzzworld, samozrejme, len to musím počúvať, lebo však schvaľujeme každý diel, tak.
Gabo
Hej, dobre, ale tak akože nepočúvaš to asi celé.
Peťo
Počúvam to celé, lebo to naozaj potom dávam tomu aj pripomienky. Vieš, keby ste videli, ako vyzerá schvaľovanie týchto epizód.
Gabo
To preskočíme.
Peťo
Že Martin zo ZAPO nám pošle nastrihaný diel, ktorý má 27 minút. Gabo za 4 minúty napíše za mňa okej, čo ani v Insterstellari sa proste nedá, akože metafyzicky sa to nedá stihnúť.
Gabo
Počúvaj, ja som tu, ja viem, čo rozprávame.
Peťo
Áno a ja teda mne to trvá tak 4-6 hodín, kým sa k tomu dostanem, potom si tých 27 minút vypočujem. Potom napíšem nejaké 2 trápne pripomienky, väčšinou je mi vysvetlené, že sú od veci tie pripomienky a potom sa to pustí a tak v tej podobe, ako nám to prišlo, ale teda tak tie Gabove 4 minúty má vždy fascinujú, že za mňa okej, to je úplne.
Gabo
Ja mám čo robiť.
Peťo
Interstellar, kámo, by bol na teba hrdý.
Gabo
To číslo, čo si povedal na začiatku, že 50 % ľudí že teda deklaruje, že počúva podcasty, to je, neviem. Martin by ti podľa mňa povedal, že úplne niečo iné, keby si sa mu teraz napríklad ozval.
Peťo
Čiže ty hovoríš, že koľko to je ľudí?
Gabo
10 % zo Slovákov, akože reálne, keď si zoberieš slovenskú populáciu, 10 % ľudí.
Peťo
Ja sa s tebou nejdem hádať.
Gabo
Raz mesačne si dá podcast.
Peťo
Dobre, ja sa s tebou nejdem hádať, volám Fenčákovi. Čau, hádame sa tu o jednej veci, potrebujem, aby si nás rozsúdil, že podľa teba, hej, normálne kvalifikovaný odhad, si tu guru podcastový slovenský, že koľko percent Slovákov podľa teba počúva podcasty, nejaký odhad mi daj.
Martin Fenčák
Neviem, predsa to daj ty, ale ja si myslím, že 2 milióny.
Peťo
Haha, ja ti veľmi pekne ďakujem, Martin, za tento tvoj kvalifikovaný odhad, lebo Gabo usušil, že trápnych 10 % Slovákov, ja som povedal, že asi polovica Slovákov. Tak 2 000 000 je oveľa bližšie k polovici ako k desiatim percentám.
Martin Fenčák
Pozri sa, kvalifikovaný odhad to nie je. Je to len môj odhad na základe toho, že robil sa prieskum, ktorý bol aj zverejnený a už vtedy to bolo 1 000 000 Slovákov a ja si myslím, že za tie 2 roky to stopercentne narástlo na dvojnásobok a vidím to aj na našich číslach, že akým spôsobom sa to zniekoľkonásobilo, keď to porovnám so situáciou pred dvoma rokmi.
Peťo
Pozrite, ja, ja som šťastný, že tento nápad zavolať ti mal Gabo. Díky, čau. Díky, no. Takže ja pokračujem, priatelia, v číslach z prieskumu, ktorý som už opustil, už som ten papier dokrčil a polial vodou, ale vraciam sa k nemu, lebo je relevantný, relevantný a teda zase dôležitá vec, čo rozhoduje, že čo si človek pustí, že prečo si človek púšťa podcast, tak polovica Slovákov hovorí, že je to podľa témy, štvrtina sa rozhoduje podľa žánru, hej, že o športe, o hudbe, o niečom, to je žáner, to nie je téma, sme teda boli chvíľku dokonca jednotka, keď keď nás ZAPO vydalo, hej, na Slovensku.
Gabo
Ale nie v počúvanosti, ale v trendoch, tak.
Peťo
No ale tam smerujem, tam smerujem, že ako sú tie algoritmy vlastne nastavené, že, že vlastne my s našimi proste šušňavými vypočutiami sme zrazu konkurovali tam tým najväčším. Tu, keď mám nejaké dáta od ZAPO-a, hej, že najväčší je Peťa Polnišová s Evelyn, hej, ktoré majú, že desiatky 1000 vypočutí a zrazu na jednu epizódu a my sme boli vyššie ako sú oni.
Gabo
Peťo, kto sú tam tí ďalší akože?
Peťo
Že kto sú akože s veľkými vypočutiami?
Gabo
Hej, to ma celkom zaujímalo, že kto je taký tých, že 5 v ZAPO napríklad.
Peťo
V ZAPO “Doktor má Filipa” je veľmi vysoko na epizódu. “Boris a Brambor” je veľmi vysoko, “Vražedné psyché” veľmi vysoko, “Profil zločinu” veľmi vysoko.
Gabo
Okej.
Peťo
Strašne by som chcel povedať, že Buzzworld, ale ešte to tak není. No ale však chcel by som to akože dokončiť myšlienku pre zmenu, že my sme akoby získali nejaký trend, že za, za krátke obdobie sme z nuly vyleteli v percentách veľmi vysoko, a to je vlastne aj odpoveď na to, že prečo niektorá pieseň na Spotify zrazu trenduje, prečo nejaké video na YouTube zrazu trenduje, že to neznamená, že má najviac vypočutí, iba to znamená, že sám voči sebe jednoducho vyletel v percentách viac ako niekto, kto má 1 000 000 pozretí a potom má 1,5 milióna, tak je to len 50 % a niekto iný, kto mal desaťtisíc pozretí a zrazu má 100 000 pozretí a je to 1000 %.
Gabo
Hej, no ale tak tie siete, či už Spotify, to robia preto, lebo je to si istým spôsobom nejaký recommendation systém. Keby tam dávali vždy iba to, kto je prvý a furt to bude tá Petra Polnišová, akože zaslúžene, tak vlastne furt tam tu svieti v tom rebríčku Petra Polnišová a to je nuda atď. a on ti chce ukazovať, že aha, že pozri, že tento je nový akože upon coming, že toho si zapni.
Peťo
Dobre, čiže tu je takáto výzva a povedzte všetkým kamarátom, aby túto epizódu si vypočuli a uvidíme, či nás to zase vytlačí na prvé miesto na chvíľku.
Gabo
Tak.
Peťo
Ja by som chcel byť chvíľu zase prvý, mňa to hrozne, ja som si to printscreenoval, posielal som to rodine.
Gabo
Ja už mám dosť fanúšikov, ja už to nepotrebujem.