Umiera Facebook?
Gabo
Strašne veľa ľudí hovorí že Facebook, to už tu zomiera, to už to nemá budúcnosť, to už choďte všetci na TikTok robiť kampane, na Instagram a tak ďalej. Ja si to teda nemyslím, povedz, to nemyslíš ani ty, a chceme sa o tom dneska rozprávať.
Peťo
Mňa sa tento týždeň klientka jedna opýtala, že čo bude, čo bude s tým Facebookom, keď už akože po všetkých tých kauzách? A ja hovorím, že čo konkrétne máte na mysli? Že teraz niečo sa udialo? Nie, nie, ale tak celkovo stále počúvam niečo negatívne na Facebook, to znamená, že on už končí nie? A ja hovorím, že no nekončí, on len stráca úroveň, hej, že proste predstav si to ako totálne preplnenú krčmu, hej, stále tam chodí akože full house, akurát, že zrazu sú normálne, že tie stoly sú akože poliate od piva a dlážka sa lepí a servírka už dávno stratila úroveň a krčmár dáva podrysku, hej, že ale stále je tá krčma plná a ty tak logicky nevieš, prečo je plná, ale určite Facebook teda neupadá z môjho pohľadu a určite nestráca význam z pohľadu akože celosvetového médiá a teraz nehovorím vôbec iba o reklame. Myslím niekto, kto tu ovplyvňuje celý trh a teraz nemyslím reklamný, celý svet ovplyvňuje, politiku ovplyvňuje, nákupy ľudí, to, čo si ľudia myslia a podobne a sa zhodneme na tom, že ho obidvaja nenávidíme.
Gabo
Nie. Ja mám facebook rád.
Peťo
Fakt?
Gabo
Fakt.
Peťo
Ja ho fakt nenávidím.
Gabo
Me to vôbec nevadí.
Peťo
Vieš ako nám robí nervy? Vieš ako nás sere?
Gabo
Jaj tak, myslíš akože z pohľadu, z pohľadu agentúry.
Peťo
V kuse niečo, v kuse niečo nefunguje, v kuse ti niečo zakáže. Chápeš, ty máš nachystanú kampaň, robil sa na nej 3 mesiace a on sa v ten deň rozhodne, že zmení akože nejaký gombík v kampani.
Gabo
No dobre, ale to štve teba, že ty si šéf agentúry.
Peťo
Áno, štve ma to.
Gabo
Že zapínajú tvoji ľudia.
Peťo
Lebo moji ľudia sú pre mňa dôležití, nie ako u vás.
Gabo
Jaj tak. Dobre, ok. Podľa mňa, čo je zaujímavé pri Facebooku je, že kam sa vlastne tá platforma bude uberať alebo čo akoby dnes s ňou deje. Všetci na ňu pindajú, ty neznášaš ju lebo ti to robí problém pri kampaniach. Ja neviem, teraz novinári nadávajú, že tam je hate, aktivisti nadávajú, že sa tam šíria dezinformácie a tak ďalej. Všetci na Facebook dneska nadávajú. Všetci komplet.
Peťo
Áno.
Gabo
A napriek tomu je to stále najväčšia a najúspešnejšia sociálna sieť, platforma, všetci tam chodia, všetci tam robia kampane a toto je ako keby ja stále hovorím je, že OK, čo je alternatíva? Čo teraz sa vypne Facebook?
Anonym (osoba)
Gabo a Peťo.
Peťo
Vitajte. Toto je náš prvý podcast. Môj teda v živote, ktorý nejak tak spoluorganizujem, Gabo je starý podcaster, len tie doteraz neboli moc dobré, tak to teraz skúšame spolu, povedali sme si, že sme teda jedni z posledných ľudí na Slovensku, ktorý ešte podcast nemali a tak teda vznikol buzzworld. Moje meno je Peter Šebo, vedľa mňa sedí.
Gabo
Gabo, Gabo Tóth, a ja si myslím, že s Peťou máme toho veľmi veľa spoločného, máme, máme, on má agentúry, ja mám agentúru komunikačnú a jednak sme totálne nadšení hlavne teda do digitálu, obidvaja, a zároveň ale platí, že to, čo my máme spoločné, že Peťo je teda jednak úspešnejší, starší a krajší, ale inak akože je fakt veľa veľa toho spoločného, takže dneska sa budeme baviť o čom Peťo?
Peťo
Krásne si podávame slovo, toto bude všetkých baviť, dnes to bude o Facebooku, keďže sa voláme buzzworld a povedali sme si, že každú epizódu venujeme vlastne nejakému jednému slovu alebo niečomu, o čom sa rozpráva, a o Facebooku sa teda rozpráva už veľmi dlho, tak ja som si teda osobne pripravil dve A4 štvorky pikošek o Facebooku, Gabo tu nemá nič, takže to bude také varenie z vody.
Gabo
OK, ja neviem na chvíľočku teda na na wc zatiaľ.
Peťo
Ale povieme si o Facebooku možno aj veci, ktoré ste netušili, možno veci, s ktorými sa stretávame denne, tým, že s ním vlastne denne pracujeme, aby sme si zbehli takú tú povinnú jazdu, ktorú Gabo povedal, že mám vynechať, Facebook vznikol v 2004, tzn. priatelia, že Facebook má 17 rokov, prečo sa o ňom bavíme a prečo sa o ňom bavíme hneď v prvej epizóde, lebo na svete ho používa skoro 3 miliardy ľudí a na Slovensku 3 000 000 Slovákov, ty to asi vieš, ale však pre istotu, že ktoré služby patria Facebooku?
Gabo
No to je, to je jednoduché.
Peťo
No daj.
Gabo
Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, teraz si hovoril o službách, že?
Peťo
Hej, hej.
Gabo
Tak som skončil.
Peťo
Skončil, skončil si, presne tak. Zase len pár pikošiek. Instagram bola jedna z prvých akvizícii Facebooku, Instagram kúpil Facebook za jednu miliardu dolárov a mohli byť z toho chlapci celkom nadšení, kto by nebol rád, že po nejakých dvoch-troch rokoch fungovania dostane miliardu a potom Facebook sa rozhodol a to bolo dobrých nejakých 6 rokov dozadu, že kúpi WhatsApp, vieš za koľko?
Gabo
On ich kúpil za nejaký 15-16 miliárd, že?
Peťo
19 miliárd dolárov.
Gabo
Tak, tak.
Peťo
19 miliárd.
Gabo
A ten WhatsApp už vtedy bol veľký celkom, preto.
Peťo
No jasné, ale akože 19 miliárd dolárov.
Gabo
Dobrá, dneska má čo? Dneska WhatsApp je čo? Dneska má podľa mňa, že 100 milirdovú valiáciu a netuším, ale podľa mňa zarobil na tom päťkrát.
Peťo
Tomu rozumiem, ale 19 miliárd, no dobre, čiže Facebook je tretia najnavštevovanejšia stránka na svete, vieš ktoré sú prvé dve?
Gabo
No asi Google.
Peťo
Áno.
Gabo
Neviem, čo je dvojka.
Peťo
Gabo
Á, jasné YouTube. YouTube je teda pred Facebookom.
Peťo
Áno, z pohľadu návštevnosti áno.
Gabo
Ale preto predpokladám, že lebo na Facebook ide gro ľudí za appky, tým pádom ako keby ten YouTube asi ľudia robia viacej z desktopov pozerajú.
Peťo
To neviem.
Gabo
To tak bude.
EU a Facebook
Peťo
Ale teda z toho globálneho pohľadu, čiže je to tak, je to, že tretia najnavštevovanejšia webka na svete, chodí tam 3 miliardy ľudí na svete, 3 000 000 na Slovensku a proste Facebook naozaj nejde dole vodou z pohľadu čísiel, hej, to ako keby si, kľudne sa môžeme baviť o nejakej politickej strane, že úroveň tej politickej strany akože padla na bod mrazu, ale percentá jej rastu, to je podľa mňa, to sa teraz deje Facebooku.
Gabo
Áno, takže určite súhlasím v tom, že keď Facebook niečo položí, tak to nebudú čísla. Tí ľudia z toho Facebooku akože môžu pomalinky, možno nebudú tak rýchlo rásť alebo to bude stagnovať, ale proste sa nezdvihne dve miliardy ľudí a neodíde z Facebooku, to je úplne jasné, ale čo tomu Facebooku môže zlomiť väzy, je tá akeby to, že naserie dostatočný počet veľmi dôležitých ľudí, ale to sa už deje, a on ich akože postupne už posledných pár rokov takto hnevá tých ľudí, a napríklad v Amerike, akože už je, a to je jedna z tých mála vecí, na ktorej sa republikáni, demokrati zhodnú, čiže poďme robiť niečo s facebookom, akože oni sa na ničom nezhodnú. A toto, týka sa to Európskej únie atď., a toto podľa mňa, ak niečo bude, tak príde nejaká regulácia, kde povedia, tak už sorry už akože fakt ťa máme plné zuby, akože už robíš neporiadok vo svete atď, a ideme ťa klepnúť po prstoch, čo to bude, akože to môže byť že rôzne možnosti, asi o ich predkladám, že pár ich máš aj ty.
Peťo
No nie, počkaj, ty si my nahral na smeč.
Gabo
No, povedz.
Peťo
Krásne, že Američanom hej, akože myslím teraz vláde a teda regulátorom Facebook lezie na nervy, tak opäť moja príprava nezlyhala.
Gabo
Do kelu.
Peťo
Vieš, koľko ľudí, má Facebook z Ameriky a z Kanady? Nie, z Ameriky, iba z Ameriky.
Gabo
Čisto USA?
Peťo
No percentuálne, že koľko percent z jeho návštevníkov je z Ameriky?
Gabo
Jej počkaj, návštevníkov Facebooku, koľko prichádza z Ameriky.
Peťo
Áno.
Gabo
Tak to bude takých 10 %?
Peťo
Presne tak 8,9 %.
Gabo
Ja som fakt dobrý, vieš, bez prípravy.
Peťo
No lebo kúkaš do mých papierov.
Gabo
Ja sa nepozerám do tvojich papierov.
Peťo
Chápeš to? Že dobre, tak ty si povedal nasere dosť ľudí, dobre, tak, tak ho v Amerike zakážu. Oh, aké nešťastie, z 2,9 miliardy, tam bude iba 2,5 miliardy ľudí, chápeš?
Gabo
No ako bacha bacha.
Peťo
To je pointa.
Gabo
Akože sídlo Facebooku je v USA, keď teraz ja neviem, ako nie som úplne, že právnik.
Peťo
No a čo?
Gabo
Ale čítal som si niečo.
Peťo
A čo?
Gabo
Príde americký Kongres a povie, že Mark Zuckerberg ty máš 4 sociálne siete, ktoré som pred chvíľou vymenoval.
Peťo
Áno.
Gabo
To nemôžeš mať, lebo to je monopol.
Peťo
Áno.
Gabo
Instagram a WhatsApp musíš niekomu predať, čau.
Peťo
No však dobre.
Gabo
No a, čo.
Peťo
No tak čo, tak ich predá nejakému virtuálnemu indickému fondu.
Gabo
Áno, no tak nejakému virtuálnemu, predá to normálne, hej, príde Microsot, zaklope na dvere a povie ha, ha, super, teším sa, ide ako (???).
Peťo
Microsoft je už už dávno spolumajiteľom i Facebooku, doštuduj si.
Gabo
Kokos, kokos, kokos, to neviem, tak to si vymýšľaš nejaké dezinfo.
Peťo
No určite, to je pravda, to si nájdi.
Gabo
Ale len ti hovorím, že to bude takýto zásah.
Peťo
Ale dobre, že chcem ti dať.
Gabo
Z toho trhu tam proste príde nejaký zásah v nejakom čase, dobre, tak nepredajú, nepredajú Instagram, tak zverejní algoritmus, ako funguje algoritmus a každý ho môže okopčiť.
Peťo
A prečo by ho zverejnil? Kto kedy prinúti Coca Colu, aby zverejnila svoj recept, prečo by to zverejnil? To je duševné vlastníctvo, to podľa mňa sa v živote nestane.
Gabo
Nepodceňuj zákonodarcov.
Peťo
Ale, aby som ti teda aj dal za pravdu, nech to nevyzerá, že tu len bojujeme spolu, tak bohužiaľ, pre Facebook 47 % výnosu z reklamy ide z Ameriky a z Kanady.
Gabo
Ok.
Peťo
Čiže okej, keby aj všetci Američania odišli, tak naozaj z pohľadu používateľov ho to akože skoro nezabolí, ale stratiť polovicu príjmov z reklamy je brutálna pálka.
Gabo
Inak, keď o tomto hovoríš, tak určite si zachytil minulý rok, čo bolo v lete, ten bojkot Facebooku, Instagramu a tak ďalej.
Peťo
Áno, áno.
Gabo
A ja som sa úplne od prvého dňa akože strašne na tom šupoval, ako tie značky sa pridávali a my sme spoločensky zodpovední, a teraz mesiac tam nebudem mať reklamu na Facebooku, nedáme mu ani peniaze.
Peťo
Tak, tak.
Gabo
Koľko to vydržalo? Dva mesiace, to vydržalo, dobre a keď som si potom pozeral, že aký to malo dosah na tržby Facebooku 0,0 nič.
Peťo
Dobre, začal si o tej reklame, tak trošku sa tam pristavme, ďalší fun fact, nečum mi do toho, potom si múdry moc, ďalší fun fact je, že koľko si myslíš, že Facebook zarobí na reklame za rok? Koľko dolárov.
Gabo
Ty kokos.
Peťo
Ja by som to, ja by som to že netušil, keby som si to nevygooglil.
Gabo
Vieš čo, predpokladám, že 99 % tržieb je z reklamy, klient tržby nemá.
Peťo
Áno, áno.
Gabo
To znamená, že všetko čo zarobí ReveNews je z tohto.
Peťo
Je z reklamy.
Gabo
Tak to to bude akože fakt z brucha ti to strelím, že 100 miliárd.
Peťo
Ty si, ty si buď genius alebo máš strašne, strašne dobrý zrak.
Gabo
Prísahám. A ja čítam The Economist. Ja som normálne že v obraze.
Peťo
Ty si až vzdelaný človek.
Gabo
V sobotu si čítam The Economist.
Peťo
Odpoveď, odpoveď, je to údaj zo včera, čiže máme tam tretí kvartál 21 a štvrtý kvartál 20, aby to bol teda kĺzavý rok.
Gabo
Keďže je to za celých 12 mesiacov.
Peťo
Je to za celých 12 mesiacov, 108 miliárd dolárov zarobil Facebook za uplynulých 12 mesiacov na reklame, 108 miliárd dolárov.
Gabo
Však preto má valuáciu takú ako má.
Peťo
Chápeš? Vieš koľko je 108 miliárd dolárov?
Gabo
A tak ty hovoríš že keby to bolo nejako strašne veľa peňazí akože.
Peťo
Úprimne neviem, aké HDP má Slovensko? Povedz, keď čítaš Economist?
Gabo
Ty kokos a tak v Economiste o Slovensku nepíšu.
Peťo
Á, zrazu.
Gabo
Ale HDP, ja neviem, že rozpočet Slovenska je cca.
Peťo
No, koľko je?
Gabo
Do 20 miliárd.
Peťo
20 miliárd, fajn, čiže Facebook zarobí 5× viac, normálne by dokázal akože potiahnúť 5 rokov života Slovenska, hej, chápeme sa?
Gabo
No, no.
Peťo
A to ti nepríde strašne veľa, hej?
Gabo
Nerozumiem, že čo je tá pointa, že prečo si taký strašne šokovaný?
Peťo
Chápeš, že pointa je, že my sa tu sťažujeme, že a ja som chcel dať kampaň za 500 EUR a oni mi to zamietli ani so mnou nebavia a túto regulátor si myslí, že toto a toto a toto dosiahne a Facebook si si sčíta tie krajiny toho regulátora a povie si, že to bude blbé, keď z tých 108 miliárd 2 miliardy stratíme, ideme sa s tým trápiť? Tá ich sila je, že koľko ľudí tam chodí a koľko peňazí oni otočia, a to je podľa mňa odpoveď na to, že prečo nepotrebujú support, prečo ich všetci, agentúry a klienti neznášajú, lebo proste oni ti proste vypnú reklamný účet, normálne akože.
Gabo
Stalo sa, stalo sa.
Peťo
To, že jemu sa znepáči nejaká reklama, ani nevieš prečo a on ti vypne reklamy, a ty si povieš, že to je nelogické, že prečo by vypínal reklamný účet, veď to je jeho príjem, hej a veď to je veľký klient, veď to je aj no aj 10 000 za rok, hej, desaťtisíc verzus 108 miliárd.
Gabo
Ale ja sa opäť vrátim k tomu, že ten Facebook žije v nejakej spoločnosti, v nejakých krajinách a tie krajiny sú spravované nejakými ľuďmi a tí, keď si povedia, že stačí a ideme mu klepnúť po prstoch, tak mu nejakým spôsobom klepnú po prstoch a teraz si viem povedať 10 možností, čo vedia spraviť, ale proste to spravia. Sám, ten Facebook sám seba nepoloží, a teda, keď sme pri tom algoritme, všetci na to teraz akože pindajú pri dezinformáciách, že áno, však Facebook posiluje dezinformácie, lebo podporuje veci, ktoré majú veľký engagement a to sú väčšinou dezinformácie atď, atď, atď a teraz, čo my čakáme? Že ten Facebook sám si zmení vlastný algoritmus a bude promovať alebo teda dá dopredu príspevky, ktoré sú nudné alebo ktoré neklikajú? To sa akože, to Facebook nikdy nespraví, to musí spraviť niekto zvonka, nie, že to musí, ale že jediná šanca je, že to bude zvonka a povie mu, zmeň to a teraz, ja neviem asi nepríde americká vláda, a nebude tam akože preprogramovala ten algoritmus, ale proste mu len povedia, že fakt, máš 12 mesiacov a keď stále dnes sa najpopulárnejším príspevkom bude dezinfo, tak už máš problém tak to zmeň a Mark to nejako zmení, bude musieť.
Peťo
Hm, to není blbosť alebo urobí nový report pre vládu.
Gabo
Urobí nový report.
Peťo
Nový Facebook pre pre vládu.
Gabo
Presne tak. No ale počkaj, Peťo, ale keď sme pri tom algoritme a toto ma celkom zaujíma tvoj názor na to.
Peťo
No.
Gabo
Že dobre, asi Facebook nezmizne, ľudia neodídu.
Peťo
Áno.
Facebook algoritmus a dezinformácie
Gabo
Ale ako, ako tie iné platformy, Instagram a hlavne TikTok ma celkom zaujíma, ako on mení Facebook v pohľade, že keď si vezmeš na TikToku, je to conten graf, tzn. že keby contentový algoritmus, niečo sa ti páči, nejaká hudba a nejaký šport a on ti ukazuje potom len nejaké videá zo športu a podobne.
Peťo
Áno.
Gabo
A ten Facebook funguje inak, Facebook ti ukazuje conent, ktorý sa páči tvoim kamarátom.
Peťo
A majorite.
Gabo
A majorite atď, no a toto som si všimol, že si to všimol aj ty, že na mojom Facebooku sa mení to, čo tam vidím, že už tam nie sú len stránky, ktoré followujem alebo moje kamaráti a tým, že laikujem čo ja viem, futbal, tak tam vidím normálne, že futbalové príspevky zo strán, ktoré som v živote nelajkol, a on mi to ukazuje na tom mojom feede, to si si nejako všimol?
Peťo
Vieš čo, ja som si to všimol viac pri facebookových videách, že tam podľa mňa oveľa viac robia s contentovým odporúčaním ako s ingachmentovým, že napr. pozeráš nejaké video od nejakého tvorcu alebo na nejakú tému a ako scrollneš dole, tak niekedy sa stane, že ešte pred mojimi očami to vymení video, ktoré tam malo byť za nové video od tohto istého tvorcu, to už sa mi stalo.
Gabo
Áno, áno, áno.
Peťo
Čiže tým pádom hovorí si, že aha, toto video dopozeral do konca, tak mu od rovnakého tvorcu pustím ďalšie video v poradí, aby aj to ďalšie dopozeral a strávil na moje platforme ďalšie a ďalšie minúty, čiže.
Gabo
No, ale to je zásadná zmena toho Facebooku, ako funguje, vieš toho algoritmu.
Peťo
Áno, ale bohužiaľ stále platí, že všetky tie dezinformo a všetky tie ako keby nezmysly sú aj tak najpopulárnejšie aj nielen z pohľadu tých lajkov a shareov, ale aj z pohľadu toho dopozerania a tých preklikov.
Gabo
To súhlasím, hej.
Peťo
Čiže, čiže moc to nepomôže algoritmom, ale áno, asi asi sa v tomto smere menia. No dobre a keď si spomenul ten príklad, však môžme ísť od tej reklamy ďalej k tým algoritmom, tak N-nko vlastne urobilo 30. októbra urobili taký pokus, Filip Struhárik o tom písal, že na jeden deň vypli komentáre pod svojimi príspevkami. Teraz všetkým marketérom zasvietili oči, že ako sa dajú vypnúť komentáre na Facebooku? Odpoveď je, že dá sa to pri každom poste zvlášť a majú to iba niektoré stránky.
Gabo
No to som chcel povedať, že my sme to tiež chceli robiť, ale nie všetci to majú, vieš.
Peťo
Áno, presne, tak majú to iba niektoré stránky a samozrejme, ten kľúč je absolútne náhodný, kto to má, kto to nemá a nedá sa to, že generálne, ale každý post zvlášť musíš vypnúť.
Gabo
Aha, ok, že nemôžeš mať na stránke, že všetky, všetky všetky diskusie mi vypni.
Peťo
Nie, no a N-ko to urobilo na jeden deň. Long Story Short je, že Filip hovorí, že zažili sme deň bez nenávisti, lebo samozrejme hejteri ako keby tam nemali, nemali čo písať a ako sa im Facebook odvďačil za to, že zabránili nenávisti? Vieš ako? Čísla ti prečítam. Dosah ich príspevkov klesol o 29 %. Ten dosah klesol preto, lebo počet lajkov klesol o 14 %, počet komentárov samozrejme logicky klesol o 99 %, hej, lebo komentovali iba oni, hej nikto iný a počet kliknutí na tie odkazy, že to z čoho to N-ko žije, prekliky na ich web, aby mohli tie články byť čítané, aby mohli otáčať reklamu, klesol o 41 %, inak povedané, oni vypli akokeby ingachment toho príspevku.
Gabo
Čím klesol dosah.
Peťo
Čím klesol dosah.
Gabo
Tým pádom neklikol.
Peťo
A tým pádom vlastne oni sami sebe poškodili ekonomicky tým, že sa vedome rozhodli v ten deň nešíriť hejt, akože chápeš to? Že čo je toto za chorý algoritmus?
Gabo
A tak nešíriť, hej akože ten hejt nešíri oni.
Peťo
Nedať priestor tomu hejtu a tak ďalej.
Gabo
Ale boli za to, že ekonomicky postihnutí, ekonomicky, normálne mali menší dosah, menej preklikov na ich vlastný web, ale užili si deň bez nenávisti.
Peťo
A čo s tým urobíš? Nič, nič s tým neurobíš.
Gabo
Veď nič, iba je to absolútne jasný dôkaz toho, že tak funguje Facebook, že jemu je naozaj jedno, čo tam tí ľudia vypisujú, hlavne, aby vypisovali veľa a zabíjali tam čas.
Peťo
No a to mi pripomína tú iniciatívu, o ktorej sme sa dobre bavili, iniciatíva Dobre, dobre bavili o iniciatíve Dobre, ktorá keď prišla, si asi zachytil, že poďme do diskusie dezinformátorov všetci písať do komentárov, dobre ešte si to lajkujeme, aby tie komentáre boli hore a tým pádom akože vytlačíme hejt úplne niekam dole, kde ho nik nečíta.
Gabo
A čo si ty o tom myslíš?
Peťo
No tak to, čo si povedal pred chvíľočkou, tak dobre, tak poďme zvyšovať dezinformátorengagement, tzn. keď všetci budeme písať dezinformátorom komentáre, budú mať väčší engagement, väčší engagement znamená väčší dosah a čo im vlastne robíme? Pomáhame im.
Gabo
Akože ja budem, že iba o 3 percentá jemnejší, ale úplne súhlasím s týmto názorom, že ja rozumiem tomu spoločenskému aj takému tomu sociologickému, ako keby prínosu, že keď je nejaká akože čistá dezinformácia a tam sa nejaké dezinformátori alebo teda ľudia, ktorí to tam priživujú, hej, sa tam odbavujú svojimi nezmyslami a do toho vlastne to zahltí táto druhá strana internetu, že dobre dobre dobre dobre, tak im možno znechutí tú ich nezmyselnú diskusiu, že ja rozumiem tejto nohe, tejto časti, ale máš, bohužiaľ, absolútnu pravdu, že vlastne celá tá iniciatíva dobre spôsobuje iba to, že sa tie príspevky dostávajú medzi kamarátov tých ľudí, ktorí to komentovali. Ja mám dokonca printscreen, kedy môj kamarát Robo, zdravím Roba, napísal dobre pod jeden príspevok a Facebook mi povedal: “Robo komentoval tento príspevok” a bola to nejaká čistá tupína na nejakom dezinfowebe. Asi hovorím najprv, že prečo mi Facebook ukazuje tento web, normálne mi dezinfoweby neukazuje a súvislosť bola, lebo tvoj priateľ Robo tam niečo komentoval a samozrejme, že tam, keď som si to rozklikol, tak Robo okomentoval slovo dobre.
Peťo
Hej.
Gabo
Ale zrazu mi Facebook ukázal článok, ktorý mi doteraz nikdy od toho, od zdroja, od ktorého mi inde, doteraz nikdy nič neukazoval.
Peťo
A to ešte jedna vec, že väčšinou tie dezinformácie, oni fungujú samozrejme v tých svojich bublinách, tzn, že ľudia, ktorí lajkujú dezinformo, tak im ukazuje viacej dezinfo a vytvorí to nejakú bublinu, to je jasné, ale to, že tam prídu ľudia z inej bubliny, a začnú tam písať tie komentáre, sa stane presne to, že tá dezinformácia vyjde z tej bubliny a zasiahne ľudí, ktorí predtým ju nemali šancu vidieť, tak, čo si bol práve ty.
Gabo
Presne. Ako ja som to našťastie spracoval a neuveril som ten dezinformácii.
Peťo
Sa čudujem.
Gabo
Díky. Ale, ale pravda je taká, že to pravdepodobne videli aj iní Robovi kamoši a Robovi rodičia, chápeš, že si ľudia, ktorí možno sú niekde na hrane, hej, ja som akože presne na opačnej strane, takže mňa, mne to neurobilo nič, ale pravdepodobne sa to ukazovalo ľuďom, ktorí sú na hrane a Robo bol ten zdroj tej dezinformo pre nich alebo ten sprostredkovateľ tej dezinformo pre tých ľudí, čiže neni tá iniciatíva domyslená z pohľadu algoritmov, ale ja rozumiem, čo má spôsobiť ako keby aký chaos to má spôsobiť, ako má rozbiť tú čistú negativitu. Tomu rozumiem.
Peťo
Chápem asi ten akože úmysel nebol zlý, ale nemyslím si, že toto je niečo, čo by ako extrémne zafungovalo a malo to nejaké dlhé trvanie.
Gabo
Ešte tu mám jedno takú pikošku, ktorú by som chcel otvoriť a to je, že veľa ľudí si hovorí, že vlastne alebo nie, že hovorí, ale že ako vlastne ten Facebook funguje, že čo je jeho ultimatny cieľ z pohľadu ľudí, že čo on od ľudí chce, hej, a on chce jedinú vec – aby sme tam strávili čo najviac času, hej. To je jeho ultimátny cieľ, aby sme tam strávili čas, čiže presne, ty tak pekne vieš povedať, kľudne ma doplniť, že ak vidím veci, ktoré sa mi páčia, ktoré mi stoja za lajk, ak sú v súlade s mojím svetonázorom, tak tam ten čas tvárim, lebo sa tam cítim príjemne, keby mi Facebook oponoval a ukazoval mi tu opačnú stranu, tak pravdepodobne ťa odídem nasratý, že OK, toto neni priestor pre mňa.
Peťo
No ja tu budem dneska za toho akademika, lebo to sa volá kognitívna dizorancia, a hej, ono to platí a tak že ten Facebook by nebol taký úspešný, keby od začiatku nerobil s našou psychikou a s našim mentálnym nastavením a nemal to ten Mark Zuckerberg nejak zvládnuté, ja som čítal knihu 700-stranovú o Facebooku, fakt akože najväčšia kniha o tom napísaná, veľmi akože odporúčaná, v Economiste.
Gabo
To je tak, keď si predplácate jeden časopis v živote a potom na to stále musíte spomínať.
Peťo
Stojí to štyristo libier, tak áno, tak ako si nespomenieš aspoň trikrát.
Gabo
To musíš spomenúť trikrát na každom podcaste.
Peťo
To každému hovoríš, ja čítam Economist, článok v Economiste, aj keď mi to vyskočí z nejakej facebookovej strany.
Gabo
No poďme, poďme k téme, poď.
Peťo
Ale pointa je, že čo som chcel povedať, že ten Mark Zuckerberg on ako šikovný chalan, on robil kopec takýchto alebo kopec, on už akokeby s tými sociálnymi sieťami experimental dávno pred Facebookom, že on toto má zmáknuté, on keby s tým social grafom, teda tým, ako ľudia sú medzi sebou prepojený atď, že to je téma, ktorá zaujímala v podstate od tínedžerského veku, a on to má zmáknuté, on vedel, keď ten Facebook staval, že ako ho stavia a prečo, aby to takto fungovalo, takže hold, no tak okabátil nás alebo teda dostal nás.
Gabo
Facebook nie je tak úplne nebezpečný pre mladých a pre deti, ktorí vlastne tam ani nie sú ani tam čas netrávia, je to proste pre nich nuda, zastaralá sieť, sú tam všetci fotrovci, učitelia, proste, že pre mladých Facebook nie je ani zaujímavý, ale ani nebezpečný, ale ty máš super teóriu, že Facebook je v skutočnosti veľké riziko pre poviem to zjednodušene našich rodičov a starých rodičov, daj k tomu akademickú.
Peťo
Ale tak to neni teória.
Gabo
Nie nie, ja viem, ale, že, lebo veľa ľudí si povie, že ó, tie naše chudence detičky vyrastajú v dezinfo prostredí, to je možno pravda, ale na Facebook nechodia, takže tam sa ich to moc netriafá.
Peťo
No ale problém je to pri starších, preto, lebo však to aj vidieť z rôznych prieskumoch, že tá digitálna gramotnosť, pri tej staršej generácii je pochopiteľne nižšia, však ako jasné, každý si predstaví svojich starých rodičov alebo rodič, možno nie starý, klasických rodičov a pozrú ich na tom Facebooku, že, proste nevedia s tým robiť, sú tam veľmi čerstvo, neviem, rok, dva, tri a proste tým pádom tá ich gramotnosť.
Gabo
To je jedno, aj keby že 5, lenže oni majú 50+, takže sú tam, chápeš? Až 10 % svojho života, 45 rokov prežili bez toho.
Peťo
Áno, len nie sú naučení konzumovať tie sociálne siete.
Gabo
Jasné, jasné, jasné.
Peťo
Lebo sú naučení klasicky, keď niečo bolo v telke, keď niečo bolo v médiách, tak to asi musí byť pravda a to isté ako aplikuje na tých sociálnych sieťach.
Gabo
Keď si rozklikneš vlastne, kto šíri také tie najhnusnejšie hejty, tak to sú proste tety, ktoré majú kvetinku v profilovke.
Peťo
Mačičku. A ich hlavná fotka je proste, ako sa objíma s vnúčatami vieš, že normálne človek, ktorý v normálnom živote je podľa mňa, že skvelá babka, len proste sedí za tým Facebookom, nudí sa celý deň a vie, že keď napíše niečo hnusné, tak získa lajky a bude mať pocit, že v ten deň akože urobila niečo dobré, a keď napíše niečo pekné, veď počkaj chvíľu a keď napíše niečo pekné, no tak akože jej to pochváli dcéra, syn a kamoška a koniec slávy.
Gabo
Tak no však to je to, že čo ti hovorím, že sú na to normálne dáta. Človek, keď napíše hejt, získa viacej lajkov, zjednodušene povedané, čo ťa tam motivuje, tak budem písať viacej hejtů, bude viacej laikov, á takto sa ľudia radikalizujú.
Peťo
No radikalizujú, ale oni to vlastne mnohí z nich to robia len preto, lebo naozaj, že v úvodzovkách to poviem, oni nemajú nič lepšie na práci, ich odmenou sú tie lajky a tie pochvalné komentáre, že ako nám všetkým ukázali, chápeš? Že keby si ľudia uvedomili, aký dôsledok to všetko môže mať, že nie, že jeden môj názor, ale k tebe sa pripojí ďalších 100 a ten človek, ktorý je adresátom toho názoru, to nemusí niesť úplne ľahko, tak to podľa mňa nerobia, lebo naživo na ulici by ti to nepovedali, chápeš?
Gabo
No zase to by som nebol taký optimista, keby som bol.
Peťo
Nebol by som, ale dobre, ale takto, že ja na konci dňa ja som optimista, tí ľudia dostali do ruky nový nástroj.
Gabo
Áno.
Peťo
Je to nová cieľová skupina, naučia sa s tým v nejakom čase robiť, asi to nebude bezbolestné, asi to bude nejako.
Gabo
A naučia sa? Naučia sa?
Peťo
Naučia sa.
Gabo
Lebo jediné, čo docielime, že tu už sa nedá veriť ničomu a nikomu, a to bude, to bude koniec, spoločnosti.
Peťo
Ale tak ani neviem, akože nemyslím si, že to má úplne takéto radikálne, teraz nemám žiadne čísla pripravené, ako ako.
Gabo
Ako niekto.
Peťo
Ako niekto, ale zase akože tá spoločnosť sa nejako pred nami nerozpadá, keď sa pozrieš na tému očkovania, tam je to brutálne polarizované. Súhlasím.
Gabo
Spoločnosť sa nerozpadá? Prosím? Prosím?
Peťo
Neviem, nerozpadá, však tu fungujeme nejako, však všetci fungujú, dneska tu sedíme normálne v kancelárii.
Gabo
Sedíme tu a došiel som sem s respirátorom FFP2 a v office mám polovicu ľudí a neviem, že či najbližšie pol roka, akože vyjdem z domu, to ti príde, že spoločnosť sa nerozpadá?
Peťo
No, ale tak nie takým tým akože úplne armageddon spôsobom.
Gabo
Ja si teda myslím, že sa rozpadá.
Peťo
Ale dobre, ale chápem akoby to očkovanie som s tebou za jedno, že tam sa podcenila tá komunikácia, to, že sociálne siete fungujú ako fungujú, ako to urobilo obrovský podiel v tom, že dneska tu máme polovicu ľudí nezaočkovaných a že sa nechcú zaočkovať, nechcem ísť k tej kampani očkovacej, ale dneska som akurát sa ma na to nejakí novinári pýtali, tak som dával k tomu nejaké vyjadrenia a hovorím, že tá kampaň dnes už je podľa mňa úplne zbytočná, ľudia sú presvedčení o tom, že sa nechcú očkovať, ale prešiel som do inej témy už, kázal si mi rozprávať o Facebooku, tak rozprávam o Facebooku.
Gabo
Jasné, v pohode, opäť mám pre teba číslo, tu robili výskum medzi rokmi 2014 a 2020, na otázku, že v pomere, z ktorej sociálnej siete beriete News, hej, čiže informácie na úrovni novinky, ale novinky, že News, hej vyslovene, že spravodajstvo, 36 % ľudí v roku 2020 je to teda priemer dvanástich krajín, čiže nie sú to len Američania, je to Amerika, európske krajiny, Japonsko, Austrália, Brazília, 36 % ľudí hovorí, že ich primárny zdroj informácií je Facebook. 36 %.
Peťo
Ale to zasa nie je úplne prekvapivé, lebo však ten Facebook je tak nastavený, že je viac informačný, ako nebudeš asi chodiť si čítať články na Instagram, ako tam proste pozeráš fotky.
Gabo
Instagram je 11.
Peťo
No tak tam pozoráš fotky nejakých, ja neviem, modeliek alebo hôr, ale nie akože, čitaš správy o tom, čo bolo vo svete.
Gabo
Jasné, jasné, však ja nehovorím, že to číslo je šokujúce, ale iba hovorím, že to je proste fakt.
Peťo
Veľa, veľa.
Gabo
Že tretina ľudí, to je naozaj iba podiel sociálnych sietí, nie tretina všetkých ľudí, ale že tí, ktorí zbierajú informácie zo sociálnych sietí, tak primárne z Facebooku ich berie tretina. A Facebook je naozaj platforma, kde ktokoľvek môže prísť kedykoľvek a napísať čokoľvek. Chápeš? Že to neprechádza absolútne žiadnym schvaľovaním, žiadnou revíziou, žiadnym a už vôbec nie nejakým akože fack checking či náhodou ten niekto napísal alebo nenapísal pravdu, to sa deje iba spätne a iba niekedy.
Peťo
A vo veľmi veľmi veľmi obmedzenom množstve.
Gabo
Súhlasím, čiže tým pádom to je, že áno, že Facebook je pre tých ľudí zdroj informácií na úrovni telka, noviny, Facebook, hej. Neviem, neviem však videl som na internete, dobre, ale kto to napísal? Prečo to napísal? Či sa tomu vôbec dá veriť? Či si náhodou nerobil srandu.
Peťo
To sa naučia v nejakom čase, akože pošlem ti 20 štúdií, 20 kníh, ktoré keď začala telka v šesťdesiatych rokoch, tak hovorili, že to je koniec ľudstva ako takého, koniec spoločnosti, lebo ľudia budú na to tupo zírať každý deň 5 hodín atď.
Gabo
Áno, áno.
Peťo
No tak zírajú, ale spoločnosť funguje ďalej.
Gabo
Áno, ale nie na úrovni, že by na základe, na základe nepravdivých informácií z telky ovplyvňovali chod spoločnosti, že áno, že zabíjajú tam čas, to sa sa naplnilo, hej, a dnes ho zabíjajú na Facebooku, na YouTube, na TikToku, to sa všetko naplnilo, ale Facebook? Ešte okrem toho, že tam zabíjajú čas, tak ešte ten čas trávia s informáciami, ktoré navyše nie sú pravdivé, a to je, to je nie, že na druhú, ale to je, že krát tisíc.
Peťo
No ja tomu rozumiem, len si stále myslím, že sa tá spoločnosť s tým nejako vysporiada, proste naučia sa s tým väčšina ľudí robiť, pochopí, dezoláti tam vždy budú, bude tam nejaká skupina ľudí, ktorí si to medzi sebou budú šíriť o neviem, čo, dezinformo a pod, ale na konci dňa sa to nejako spraví.
Gabo
Ha, sa to nejako spraví.
Peťo
Sa to nejako spraví a že raz prídu regulátory a klepnú Markovi po prstoch alebo ľudia sa s tým naučia robiť alebo tak ďalej, ako bude to bolieť, akože áno, však súhlasím, že bolí to aj dnes a vidíme, že desiatky, stovky ľudí zomierajú akože v podstate zbytočne aj kvôli Facebooku.
Gabo
A k moci sa dostávajú proste absolútne nezmyselní ľudia po celom svete, chápeš? A takéto veci sa dejú.
Peťo
Pred 50 rokmi sa nedostávali? 60? A to Facebook nebol akože, ja toto nemám rád a toto je Peťo teraz skĺzávaš akože fakt do takého toho, že, že mám 60 a svet je na hovno a všetko sa… a Facebook nám pokazil život.
Gabo
Naopak, svet je krásny. Ja a moja agentúra z Facebooku žijeme.
Peťo
No vidíš.
Gabo
Ja proste, chápeš, že ja som sa teraz naozaj pozrel na Facebook ako na spoločenský fenomén. Facebook je akože absolútne výborný marketingový nástroj, zarába mi strašne veľa peňazí v mojej agentúre, moji klienti sú spokojní s výsledkami, chápeš, že o tomto sme sa dnes nebavili príliš, dnes sme sa bavili o tom, že Facebook alebo dám to ako poslednú otázku.
Peťo
Hej.
Gabo
Že dobre, čo sa teda s Facebookom deje? Vychádza z módy, padá, končí alebo nič z toho, akurát, že ešte sa neutriasol do tej finálnej podoby, kedy bude menej škodiť ako pomáhať.
Peťo
To je otázka, či to si akože teraz?
Gabo
Otázka na teba.
Peťo
To je otázka. On sa bude musieť meniť, on sa bude meniť, bude sa meniť interne a externe. Externe ako som spomínal, bla, bla, bla, tlaky, politici a pod. a interne, lebo bude bojovať s tým, že dnes akokeby trocha stagnuje, ako stále je obrovský, dominantný a tak ďalej, ale tak asi si to uvedomuje a teraz bude sa meniť spôsobom, že dobre, bude sa tam meniť nejaký typ kontentu, obsahu, ktorý tam zobrazuje algoritmus, bude chcieť tam chcieť viac funkcionalít, bude to možno viacej prepájať s Instagramom, bude to možno viacej vyzerať ako TikTok, je iný obsah a pod, takže on sa meniť bude, ale ešte myslím si, že ešte má minimálne ďalších 20 rokov s Facebookom pred nami.
Gabo
Fakt?
Peťo
Určite. Toto sa nás často pýtajú novinári, lebo aj mňa sa novinári často pýtajú, nielen Gaba.
Gabo
To keď ja napíšem, že nestíham, tak píšu Peťovi.
Peťo
Áno, presne tak, len naopak a presne, že a koľko tu ešte s nami bude Facebook a ja hovorím, že viete čo, že odpoveď úprimne netuším, že Facebook neviem, ale sociálne siete tu s nami už budú navždy, to je moja odpoveď.
Gabo
Tak, no ale teraz akože by som chcel začať tému Metaverze, ale to už presne musím skončiť, lebo to bude, ja som ti nabil, teraz zakonči to tým, že jedno z ďalších tém.
Peťo
Dáme určite ako jednu z ďalších tém, ale to je také, že Facebook tiež pochopil, že v tejto podobe nevydrží úplne najbližších 20 rokov, takže vymýšľa, že kudy ísť, čomu veriť a Metaverze je ďalší Buzzworld, ktorý rozoberieme.