Hejt na sociálnych sieťach
Peťo
Ahojte všetci. Našou dnešnou témou je hejt. Hlavne pri spravovaní sociálnych sietí sa s tým stretávame denne a dnes si trošku povieme o tom, ako ho zvládať, ako sa z neho nezblázniť a hlavne sa trošku aj pobavíme na účet tých hejterov, lebo asi je to jediná obrana, ktorú proti tomu máme, teda myslím my, ktorí sa s tým stretávame denne. Ako to máte, Gabo, vy? Riešite hejterov vo firme?
Gabo
No teraz úplne, že extrémne, lebo však riešime vlastne projekt, ktorý voláme pracovne Elfovia, ktorí majú jediná ich úloha je presne vymazávať a odstraňovať hejterov z facebookových profilov médií. To ti poviem, že ako fakt ja som vedel, že internet je plný hejtu, ale keď to povieš ako tak, že berieš to štatisticky a profesionálne, tak je to, že extrémne veľa extrémne, extrémne veľa. Čísla, neviem, či už môžem povedať čísla.
Peťo
Tak už.
Gabo
Zo 100 000 komentárov, ktoré sme prešli reálne za mesiac, skús si tipnúť, koľko z nich bolo, že hejt, že muselo to ísť preč?
Peťo
Za mňa na zmazanie tak 40 %.
Gabo
30.
Peťo
30?
Gabo
Počkaj, môj guess bol 10, že 10 % zo všetkých komentárov, ktoré sú akoby pod profilom, že pôjde do preč a išlo 30 %. Extrémne množstvo, 30 %.
Peťo
No ale zase je pravda, že to bolo pod spravodajským obsahom, nie?
Gabo
Áno, jasné, ale aj tak.
Peťo
Dobre, no ideme sa baviť o tom hejte, lebo naozaj je to big deal a ja teda by som chcel hneď takto na úvod povedať, že hejteri sú za mňa nešťastní ľudia, že to sú naozaj ľudia, ktorí proste svoj život prežívajú v nejakej veľmi zvláštnej atmosfére a veci sa im nedaria a oni teraz hľadajú toho vinníka, toho svojho akože v úvodzovkách posratého života. To aj hovorím väčšinou klientom, že no a takýto človek, keď sa dostane na Facebook, na Instagram, na sociálnu sieť, kdekoľvek, tak prvé, čo mu napadne, je vynadať prvej značke, ktorá tam dá niečo akože má tam, vieš, dúhu v obrázku alebo tam má akože zlú farbu alebo nebodaj tam náznak nejakej vlajky nejakej krajiny a ten človek proste akoby všetok ten hnev a tú svoju frustráciu z toho svojho života vyleje náhodnej firme, keď hovoríme teda o spravovaní firemných profilov, vyleje to do profilu. Aký máš ty pocit, čo sú to za ľudia?
Gabo
Vieš čo, za mňa príčina nie je to, že sú ako kebyže smutní tí ľudia. Za mňa príčina je možno trochu viac, že keď tá spoločnosť je rozdelená, nechcem požiť slovo polarizovaná, lebo to je také už akože, to sa strašne často zneužíva.
Peťo
Ale keď budeš kandidovať, tak to budeš používať.
Gabo
Áno, ale keď poviem tak, že keď sú tu ľudia príliš rozdelení do dvoch táborov a majú na niečo ako extra radikálny názor, tak to podľa mňa zvádza k tomu, že ten názor chceš vyjadriť a chceš tú druhú stranu akože, že zbiť tým svojim názorom a chceš im dať vedieť. Jak si povedal tie dúhové vlajky, ty ak fakt akože krajne naladený, že LGBT to sú nejaká hnusná propaganda z Európskej únie a ty to zrazu uvidíš, tak ako ty máš veľkú motiváciu im to akože dať vyžrať, keď to poviem zjednodušene a čím viac sú tí ľudia na tých okrajoch, v jednom aj druhom, aby som nebol úplne že nefér, tým viac si myslím, že sú potom náchylnejší aj hejtovať.
Peťo
Ja si myslím, že to je určitá skupina. To sú takí tí, vieš, tí militantní, ktorí sa bijú za svoju vec, ale som presvedčený, že tá masa to sú ľudia, ktorí naozaj hovorili sme to v tej epizóde s Facebookom, proste tety s mačičkami v profilovke, nehovorím o tých platených trolloch, hovorím o tých naozajstných useroch, plný Facebook má proste fotiek s vnúčatami, vysmiata, tu výlet, tu kúpele, jedno s druhým a pozrieš si, čo píše, že niekomu praje smrť a proste zdochni a obes sa a neviem, čo a to není, že by bola zapálená za svoju vec. To je, že jej ide akože včera vnučka jej zložila telefón, tak ona dnes na internete nakladá.
Gabo
Neviem, nemyslím si to. Myslím si, že pre nejakú časť populácie je tie sociálne siete ako keby možnosťou vyjadriť svoj názor, lebo akože nechcem byť zlý, ale teba v podstate akože nikto nepočúva a zrazu akože máš ten Facebook.
Peťo
No a to je tá frustrácia, o ktorej hovorím.
Gabo
No okej, tak to nazvime takto. Zrazu ty môžeš ten svoj názor niekomu povedať a chceš ho strašne niekomu povedať a strašne chceš tam byť za múdreho a strašne tam chceš niekoho zhejtiť.
Peťo
A ešte chceš aj vyzbierať lajčíky za ten svoj názor, čo znamená, že ťa niekto pochváli.
Gabo
No a reálne funguje to takto, a to je aj dokázané, že, samozrejme, čím negatívnejší názor, tým viacej máš lajčíkov, čím máš viacej lajčíkov, tým ťa to viac motivuje, aby si ešte ten názor ako keby spolarizoval a ešte bol negatívnejší.
Peťo
Na Slovensku sa téme hejtu tak akože dosť profesionálne venuje Braňo Macko z agentúry Ponyhouse. On má aj také všelijaké rozhodovacie stromy a také šialené veci.
Gabo
Videl som, videl som.
Peťo
A tak mňa by celkom zaujímalo, Braňo, že čo ty na to, čo sú to za ľudia, kto sú hejteri?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Mám pred sebou prieskum z roku 2021, ktorý sa pýtal Poliakov, prečo si oni myslia, že teda ľudia hejtujú na internete a zdá sa, že 37 percent Poliakov súhlasí s Peťom, pretože.
Peťo
To sa nám tu stáva dosť často.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Že s tebou súhlasia Poliaci.
Gabo
Že s tebou Poliaci súhlasia?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Lebo to odpoveď, keď sa ľudí pýtali, že prečo si myslím, že ostatní hejtujú, bola, 37 % ľudí teda povedala, že to je nedostatok spokojnosti s vlastným životom, hej, ale hneď za tým bolo, že všetci si myslíme, že sú to platení trollovia.
Peťo
A to zase hovorí Gabo.
Gabo
Nie, to nehovorím práveže vôbec, vôbec.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Taká tá vec, že obrana vlastných hodnôt, čo ste teraz spomínali, že dúhové vlaky a podobne, čo, Gabo, ty si hovoril, tak iba 16 % Poliakov si myslí, že ľudia hejtujú kvôli obrane vlastných hodnôt alebo 20 %, že teda majú mentálne problémy.
Gabo
Dobre, ale to takto, že, to je jak tých päť proti piatim, že 100 Slovákov si myslí, neviem, čo a to ešte neznamená, že je pravda.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Áno, áno, je to, že čo si myslím o druhých. Samozrejme.
Peťo
Toto je Gabova obľúbená metóda, keď prídem akože s prieskumom, kde on si myslí niečo iné ako tomu prieskum vyšlo, tak Gabo vždy povie, to, že je na to prieskum, ešte neznamená, že je to pravda. Toto už sme zažili.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To je typický spin doktor, to sú PR-isti. Tomu nemôžeš pomôcť.
Peťo
Ty robíš strašne benevolentne s prieskumami, vieš, to sa tak nedá robiť.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ale je pravda, akože evolučne je pravda, že hnev je najmotivujúcejšia emócia. Čiže niekde tam tá zlosť musí byť objektívne alebo teda nemôžme spochybniť, že zlosť nie je súčasťou toho, lebo je to akoby mechanizmus, ktorý nás evolúcia naučila na to, aby sme v sebe vedeli vzbudiť energiu, či už tzn. utekať pre šablozubým tigrom alebo sa brániť vedľajšej bande z vedľajšej jaskyne, ale tá zlosť je to, čo je akoby naj, dokáže nás najviac vybudiť k aktivite, hej?
Peťo
Hej, len pre mňa ako keby tá téma hejtu, ja by som toto pochopil, že nejaká značka, je to stále budem vracať späť k tým značkám a k tomu marketingu, lebo na politikov je to ľahké, hej, proste vytáča ťa, nevolíš ho, je to jednoduché. Ale pri značkách, prečo ťa má vytáčať nejaký operátor, prečo by ťa mala vytáčať nejaká banka, že však buď tam som klient alebo tam nie som klient a môže, mohlo by mi to byť ukradnuté, žijem si svoj život, hej. Tak prečo tam chodím a vypisujem tam, hej? Nie som spokojný, tak odtiaľ odídem. Však mám desať iných bánk, mám 5 iných operátorov. Čiže toto je pre mňa taká tá forma alebo nepochopiteľná vec, že tí ľudia chodia po tých firmách a im tam nakladajú akože náhodné veci preto, lebo oni sa dnes akože zle vyspali, tak teraz sa obujem do operátora, lebo on tam zavesil fotku, ktorá uráža moje akože náboženské cítenie.
Hejt vzniká z frustrácie
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ja si myslím, že to je hlavne o tom, že sa cítia nevypočutí, čo asi vieme nejak prepojiť s tou frustráciou zo života, ale ten človek má pocit, že on je človek 1 000 000, že on je ten Jozef Mak a oni mi tu stále len zdražujú ten telefón a ja to už niekomu musím povedať a nepôjdem do predajne, lebo by som skutočnému človeku musel povedať, aký som akože nahnevaný a akí sú oni šlendriáni, a to sa mi nechce, lebo musím použiť nohy a potom sa konfrontovať so živým človekom a je strašne ľahké, resp. je minimum bariér k tomu, aby som túto zlosť vylial alebo tú frustráciu alebo potrebu byť vypočutý, lebo to je 1 zo základných ľudských potrieb byť vypočutý alebo dostávať pozornosť, tak najmenej bariér mám na Facebooku.
Gabo
Dobre, no ale vieš, ty to aj vlastne robíš na dennej báze a trochu aj my s Peťom, ale ty omnoho viac, že dá sa s tým niečo robiť? Že vieš, že je nejaká stratégia, či už obsahová alebo nejaká toho typu, ako im odpovedať tým ľuďom, že to vieš akože znížiť, asi nie úplne eliminovať, ale že, neviem, že zrazu akože majú pocit, že tá značka s nimi komunikuje nejakým spôsobom a už sú zmierlivejší a už to nejak to veľmi nehejtujú aspoň časť?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Je to taková mravenčí práce, ako by povedali v Pelíškach. To, s čím sa najčastejšie stretávame, je, že niektoré značky majú povedzme nejakú typickú výčitku, teda publikum má nejakú typickú výčitku a to sú veci, na ktoré sa vieš pripraviť. Vieš si pripraviť nejaké mantry, ako na tie veci odpovedať, resp. ako si uľahčiť ten čas medzi, skrátiť ten čas medzi reakciou a uľahčiť si tú odpoveď. To je niečo, na čo sa vieš dobre pripraviť a vieš akoby toto sústavne robiť. Nevyhneš sa tomu, že to budeš robiť sústavne, ale vieš si uľahčiť tú prácu.
Gabo
Dobre, ale to je, vieš, to je tá obsahová čas, že máš nachystané nejaké argumenty, ktoré už vieš, že tie témy sa opakujú atď., ale skôr s modelom nejakej možno tonality alebo tone of voice alebo to, ako s tým človekom komunikuješ možno po tej nie obsahovej, ale chápeš ma, čo chcem povedať, ten štýl komunikácie.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ten štýl komunikácie musí jednoznačne vychádzať z toho, ako máš nastavený brand. To nemôže vychádzať z toho, s akým hejtom si konfrontovaný, lebo stále komunikujeme v mene značky. Čiže keď som značka, ktorá je konzervatívna, tak tá odpoveď musí byť konzervatívna. Keď som značka, ktorá komunikuje uvoľnene, tá odpoveď môže byť uvoľnená, povedzme sarkastická alebo nejaká, hej, ale 1 z problémov toho alebo teda jednou z vecí, ktoré sú tam náročné, je, že často ten hejt je naozaj, že objektívne alebo teda férová frustrácia zabalená v nepekných slovách. To je 1 časť toho, čo hlavne akoby pri tých komerčných subjektoch je často práve niečo také, že no, oni mi pred dvoma rokmi zvýšili o 30 centov minútu, paušál, hocičo, tak dneska ma niečím naserú, tak ja mám odležanú krivdu, tak ja len čakám na príležitosť tú krivdu vykričať do sveta.
Gabo
Počkaj, ja úplne chápem, že to, čo hovoríš, áno, že každá značka nejaký tone of voice a to vychádza z nejakého pozicioningu, brandingu, bla bla bla. To všetko chápem, ale že vieš, že ako komunikovať s tými ľuďmi, že neviem, že vieš, lebo typu také tie odpovede, čo sme sa bavili, ja neviem, nedávno, že ďakujeme, preveríme váš podnet, ozveme sa zajtra a tak ďalej iba tých ľudí viac naserieš.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Áno.
Gabo
A je niečo také, že dať im tam všetky fakty alebo im povedať, tu sa, neviem, poďte do Messengera alebo ja neviem, že nejaký spôsob, ako tomu alebo proste keď si hejter, tak akože si hejter a na, tu máš ban.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Vieš čo, nie, nie, nie s tými banmi by som bol strašne opatrný, to je prvá vec, ktorú chcem povedať, že banujeme iba fakt, že v extrémnych prípadoch, keď je to niekto, kto to spamuje, že dá tam 10 komentov alebo pod každý príspevok dáva ten istý koment a nereaguje na tie naše odpovede. Vtedy povedzme zvážime ban, ale pracujeme s tým veľmi opatrne. Možno kvôli tomu, že tvoja situácia je povedzme pri spravodajskom obsahu, hej. My riešime komerčné značky, tzn., že je to pod sušienkou, pod úverom, pod reklamou na auto, hej, čiže veci, ktoré sú trošku iné ako, nie je tam ani taká vysoká intenzita, hej, lebo to médium vychrli 3 správy za hodinu, kdežto ten komerčný brand vychrlí 3 za týždeň.
Gabo
Ale vieš, si benevolentný aj v prípadoch, že naozaj, že niekto ti nakladá pod každým príspevkom? Že fakt akože príde pod každý príspevok a ako nemusí to byť úplne vulgárne.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Myslíš takýto spammer? Keď už je spammer.
Gabo
Vieš, 3, 4 za sebou tak akože asi dostane už potom ban, predpokladám.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Keď sú 3, 4 za sebou, tak to ešte nie je také hrozné, ešte sa s ním možno dá debatovať.
Gabo
Okej.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ale keď po tom, čo sme skúsili, akoby skúsili sme nadviazať tú diskusiu na ňu, na tú diskusiu a on nereaguje, tak okej, vtedy už zvážime ban, ale nie je to vôbec ani prvá, ani druhá možnosť.
Peťo
Ja si nadviažem na Braňa. V minulosti bolo teda veľa príkladov, keď ešte firmy nevedeli, čo s tým robiť a naozaj boli vlastne len 2 zlé možnosti, buď ho okamžite zdilitovali, aj keď mal pravdu a hovoril to slušne, hej, to už dnes teda vieme, že s tým človekom sa dá diskutovať, nie preto, aby si ho presvedčil, ale aby tí ostatní, čo tu diskusiu čítajú, vedeli sa k tomu problému, vieš, postaviť čelom. A druhý bol, že teda si sa znížil na jeho úroveň a začal si mu ako značka nadávať naspäť, čo teda tiež je obľúbený spôsob, už sa to moc nerobí. Ja chcem povedať príklad nejakého piva, neviem, či to nebolo na Slovensku, kde im presne niekto napísal na facebookový post, ale bolo to naozaj, že 5 rokov dozadu ešte v začiatkoch toho celého komunity manažmentu, že, že “takú šťanku ako vaše pivo som v živote nepil” a teraz vieš, ten brenďák normálne akože mu zošediveli vlasy v tej sekunde, že čo ideme robiť, hej, že, že katastrofa čistá. No a našťastie ten social media manager to riešil akoby podľa šablóny správne, tak samozrejme, “dobrý deň, vaša skúsenosť nás mrzí, prosím vás, napíšte mi, kde sa to stalo, za akých okolností”. No a ukázalo sa, prebehla nejaká dvoj, troj, akože dvoj, trojkroková diskusia s tým človekom a ukázalo sa, že nejaký krčmár niekde v Hlohovci zle narazil ten súd, hej a ešte ho aj nemal akože poriadne vychladený. Takže bolo to akože vybublinkované a teplé pivo, akékoľvek vybublinkované teplé pivo na svete je štanka ako akékoľvek. Hej.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Pokiaľ nie si Brit.
Peťo
Pozri, už sme urazili aj Čechov v tomto podcaste, aj Poliakov, prečo by sme nemohli Britov, hej? No a výsledok toho celého bol, tej verejnej, lebo sa to diskutovalo v komentároch na Facebooku a výsledok bol, že ďakujeme, že ste nás upozornili brenďáci išli dať poza uši akože tomu krčmárovi v tom Hlohovci. Chlapík dostal proste basu piva na svoju garden paty a všetci skončili akože šťastne, až kým nepomreli.
Gabo
Akože chápem, len podľa mňa toto je fakt akože 1 z 1000, čo ešte takto vyriešiť, že akože prídeš na dôvod toho hejtu a tomu človeku to vyriešiš, že rozumiem tej mravenčej práci. Aj ja som, takto, že ja som, keby si sa ma spýtal, že pred rokom alebo pred polrokom ešte, mladý, naivný, tak ja som úplne jasné, komunikujme čo najviac atď. Teraz sa priznám, že normálne, že ja som kedysi fakt bol takým štýlom, že nie, že nebanujme tých ľudí, však akože na (???). Teraz akože fakt 2, 3 komentáre ten človek hodí také, že nekonštruktívne, do kelu s ním. A vieš, čo bola sranda a ešte poslednú vec, že klienti sami, väčšina klientov, fakt veľká, bola taká, že prečo ten človek ešte nie je zabanovaný, že oni nás tlačili do toho banovania extrémne veľa a my sme ich prehovárali, že nie, že skúsme s nim diskutovať. My sme si zase robili prácu navyše na konci dňa, ale tí klienti a teraz akože sme už omnoho náchylnejší, že keď klient napíše, že printscreen pošle, že prečo tento nemá ban, fuck it, ban.
Peťo
Áno, lebo aj ten klient ako keby on si myslí, že sa toho problému zbaví a a ten problém je, ale v tom, že ak on mal pravdu, len ako Braňo povedal, len to povedal nepatričným spôsobom, hej, tak ty musíš oddeliť formu od obsahu. Ty sa snažíš ten obsah nejak s ním vyriešiť, aby tí ostatní videli, že ti záleží na kvalite piva, len mu povieš, prosím vás, komunikujme slušne a poprosím bez vulgarizmov, že musíš tú formu úplne odčleniť a vtedy si zaslúži nie on, ale všetci ostatní si zaslúžia, aby si ty ako firma čelil tomu problému a ten tvoj brenďák, ten tvoj klient to chce zmazať, lebo on nechce si pripustiť, že existuje problém a to zase je podľa mňa naša robota ako agentúr im povedať, že počkajte, ale to, že tohto zmažeme, neznamená, že ten problém zmizne. Možno sa nám vráti tým, že za vami príde proste televízia s redaktorkou a to už akože nezmažete.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Hej, hej, ale to, čo povedal Peťo, je, že odpovedáme akoby tým ostatným, to je 1 z našich základných téz v Ponyhouse. My nepotrebujeme toho hejtera presvedčiť, že on sa mýli alebo že nám krivdí. To absolútne nie je dôležité v tej sekunde, ako príde ten komentár. Dôležité je ustáť akoby ja ako značka v očiach tých ostatných ľudí. Lebo tie príspevky alebo tie diskusie vidia tisícky, desiatky 1000, stovky 1000 ďalších ľudí a v momente, ako je to nejaký lajkovaný komentár, tak je, samozrejme, hneď prvý a keď naňho ako značka odpovieš, tak zostane na vrchu tá tvoja odpoveď a znova použijem číselka, aby sme tým Britom trošku zlepšili obraz. Prieskum z UK z roku 2001 sa pýtal ľudí, že aký typ online contentu najviac ohrozuje brand safety, hej, že teda čo je podľa nich najškodlivejšie pre značky. 72 % ľudí povedala, že je to pornografický obsah, ale hneď za ním od 0,5 % menej ľudí povedalo, že to je hate speech content, hej, kde povedzme v západnom svete ten hate speech má akože konkrétnejšie kontúry, tzn.. Že to je rasizmus, je to, je to.
Gabo
Ale keď to značka, ako používa hate speech, myslíš, či?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Nie, keď obsah, keď reklamný obsah je blízko niečoho iného obsahu, ktorý je škodlivý.
Gabo
Jasné, chápem.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Čiže keď je pri pornografickom obsahu tá reklama, tak 72 % ľudí ťa vníma akože značku horšie, ale 72,1 % ľudí ťa vníma zle, aj keď je tam nejaký hate speech. Tzn., že je to 1 z tých dôvodov, prečo tie komentáre sa oplatí čistiť, na čo by si mi mohol odpovedať, však banujme, ale ja ti odpovedám, že ustojme to pred tým publikom, lebo často ten komentár, hoci aj je akože, vieš, ty vďaka tomu podporovať svoje hodnoty, vieš akoby opakovať svoje hodnoty, ak je to útok na niečo, čo máš v kampani, tak vieš opakovať kampaňové message dookola a dookola a to publikum to jednoducho vidí.
Gabo
Vieš, to chápem, len na konci dňa, že vieš, čo sú pravidlá Facebooku, keď sa bavíme o tom, že máš 2 základné, keď to poviem zjednodušene, že nemajú tam byť komentáre, ktoré sú rasistické, nenávistné, neviem, vulgárne a podobne, to je 1 vec a druhá vec je, samozrejme, neautentické správanie, keď si fake účet a čokoľvek tam robíš. A ja len hovorím, že my robíme len toto, že my ako keby nemažeme ani o nič viac, ale proste, keď ten človek použije fakt vulgárnu nadávku, ide do preč, keď ten človek povie, že všetci máte skončiť obesení na kandelábroch, ideš do preč.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To vôbec nerozporujem.
Gabo
Ale len ti hovorím, že toto je tých 30 %, že vieš, že aby tu nevznikol dojem, že 30 percent sú ľudia, ktorí povedia, že ja vás nemám rád, že to je pohodička, ale len toto je 30 %, čo za mňa je masaker.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ale tam sa stále bavíme o tých správach.
Gabo
Ako ja som týmto poznačený, no ono pri tom brande je to trochu iné.
Peťo
Ja by som sa chcel ešte vrátiť k tým nešťastným ľuďom, keďže sme si tu s Braňom potvrdili, že.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Že Poliaci súhlasia.
Peťo
Že Poliaci so mnou súhlasia. Presne jak Braňo povedal, že tí ľudia sa proste oni chcú byť vypočutí, hej. On to dokonca Braňo povedal, že to je právo.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Je to základná potreba.
Peťo
Ja som našiel taký status od Filipa Struhárika, ktorý teda písal o tom na Facebooku, že na čo všetko sa ľudia sťažujú rade pre reklamu, hej, lebo to je vlastne, to sú tí istí ľudia, len to nenapíšu na Facebook televízie, ale pošlú to rovno do rady pre reklamu. Dajú si ešte o jednu prácu navyše. Tak aby sme to tu trošku odľahčili, priatelia. Podľa jedného sťažovateľa došlo k propagácii symbolov cudzích štátov tým, že súťažiaci v relácii “Čo ja viem” mal na tričku vyobrazenú vlajku pripomínajúcu vlajku USA. Poďme ďalej. Podľa ďalšieho sťažovateľa porušuje reklama Slovenskej sporiteľne jazykový zákon, pretože v nej znie pieseň v angličtine.
Gabo
A to bude ten istý podľa mňa. Podľa mňa to bude jeden.
Peťo
Prípadne, niekto mal problém s reklamou na e-shop, 1 konkrétny, pretože je v ňom žena nespokojná s darčekom, ktorý dostala, správala sa agresívne a to mohlo ohroziť mravný vývin maloletých.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Pochopiteľne.
Peťo
Čiže akože tých príkladov je tu viac. Akože zozbieral to Filip Struhárik parádne, ale chápeš, že presne, že tí ľudia oni majú potrebu, vieš, že napadlo by ti, neviem, Gabo, napadlo by ti niekedy v živote takúto nejakú koninu, hej, zabíjať svoj čas, normálne niekde zisťovať si nejakú adresu nejakej rady pre reklamu, vysielanie, písať tam takéto sťažnosti. Vieš, že normálne žiješ svoj život, máš svoju rodinu, normálne máš svoju prácu, si rád, že ideš zabehať si, rád, že ideš s chalanmi na pivo a títo ľudia veľa z tohto nemajú.
Gabo
Počkaj, ja by som to nezjednodušoval.
Peťo
Oni žijú tým, že normálne vypisujú a buď vypisujú po Facebookoch alebo vypisujú proste rôznym radám.
Gabo
Tak pozri, každý z nás má nejaké hobby, akože ja mám tiež rodinu atď. a tiež mám akože voľný čas, ten venujem, čo ja viem, na beh. Ale tak niekto akože proste považuje tému, má rád akože, neviem, čo chce strašne mu záleží na čistote slovenčiny, tak proste rieši čistotu slovenčiny. Je to jeho hobby. No tak čo už. Strašne podľa mňa aj Braňo aj ty, že hovoríte, že tí, ktorí keby hejtujú na internete, že to sú nejakí frustrovaní a nejakí akože toto.
Peťo
To hovoria Poliaci.
Gabo
No však dobre, okej.
Branislav Macko (Ponyhouse)
37 % z nich.
Gabo
Ja len poznám akože, aby to neskĺzlo, že to sú tie babičky, ktoré hejtujú, neviem čo. Ja poznám mnoho ľudí zo svojej bubliny, čo sú hejteri, akože si poviete z našej bubliny ľudí, ktorí hejtujú.
Peťo
Lebo ja tiež mám kamarátov hejterov, ale je to čistá póza, že budem zaujímavý tým, že budem všetko hejtovať. Není to póza?
Gabo
Je to možno póza, ja neviem, z čoho to pramení, ale nenazval by som to frustráciou, že nie, že ten človek proste chce byť zaujímavý alebo ja neviem.
Peťo
No zaujímavý je pre mňa tá póza, hej. Braňo?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Opäť poľský prieskum.
Peťo
No, poď, poď. Ty čo robíš pre poľskú agentúru?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Mám aj z Francúzska, ale zrovna tieto poľské tak perfektne prichádzajú do rany. Pýtali sa ľudí, “prečo ty kritizuješ a prečo si myslíš, že druhí kritizujú na internete”, hej? Čiže spýtali sa, spýtali sa ma, že čo si myslím, že teda prečo ja a čo si myslím o druhých. Aby som ostatných nasral, teda, že to si myslím o ostatných, nie o sebe, že ja to nerobím, ale ostatní.
Gabo
Robia preto, aby vytočili ostatných.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To si myslí 64 % Poliakov v tomto prieskume, no a aby som bol zaujímavý, teda že to promote oneself, hej, je odpoveď, to si o tých druhých myslí 43 %, ale stotožňujem sa s tým, že ja to robím, aby som bol zaujímavý, 4 percentá Poliakov.
Peťo
Veď ale kto si to prizná?
Gabo
Veď ale to o sebe nepovieš. Presne.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Pochopiteľne, veď to je tá dualita človeka, aký som falošný pred svetom, hej.
Hejt na internete, ako vyjadrenie názoru
Gabo
Ale čo hovoria tí ľudia, to ma celkom zaujíma, čo vyhralo?
Peťo
Prečo ľudia hovoria, že hejtujú?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Že prečo ja hejtujem?
Gabo
Áno, čo vyhralo pri tom?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Vyjadriť svoj názor. To je pekne povedané. To je 64 %, 64 % ľudí povedalo, že ja kritizujem na internete, aby som vyjadril svoj názor, čo je len pekne povedané, chcem byť zaujímavý, aby som získal pozornosť.
Gabo
No povedz, povedz, vidím, že sa nadychuješ.
Peťo
Nadychujem sa, lebo tu mám výborné riešenie, jedno konkrétne som si z internetu stiahol. Je to spred roka z Čiech. Je taká značka Bageterie Boulevard, hej, normálne výrobca bagiet. Oni mali súťaž, že teda navrhnite svoju bagetu. Mali tam strašne veľa návrhov a teda konkrétne vyhrala Pavlína, hej, normálne sympatická baba Pavlína. Mám aj fotku, dáme potom do storiek a vyhrala proste bageta “kuře a salsa”, kura a salsa a keď to akože oznámili, že táto vyhrala, ideme ju teraz vyrábať na skúšku, aby teda, že všetci si ju kúpite.
Gabo
Ja čakám, čo povieš, lebo toto mi príde také, že to nemáš, čo vymyslieť.
Peťo
Počkaj. Tak sa pustil extrémny shit storm, extrémny shit storm. Normálne hejteri, či ste sa zbláznili v Bageterie Boulevard, na čo je to dobré takéto hnusné chuťte kombinovať a čo je to za špatu tá Pavlína. A proste všetko, to bolo normálne, že zlé. A počkaj a teraz prichádza pointa, no a teraz oni majú social media manažérku Danielu. Ako to viem, lebo sa podpisuje v tých príspevkoch, sa možno Braňa opýtam, že na čo je to dobré. Tak Daniela si po asi hodine, ako to vydala ten príspevok, si prečítala tú prvú vlnu tých hejtov, inak dokopy mala potom 6000 komentárov. Čiže prvá vlna mohla byť tak 500.
Gabo
Ako ten príspevok.
Peťo
Ten príspevok mohlo byť nejakých päťsto po hodine.
Gabo
To bolo interakcií, ty kokos.
Peťo
A Daniela napísala “tak na tohle se musím nejďrív vyspat”. Social media manažérka v mene firmy, v mene firmy, hej a dala tam to memečko, kde sedí pes a okolo horí všetko a on hovorí “I am fine”, hej? Týmto akože Daniela začala a na druhý deň ráno, na druhý deň ráno to nechala vyhniť, tam bolo, druhý deň ráno bolo 3000 komentárov, nie 500. Na druhý deň ráno s chladnou hlavou prišla a napísala “dobré ráno všem, tak sa do toho pustíme”, Daniel, hej a išla a išla jak píla a normálne im akože začala tým ľuďom odpisovať a teraz mám tu 2 príklady za všetky. Niekto píše “minimálne měsíc k vám nepůjdu”, hej a Daniela odpísala “dobrý den, Katko, nemusíte, my vám to z radosti dovezeme”.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To je provokácia a ona uchránila message.
Gabo
To je krása.
Peťo
A teraz zlatý hřeb, aby som svoju češtinu úplne doladil, zlatý hřeb večera, komentár “Dobrý den, moje bývalá příteľkyne byla také hysterická, ukňouraná, trápna a tak trošku kráva. Pokud máte zájem, pošlu vám na ni kontakt, že by vám taky udělala bagetu. Děkuji a přeji hezký večer”. Tento komentár má 2000 laikov, hej, tento hejt má 2000 lajkov a Daniela píše “Dobrý den, Petře, děkujeme za nábydku. Bohužel, stejně jako vaše bývalá přítelkyně vás musíme odmítnout. Daniela”. Jej odpoveď má 1100 lajkov. Chápete, že ona normálne Daniela, Daniela rozohrala vlastnú hru okolo bagety. 6000 komentárov, 6000 a normálne tým žili, akože týždeň tým žili sociálnu médiá v Čechách, ako Daniela vyčistila značku. Normálne, normálne tam ideš si dať bagetu len preto, lebo si hovoríš, že Daniela je super. Tak povedz, prečo sa Daniela podpisuje, keď už to mám nejak uzavrieť?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Vieš čo, ja by som najprv nadviazal anekdotou na to, že teda odkaz priznaného social media manažéra.
Peťo
Áno.
Branislav Macko (Ponyhouse)
My, keď sme pred miliónom rokov robili dnes už neexistujúcu Zuno Banku, jej hlavným konkurentom bola v Čechách Air Bank. Air Bank funguje dodnes a ich hlavným claimom je “i banku můžete mít rádi”. A Zuno malo tú filozofiu, že na banku vôbec nemáš myslieť. Banka má byť služba, ktorá má slúžiť tebe a nemá ti akože zapratávať mentálnu kapacitu. No a to, čo sa u nás nezvykne robiť také tie doťahovačky medzi značkami, tak my sme si to skúsili v mene Zuno pred Air Bank, kde niečo bol nejaký mal nejaký komentár, ktorý vyslovene sedelo nám, že na to môžme zareagovať v mene, v mene Zuno Banky a použili sme tam to memečko, ako Batman dáva facku Robinovi a bolo tam, že “i banku můžete mít”, dostal facku, “banky nejsou k lásce, banky jsou k slúžení”. Už katujem češtinu, to po prvé a po druhé si nepamätám to copy. Čiže toto sme my odpísali v mene Zuno Air Bank a social media manažérka Air Banka nám odpísala “za tohle někdo poletí”. A do hodiny som mal od head of PR zo Zuna telefonát, že paráda, super všetko je dobré, ideme na to.
Peťo
Asi poletela ona.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To už neviem, ale ona to ešte aj na svojom osobnom Twitteri, našiel som to, že ona na svojom osobnom Twitteri sa akože pochválila, že tam bol z toho taký.
Gabo
Ale vy ste to spravili bez súhlasu klienta?
Branislav Macko (Ponyhouse)
Klamal by som už teraz.
Gabo
Nevieš, okej.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Myslím si, že to nebolo bez súhlasu klienta, lebo nikdy nerobím nič.
Peťo
Ale tak asi správna rada banky to neschválila.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Jasné, správna rada to nebola, ale s marketingom sme to určite čeknuté mali, lebo, lebo my sme, vtedy to tak akože medzi tými značkami trošku akože iskrilo a občas aj tá Air Bank si kopla do niektorých konkurentov. Čiže tieto interakcie tých priznaných social media manažér, čo napr. na TikToku vidíme, že sa v tom predháňajú tie značky, ktoré akože.
Peťo
Sa navzájom dissujú.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Aj sa navzájom dissujú, ale aj si akoby že naskakujú na tie virálne bandwagony a na všetky tieto veci. No a teda, aby som ti odpovedal napriamo, podpisujeme sa tam, kde je to dohodnuté s klientom, že sa chceme podpisovať. Je to kvôli tomu, aby ten človek nemal pocit, že hovorí do tmy, hej, že ako keď voláš na nejakú linku a ozve sa ti robot miesto konkrétneho “dobrý deň, tady Peter”. Čiže je to hlavne kvôli tomu, že keď už využívame tú diskusiu na to, aby sme s tými ľuďmi diskutovali, tak nech tí ľudia majú pocit, že naozaj sa rozprávajú so živým človekom a nie, lebo dnes už nevieš, či tam je nejaký automatizovaný skrewd alebo nejaký bod alebo niekto. Čiže už len, keď tam dáme to krstné meno alebo niekde sa podpisujeme, že tím názov značky napríklad, ale nejaký podpis je tam vždy a je to práve kvôli tomu, aby tí ľudia nemali pocit, že hovoria do tmy niekam.
Gabo
Chalani, ešte 1 vec, ktorá ma fakt zaujíma a čo na to poviete. Má majiteľ stránky funpage, či už na Instagrame, na Facebooku, zodpovednosť za komentáre? Tzn., chápem, že značky si to moderujú, však dobre, nechajte ako značka akože hejty, buď im to zmažete alebo odpoviete, to už závisí, ale čo ja viem, inštitúcie, médiá alebo akákoľvek možno značka, ktorá je to, má zodpovednosť za to, čo sa píše v komentároch? Má to moderovať alebo nemá alebo má sa správať tak, že proste má to riešiť Facebook a ja za to nie som zodpovedný?
Peťo
Ja viem, že to je chytácka otázka.
Gabo
Nie. Ja sa pýtam akože, lebo ja na to nemám odpoveď, akože fakt ja neviem.
Peťo
Ja si myslím, že samozrejme, že nemá zodpovednosť za to, čo sa tam píše.
Gabo
Ako nemyslím teraz trestnoprávnu zodpovednosť.
Peťo
Chápem.
Gabo
Ale či máš akože morálnu zodpovednosť.
Peťo
Za to, čo sa tam píše nemá. Za to má ten, kto to napísal, hej, ak keď teda slovenské súdy nikdy nevedia zistiť, kto to napísal, to je pre mňa strašná záhada.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ja neviem ani používať počítač.
Peťo
Vždy im hacknú, ty vole, elektrinu. Čiže z tohto pohľadu si myslím, že nemá, ale si myslím, že presne pri spravodajských weboch je to také, že má zodpovednosť za to, čo tam ostane svietiť.
Gabo
Čo teraz myslíš svietiť?
Peťo
No, že to proste nezmoderuje tú diskusiu, že to mi už príde také trochu na hrane, že áno, to, že to tam vzniklo, s tým on nemá nič, ale to, že tam vymyslím si nejaký xenofóbny alebo nejaký akože rasisticko, neviem, čo, útočný komentár tam nechá svietiť, že ho nezmoderuje, to si myslím, že je tak na hrane, lebo ja beriem, že to spravodajstvo je nielen ten článok samotný, ale vlastne aj to, čo sa deje pod tým článkom. Takisto ako na ich webe sa to deje pod článkom.
Gabo
Okej, inštitúcie, prepáč, spýtam sa aj Braňa, ministerstvá atď. Vieš? To isté?
Peťo
Asi podobne, no, ale nie je to, presne, nie je to zodpovednosť akože zákonná, skôr taká nejaká profesná, ale to je môj postoj osobný.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Ja súhlasím s tým, že vina, akákoľvek, je na tom, kto to povedal, to určite a, samozrejme, že teraz prechádzame do nejakej veľmi ťažkej eticko-právnej témy. Z pohľadu tých inštitúcií je to podľa mňa akoby o čosi citlivejšie, pretože tie majú reprezentovať nás všetkých. Nie je to ako komerčná značka, ktorú si môžem vybrať alebo nevybrať, lebo si nakúpim konkurenciu. Pri tých inštitúciách je to určite omnoho citlivejšia téma a keď aj my sme povedzme mali za klienta inštitúciu, tak sme veľmi citlivo k tomu, k tomu pristupovali.
Gabo
V zmysle, že si sa snažil čo najviac tam nechať akože, že nemazať, mazať čo najmenej, lebo a je to občan, ktorý sa akože má právo vyjadriť. Tak to myslíš?
Peťo
Nie. Myslím to tak, že keď tam zostane hnoj, tak sú mu vystavení nechtiac všetci, hej. Že vlastne v momente, ako si otvorím ten hociktorý kanál, tak riskujem, že sa na mňa valí hnoj a keď moja stránka je hromozvod pre ten hnoj, tak aspoň trošku akože cítim za to nejakú, akoby môžem do toho vstúpiť alebo mám tú moc trošku toho hnoja redukovať, aby ten internet nebol úplne smetisko.
Peťo
Poviem to ešte ten svoj názor, lebo nikdy som sa nad ním nezamyslel, tak to nejak vyhodnocujem, že pre mňa je to taká situácia, ako keď máš živé vysielanie v rádiu alebo v telke a teraz ti niekto zavolá a povie tam vulgarizmus. Tak ty za toto nemôžeš, že to niekto tam zakričal. No ale keď tú reláciu dávaš do archívu, tak už ju dáš vypípanú a to je pre mňa ten rozdiel, že nemôžeš za to, že to zakričal, ale už to tam neostane s tým vulgarizmom.
Gabo
Okej.
Peťo
A ty si čo myslíš, keď už teda takto všetečne sa pýtaš?
Gabo
Ja neviem. Práve nad tým uvažujem, lebo fakt akože je to, od stola by som povedal, že áno, má, ale keď si vezmeš, že poznáš tie komunikačné (???), poznáš, ako tie inštitúcie fungujú a fakt mám s tým skúsenosť, lebo to robíme teraz, to je fakt masaker, že ty na to potrebuješ normálne, že ľudí, že staff, ktorí budú robiť len toto a nenosí ti to žiadne prachy, že keď sa vrátime späť akože k tým médiám a tak ďalej.
Peťo
Ale aspoň ti to míňa peniaze.
Gabo
No míňa ti to peniaze, nič na tom nezarobíš. Ešte ťa vlastne časť ľudí bude, že si cenzor a neviem, čo atď. a vlastne robíš jak kebyže robotu za Facebook alebo za sociálnu sieť, ktorá by si to mala zmanažovať. Tá na to kašle. Takže celé mi to príde také, že viem pochopiť, keď to niekto nerobí, že asi od stola je to super, ale.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Vyčítal si mi, Gabo, že mám iba poľské dáta. Tak mám tu dáta z Francúzska. Sú síce z roku 2018, ale pýtali sa presne, že kto by podľa vás, milí užívatelia, mal znižovať množstvo týchto hejtovských hateful statements on the internet. No a drvivá väčšina odpovedí, 51 % ľudí povedala, že samotní internetoví useri, to bola, že top odpoveď, hej, čiže.
Peťo
Že mali by ich menej písať alebo ich mali oni sami rozhodovať, čo sa zabanuje?
Branislav Macko (Ponyhouse)
My sami by sme mali akože písať menej odpadu.
Peťo
A menej hejtovať.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Hej. Dobre, čo je akože hlúposť zase, ale hneď druhá odpoveď za tým je, že by to mali byť tie samotné digitálne platformy. Čiže ľudia očakávajú, hoci áno, niekto si povie, že ty si cenzor, ale ľudia očakávajú, že Google, Facebook, Twitter, že tie samotné platformy budú efektívnejšie v znižovaní šírenia toho hejtu, hej. To je, že druhá najčastejšia odpoveď a potom sú tam, samozrejme, ďalšie, ale 11 % ľudí vo Francúzsku si myslí, že by to napr. mali byť cirkevné autority. Čiže každý očakáva, každý chceme hodiť tú vinu na niekoho.
Gabo
Cirkevné autority by manažovali diskusie, akože riešili hejty na Facebooku.
Branislav Macko (Ponyhouse)
11 % Francúzov si to myslí.
Gabo
Ty kokos.
Peťo
Mne napríklad, vieš, mne napadla taká paralela, že je krčmár zodpovedný za to, že sa hejtuje uňho v krčme? Lebo Facebook je ten krčmár, on dal iba priestor, ale ľudia tam chodia a robia veci. Že ja nechcem zastávať ani Facebook ani Google, majú akože masla na hlave dosť, ale.
Gabo
Počkaj, len bacha, že ako no oni majú, ako Facebook má community standards a community standards niečo hovoria a on by ich mal iba vymáhať. On si sám stanovil pravidlá a to je ten problém dneska, že on si vlastné pravidlá, ktoré si sám stanovil, nevymáha, vieš? Celá pointa.
Branislav Macko (Ponyhouse)
To je úplná pravda. To je pravda, že je veľmi laxný v tomto prístupe.
Gabo
Ale zase opäť, že prečo. Prpáč, len vieš, že prečo to nerobí? Lebo opäť nič mu to neprinesie, žiadne peniaze, stálo by to kopec peňazí najať 1 000 000 nových moderátorov, ktorí to budú robiť. To nič mu to neprinesie a ešte aj tak akože budú polka ľudí hejtiť, že akože si cenzor. Vieš?
Peťo
No tam som asi smeroval aj ja, že ty si povedal, že jedna inštitúcia by potrebovala desiatky ľudí.
Gabo
Áno.
Peťo
A takých inštitúcií na je svetových sociálnych sieťach sú desiatky až stovky tisíc, takže tých community manažérov by museli byť desiatky miliónov, aby to akože.
Gabo
No ale podľa smerujeme k tomu, lebo akože už však na záver, že.
Peťo
Tak pomáha im umelá inteligencia.
Gabo
Ale zatiaľ dosť na prd, ale dobre, však po nejakom čase asi to bude lepšie, ale že iné riešenie ako kvantita, že donesieš ako veľa ľudí, ktorí to budú robiť, tu dnes nie je.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Pokiaľ by ste, priatelia, chceli tieto veci vyriešiť u seba na svojich profiloch, najjednoduchšie a najlacnejšie to spravíte tak, že si naťukáte do svojho obľúbeného webového prehliadača www.ponyhouse.sk/ebook.
Gabo
A keď to chcete vyriešiť a nie ste úplne chudobní, tak si určite ná nájdite Braňa a jeho ľudí, lebo sú fakt super.
Branislav Macko (Ponyhouse)
Veľmi pekne ďakujem.
Gabo
Ináč to musím povedať, že toto bola najdlhšia reklama vsuvka, akú sme mali.
Peťo
A ešte neplatená.
Gabo
Ešte aj www bodka si normálne akože vychutnal, a to dlhé lomítko, lomka, lomka. Ďakujeme, že ste boli s nami. Verím, že nie ste z hejtu frustrovaní a keď náhodou ste, tak že po dnešku budete vedieť lepšie, ako k tomu pristupovať. Vidíme sa, počujeme sa nabudúce. Majte sa.