Evanjelium o TikToku
Peťo
Priatelia, vitajte pri ďalšom Buzzworlde. Tentokrát ideme urobiť veľkú výnimku, lebo sa ideme sčasti venovať jednej téme, ktorú už sme kedysi úplne na začiatku mali a to je TikTok. Ale ideme sa na to pozrieť s oveľa triezvejšími, marketingovo vyzretejšími očami. Čao, Gabo.
Gabo
Čao, čao, Peťo. Ale ja by som to povedal možno inak, že keď sme pred rokom točili diel alebo nahrávali o TikToku, tak akože rok v živote TikToku je strašne dlhá doba.
Peťo
Presne tak.
Gabo
Vtedy to bolo niečo také že hu, TikTok, čo to je, poďme sa porozprávať.
Peťo
Presne, takže nie sme na vine my, ale TikTok príliš rýchlo sa vyvinul.
Gabo
Vyrástol a dnes už je úplne niekde inde, že akože dnes tá debata už nebude o tom, že čo je to TikTok, ale poďme sa baviť o tom, že ako neprepásť tú šancu tam byť a nehovoriť to takto o rok, že kokos, ja som tam už dávno mal byť.
Peťo
Ty si veľmi múdry muž, Gabo. Naozaj je to tak, no dobre. Poďme na to. Tak začnem údajom z TechCrunchu z jednej štúdie, ktorá hovorí, že ľudia na YouTube, teraz hovorím ľudia, myslím deti a tínedžeri, hej, globálne na YouTube trávia päťdesiatšesť minút denne a na TikToku trávia 91 minút denne. Normálne že extrémne, šialené číslo. A to je ten dôvod, prečo YouTube aj Facebook, tak veľmi brojí proti TikToku, lebo tam ľudia trávia oveľa, oveľa viacej času ako trávia na tých iných platformách. Keď si zoberieš, že na YouTube tie videá majú 2, 3, 5, 10 minút, hej, tak tých päťdesiatšesť minút, to je nejakých, ja neviem, 10 videí, no ale na TikToku majú 5-15 sekúnd, väčšina tých videí a ľudia tam trávia globálne teda deväťdesiatjeden minút, hej, čo je totálne šialené číslo.
Gabo
Je extrémne návykový, ale však to sme sa vlastne bavili o tom algoritme aj minule, že vlastne neukazuje vám to, čo pozerajú vaši kamaráti, ale to, čo sa vám páči. Tzn. že sa veľmi rýchlo učí, že aké videá sledujete a potom vám ukazuje viac takých, ktoré sa vám páčia, to je jednoduchá logika. Ale čo je ešte podľa mňa zaujímavejšie, že omnoho rýchlejšie rastie počet užívateľov TikToku ako iných sociálnych sietí. My sme sa bavili, že Instagram, myslím, že na jednu miliardu užívateľov potreboval 7 alebo 8 rokov, TikToku stačili 3.
Peťo
Tak.
Gabo
A keď sa pozriem na Slovensku, že sme sa bavili, ja si pamätám, že v tom diely sme hovorili, že má pár 100 000 užívateľov aj na Slovensku TikToku.
Aktuálne čísla TikToku
Peťo
Áno. Dnes máme také aktualizovanejšie dáta.
Gabo
Povedz.
Peťo
Ale nie sú stále presné, ani overené TikTokom, lebo TikTok má Slovensko stále na háku, že nedá sa tu spúšťať reklama a nemáme poriadnu analytiku a tak, no ale z tých dát, ktoré máme, tak odhadujeme, že na slovenskom TikToku je v tomto momente asi tak 750 000 ľudí.
Gabo
A to keď to nejako zbenchmarkuješ, tak akože Facebook stále asi najväčší.
Peťo
Facebook má asi 3,5 milióna a Instagram má asi 1,3, hej a TikTok už má 750. Čiže o rok bude mať TikTok podľa mňa viac ako Instagram.
Gabo
No a už, už má podľa mňa viac ako LinkedIn, ako si pamätám, LinkedIn bol okolo 600 000.
Peťo
Áno, áno. A už má teraz má viac ako LinkedIn, ktorý je tu s nami od vekov, ale toto nie je epizóda na hejtenie LinkedInu. Tú sme nahrali inokedy. A máme aj jedno číslo z takej českej agentúry, volá sa TikTokuj.cz, ktorá teda má tie české dáta a odhady slovenských a oni hovoria, že priemerný Čech je na TikToku a teraz nie priemerný Čech, ale priemerný český používateľ, čiže ten, čo na TikToku je.
Gabo
Áno, áno.
Peťo
Tak je na TikToku 2 aj trištvrte hodiny denne. A pri Slovákoch tam majú také prezentácie, takú lakonickú poznámku, že a Slováci ešte díl. Normálne, že ten odhad je, že priemerný používateľ TikToku na Slovensku je 3 hodiny denne, denne na TikToku. Akože keď si to povieš, tak to znie neuveriteľne a keď si potom pozrieš tvoj čas strávený na TikToku, ak ho používaš, tak to není až také neuveriteľné.
Gabo
On podľa mňa ten TikTok okrem toho algoritmu a všetkých tých technický vecí, ako sme sa bavili, zapadol do takého trendu, že dnes s tým telefónom žiješ a hlavne teda ako mladí ľudia majú ten telefón v podstate stále v ruke. A mne to príde a ja to vidím trochu aj na seba, lebo mám ten TikTok, že máš ten telefón v ruke (???) a teraz ten Instagram akože si checkneš, pozrieš storky, za 2 minúty vybavené povedzme, lebo akože pozrieš všetko, čo je nové. Facebook možno máš za minútu vybavené, čo je nové. Ale ten TikTok ťa zabaví na dlhšie, že na tom TikToku keď máš 20 minút akože teraz čakáš na polícii, kým ti vydajú pas, čerstvá skúsenosť.
Peťo
Áno.
Gabo
Takže proste tam tých 20 minút si a čo máš robiť?
Peťo
A potom si tam ešte ďalších 20 minút, keď už máš ten pas v ruke.
Gabo
Už ti bliká, že pas je vydaný.
Peťo
A ty povieš, nemôžem ešte pozerám videá.
Gabo
Ale, ale rozumieš, že ako keby ten lifestyle toho, že máš v ruke telefón, chceš od toho telefónu, aby ťa zabavil, tak ten Instagram ťa zabaví, Facebook ťa zabaví, ale ten TikTok ťa zabaví v podstate nekonečno.
Peťo
Ináč počúvaj, máš úplnú pravdu. Ja som toto zažil, keď som mal, keď som bol na kontrole u lekára a povedali mi, že pán doktor ešte operuje, že príde o hodinu. A ja, že o hodinu, ty kokos, veď sa tu zabijem, čo tu budem robiť. A teraz že blik, few moments later, išiel som na TikTok a normálne prišiel doktor, keď som mal rozpozerané video, tak som sa na neho pozeral, čo otravuje. Chápeš? Fakt, že normálne som zabil hodinu tak, že som nevedel, že som zabil hodinu.
Gabo
A to je presne to, že zrazu ako keby ten telefón ťa zabáva a ten TikTok to trafil geniálne.
Najsilnejšie slovenské média na TikToku
Peťo
Určite. No pochopili to teda aj pár slovenských značiek, už aj nejaké média sa chytili, aj nejaké agentúry. Veď povieme si aktuálne čísla. Najsilnejšie slovenské médium na TikToku je Startitup s podtitulom “Roman baví”. Má v tomto momente okolo 750 000 followerov. Takže keď si zoberieme, keďže tvoria obsah po slovensky, takže sledujú ich maximálne Slováci a Česi a, samozrejme, nie každý, kto je na TikToku, sleduje zrovna Startitup. Tak aj to mi potvrdzuje to číslo, že na slovenskom TikToku.
Gabo
(???). Či povedal si?
Peťo
Nie, Startitup.
Gabo
Startitup, aha.
Peťo
No, no, no. Tak to mi vlastne potvrdzuje to číslo, že na TikToku Slovensko môže byť tých 750 000 ľudí, lebo to, čo ich nesleduje Slováci, tak to majú doplnené Čechmi, ale takéto obrovské čísla tam sú. Potom je to JOJ-ka, Markíza, Hashtag, Refresher, Európa 2, MFK, atď. A tí už majú, ešte JOJ-ka, Markíza majú cez 100 000, ostatní majú desiatky. Takže tento Startitup je taký úplne najväčší. No a čo sa týka značiek, to je najlepšia značka.
Gabo
No klasika to bude, to bude Dedoles.
Peťo
Tak, tak. Dedoles má cez 100 000 followerov. A potom tie ostatné, Kaufland to robí fantasticky už viac ako rok a má, teda blíži sa k stovke. A potom sú ďalšie značky, Inspiary, Nivy, Arthur Gelato, Slovak Parcel Service a tak.
Gabo
Som čakal, že tie Nivy viacej zdôrazníš, tak akože že iné značky a Nivy.
Peťo
Áno, áno, lebo o Nivách budeme dnes hovoriť preto, lebo Nivy spravujeme teda my v PS:Digital, tak mám aj také zákulisné všelijaké info a dáta. Tak tak. No a ešte tu mám teda rebríček agentúr.
Gabo
Ja som vedel, že to vytiahneš.
Peťo
Tento podcast.
Gabo
Ja som vedel, že toto vytiahneš.
Peťo
Tento podcast nemá žiadnu výpovednú hodnotu, ale treba, aby to odznelo. Takže priatelia, ideme od, ideme od deviateho miesta. Na deviatom mieste je Katedra komunikácie, 7 followerov.
Gabo
Ale najhoršie je, že máme tak cca 12 ľudí, ale že aj vlastne všetci zamestnanci nefollowujú náš profil. To si vybavíme, keď sa vrátime naspäť..
Peťo
Potom je nejaké agentúry, agentúry, agentúry. A pozor, ideme top trojku, Hype 1200 zhruba, Promiseo 1500 a PS:Digital 4600.
Gabo
Ale však dobre, akože ja vás followujem. Ja som 1 z tých 1000, 1600.
Peťo
Ale tak vtipne to robíme, nie?
Gabo
A robíte to dobre. Akože normálne ty tam vystupuješ.
Peťo
No presne.
Gabo
A nie je to trápne, akože.
Peťo
Občas, občas.
Gabo
Nie, akože myslím si, že fakt ako pekne to robíte.
Peťo
No čiže to teraz neviem, čo povedať.
Gabo
Dajte, dajte im follow.
Peťo
Dajte nám follow, no a potom dajte Gabovi, lebo Gabovi čokoľvek narastie z tej sedmičky, tak to bude úspech.
Gabo
A my tam hlavne ešte nerobíme obsah, my sa musíme k tomu rozhýbať.
Peťo
Ale dajte im follow a ich to bude potom, viete, ten sociálne tlak, že už máme 12 followerov, musíme niečo robiť.
Gabo
Vidíš, to je tiež pravda, možno to nakopne kolegov, niečo sa.
Peťo
Jo. Dobre. Čiže toľko k číslam. No a poďme, poďme k tomu, že ako sa robí ten obsah pre firmy, hej. Teraz sa nejdeme baviť o TikTokeroch a zábavkách a tanečkoch, ale že ako tam tá firma dokáže zabodovať, ako tam dokáže fungovať a na čo je to vlastne dobré.
TikTok už nie je iba pre tínedžerov
Gabo
Dobre a začnime teda tým, že ja si ešte pred rokom a aj teraz to ešte cítim vo vzduchu, keď poviem na nejakej konferencii alebo nejakej skupine ľudí, že TikTok, jáj, to je pre tých tínedžerov, ktorí si tam robia toto atď. A teraz skúsme sa vrátiť 10 rokov späť, keď sme sa bavili možno o Facebooku a potom Instagrame.
Peťo
Tak, tak.
Gabo
To isté všetci hovorili, aj všetci tí ľudia, tí marketéri alebo teda hocikto, koho ste sa pýtali, joj, Facebook, však to je o tých pre tých mladých, čo si tam z párty dávajú fotky a kto pôjde v piatok večer von. A pozrite sa, je to 1 z najväčších reklamných platforiem, ak nie najväčšia reklamná platforma na svete.
Peťo
Presne tak.
Gabo
A v podstate neexistuje značka tých klasických značiek, ktorá tam nie je. A TikTok je to isté. Áno, dnes sú tam mladí, dnes je to hlavne o tom tancovaní, ale treba tam byť teraz, nie za 3 roky, keď už tam budú všetci a vy už tam akože nebudete mať tú organiku.
Peťo
Ty si normálne počúval moju prednášku na marketing rules, kámo.
Gabo
Počúval, ale ja som to vedel už aj predtým.
Peťo
Ty si to vedel.
Gabo
Ja už šírim akože evanjelium o TikToku už dlho.
Peťo
Aha. No dobre, evanjelista Gabriel, nie archanjel, to bol iný.
Gabo
No ale povedz to ako však ako.
Peťo
No však idem to povedať, veď čakám, kedy skončíš.
Gabo
Povedz to aj ty, lebo podľa mňa vieš mnoho, posúvaš, že dobre, Gabo, to už povedal, však ale Gaba berieme s rezervou, ale teraz povedz to ty.
Peťo
Nie, vôbec, vôbec. Tím Gabo podľa mňa práve zaplesal a teraz pre tím Peťo. Je to presne tak, priatelia. Ja som robil prvú konferenciu Facebooku som robil v 2011. Volala sa All about Facebook. A na tej konferencii, keď som ju oznámil, že bude konferencia, tak boli také 2 polky trhu. Prvá polovica trhu mi hovorila, Peťo, teraz v 2011, keď už je Facebook akože na zenite, už je za zenitom v podstate, teraz robíš konferenciu o Facebooku? Veď to si mal robiť pred dvomi rokmi, keď prišiel, hej, lebo na Slovensko prišiel tak 2008-2009 zhruba. Ja som si hovoril, fíha, okej. No a potom druhá polka na čele s Michalom Pastierom a tomu budem do smrti akože priznávať tento kredit, on ani si to nepamätá, ktorá povedala, Peťo, výborne, veľmi dobre, že to teraz robíš, sme na začiatku, hej. Priatelia, pred jedenástimi rokmi, jedenástimi. Ja si pamätám, 1 z prednášok na tej konferencii bola, že ako zaúčtovať Facebook reklamu. A odpoveď. Vraj na Slovensku existuje účtovníčka, jedna, ktorá to dokáže dať do účtovníctva, ktorá to dokáže dať do nákladov, hej, lebo to boli, vieš, také tie faktúry z Ameriky, že bez DPH, bez IČO, bez sídla.
Gabo
Chápem, chápem, chápem.
Peťo
Normálne taká akože minul si 45 USD. Vieš, koniec debaty.
Gabo
Škoda, že tá účtovníčka ešte nepracuje dnes pre štátne inštitúcie, ktoré.
Peťo
Presne, mohla by, no nič, povieme si potom. No a presne tam normálne, že presne tam (???) sme na TikToku, sme tesne pred tým raketovým rastom a nemyslím používateľov, tí už tam sú, ale toho marketingu. Ešte na Slovensku nie sú ani len reklamy. Neviete si na Slovensku kúpiť TikTok reklamu. Viete si ju kúpiť už v Čechách, viete zo Slovenska kupovať reklamu do iných krajín, ale neviete kúpiť na Slovensko, na Slovensko cielenú reklamu. Čiže všetko, čo tam dosahujeme, aj tie čísla, čo som vlastne hovoril, sú organické, normálne čistý divoký západ alebo v prípade TikToku divoký východ..
Gabo
No áno, ale tak tomu sa teraz nebudeme venovať, to sme sa venovali vtedy. Ale čo som chcel povedať, že aj z tohto pohľadu, že ako Facebook na začiatku tým značkám dával vysokú organiku, že bolo jasné, mali ste desaťtisíc followerov, dali ste status, ste sebou zvyknutí, že tak cca tých 10 000 alebo veľká časť to uvidí.
Peťo
10-100.
Gabo
10-100, podľa toho, ako sa tomu obsahu darilo. A dnes je to TikTok. Akože dnes sme tam, že ten TikTok vlastne tam nie sú reklamy, je tam málo obsahu, pomerne málo teda obsahu, takže ten obsah on točí ako keby viackrát. Ten váš obsah, ktorý tam dáte, uvidí omnoho viacej ľudí ako máte followerov.
Peťo
Práveže obsahu je tam, podľa mňa, že obsahu je tam že extrémne veľa, ale tým, že ten čas, ktorý každý TikToker alebo používateľ strávi na TikToku, tak naozaj sa vlastne a TikTok nerieši, či je to komerčný obsah, či je zábavný, či je plný product placementu, nerieši, či je to nejakej značky alebo influencera, TikTok iba rieši, páči sa to ľuďom, nepáči sa to ľuďom, koniec, odchod, nazdar. Žiadne algoritmy pošahané, Facebook, Instagram, žiadne obmedzovanie inzerentov, nič. Normálne, že ak je to dobré, ide to von a je mu jedno, či to dala prezidentka alebo to dal šesťročný chlapec, 10, 12 alebo to dala značka a propaguje si nové tenisky.
Gabo
(???) že ako taká krásna demokracia v praxi, že ako demokracia obsahu v praxi, vieš, že.
Peťo
Vidíš, demokracia obsahu, to je nádherné.
Gabo
Inak toto by som mohol nazvať ďalšou prednáškou k tomuto.
Peťo
Môžeš. Ja som to chcel nazvať skôr taká anarchia zatiaľ, ale demokracia obsahuje výborný eufemizmus. Poďme trošku k tomu, že ako ten obsah pre značky tvoriť. Na to je taký pojem, volá sa že content hunters.
Gabo
Ty si vymyslel ty alebo to si si akože zobral? Lebo mne sa to páči extrémne a mi to príde také, že to si nemohol vymyslieť ty.
Peťo
Vymysleli sme to my v agentúre.
Gabo
Okej.
Peťo
Ale počkaj, lebo aj ti vysvetlím, že prečo. Ale keď som sa na jednej konferencii opýtal, že kto z vás pozná poviem content hunters, tak 5 ľudí zdvihlo ruku a vtedy som sa skoro akože som si cvrkol, lebo sme to asi 2 týždne predtým vymysleli u nás v zasadačke a predstav si, už to 5 ľudí poznalo. A ten dôvod prečo, lebo vieš, že väčšinou sa takým ľuďom hovorí, že content creatory, čo je akože pomerne jasne definované. No ten problém s tým, ktorý máme, že content creator je človek, ktorý vlastne publikuje, vytvára nejaký obsah, ale vytvára ho, akože môže ho vytvárať od stola a môže ho vytvárať proste doma a môže ísť von, môže sa natočiť, nafotiť, hocičo. Ale pre TikTok by to nestačilo, hej. A nestačilo by to preto, a preto sme aj vymysleli ten content hunters pojem, lebo ten content hunter vlastne loví obsah a loví ho dvoma spôsobmi. Ja poviem ten prvý, ty ten druhý. Ten prvý je, že keď chceš točiť na TikTok, ty nemôžeš proste sedieť doma. Ty musíš ísť proste outdoor, hej, aj v tej press-ke som to mal, že content outdoor, ty musíš ísť von a normálne sa pozerať okolo seba, že čo sa deje, čo z toho sa dá natočiť, aký prank sa dá urobiť, aký trend sa dá zachytiť, aká hudba by sa k tejto situácii hodila. Čiže normálne musíš s mobilom v ruke, žiadne kamery, žiadne HD-éčka, 3D-éčka, neviem čo, normálne s mobilom v ruke ideš von a točíš to, čo sa vonku deje a striháš a prispôsobuješ to trendom, ktoré sa dejú.
Gabo
Tak no a ten druhý je, v podstate veľmi s tým súvisí, že na to, aby ste robili dobrý obsah na TikTok, musíte strašne veľa obsahu na tom TikToku skonzumovať. To je, že to sa nedá ako keby a to sme sa o tom bavili, to základné pravidlo je, že obsah na TikTok, to nie je transferovateľný obsah z iných sociálnych sietí. Lebo veľa značiek, avšak robíme to klasické asi všetci, že niečo vyprodukuje človek na Facebook alebo na Instagram a potom, naopak, hodí to aj na ten Facebook a na ten Instagram, lebo väčšinou je to nejaký obrázok, nejaký vizuál, nejaký textík, upravuje sa to.
Peťo
Minimálne storky vieš duplikovať tam, aj tam.
Gabo
Áno. Ale logika toho obsahu je veľmi podobná, keď to poviem tak, to nie je úplne to isté.
Peťo
Ja to volám, že getting your hands dirty, že naozaj sa musíš akože do toho TikToku ponoriť a musíš tam stráviť ten čas. Ja to hovorím všade, ale nie preto, že sa chválim, nemyslím si, že je to niečo, s čím by som sa mal chváliť, ale keď si pozriem svoj čas strávený na TikToku, tak môj priemerný čas je 1-3 hodiny denne, čiže naozaj spĺňam ten priemer v tej hornej hranici. A rád by som povedal, že nerobím to preto, že som na ňom závislý, ale preto, lebo potrebujem vedieť, čo sa deje. Samozrejme, pravda je to len spolovice. Z tej druhej polovice ma ten TikTok aj zabáva. Ale tým pádom, keď máme poradu, hej, obsahovú, že čo ideme teraz pre klientov točiť, tak všetci vieme, že teraz je taký trend, teraz letí táto hudba, teraz vieme, že tento typ videí funguje, teraz dlhšie, teraz kratšie, teraz rozhovor, teraz takýto strih zabral. Čiže naozaj getting yout hands dirty. A nemusíte to byť vy osobne, ale musíte mať niekoho, kto tie veci má napozerané a kto im rozumie, hej. A ešte 1 vec, ten content hunter, okrem toho teda, že ten obsah loví tam vonku, hej, proste ide a točí, zároveň loví tie trendy, to, čo sa Gabo snažil povedať, len nedošiel k pointe, čiže loví tie trendy.
Gabo
Povedal som trendy.
Peťo
Tak okrem toho ešte 1 veľmi dôležitá vec, že content hunter má spravidla 15 až 25 rokov. To je podľa mňa že extrémne dôležité.
Gabo
A to je to, čo som vlastne chcel povedať, je, že na tom TikToku, že nech sa akoby snažíme, ako chceme, tak my dvaja s Peťom by sme asi už akože dobrý obsah na TikTok nevymysleli alebo mali by sme to veľmi ťažké, lebo skutočne to patrí generácii, ktorá s tým TikTokom možno vyrastá alebo s podobnými typmi videí a ktorá je naučená práve ako keby už s týmto pracovať. Tzn., že však ja som videl tú vašu babu, čo to robí, ty si hovoril, koľko má?
Peťo
Gabo
21, že proste to je prototyp TikTok creatora alebo content huntera.
Peťo
Áno.
Gabo
Ktorý je a ktorého už vlastne dneska neoklameme.
Peťo
Ona dokonca hovorí, že content hunter nie je práca, je to štýl života, že ty proste naozaj ideš po vonku a ty už sa pozeráš, že kde okolo teba sa deje nejaký content, hej. Že to není, že Instagramček, že idem na nejaké miesto, tam si to nastajlujem, nafotím, zapálim sviečky, počkám na západ slnka. Nie. Idem a tam, čo teraz sa tam deje, tak z toho sa snažím natočiť video, ktoré bude trendové.
Gabo
No to už je v podstate generácia, ktorá vyrastala na YouTube.
Peťo
S mobilom v ruke.
Gabo
S mobilom v ruke, presne tak a oni sú na to zvyknutí, že takto ten svet vyzerá, takto funguje a takto treba, aby som ho dal aj na TikTok.
Peťo
Ešte teda treba povedať, že tí content hunteri, oni tvoria primárne TikToky, ale vedia výborne točiť Reelska, čo je vlastne klon TikToku na Instagrame a Facebooku. Teraz som videl také pekné videjko, že sa dvaja takí content hunteri bavia, že počúvaj, že vieš, ako si vždy robíme srandu z tých, čo sledujú iba Reelska, ako sú 2 týždne pozadu po tom trende? Lebo vždy je nejaký trend na TikToku a 2 týždne po ňom príde slávnostne na Reelska a teraz, keď to pošleš niekomu, kto ho videl na TikToku, takže kámo, toto už akože som aj zabudol, že bolo. No a teraz si predstav, teraz sa budeme smiať aj tým, čo pozerajú Shortsy na YouTube, lebo tí sú mesiac pozadu. Normálne ten systém toho padajúceho.
Gabo
Hej, chápem.
Peťo
Trendu, hej, ide, že TikTok, tam to odžije svoje, tak sa to rýchlo akože ešte priživí na Reelskách a keď to tam akože odžije, tak to slávnostne vstúpi do Shortsov na YouTube.
Gabo
Ale k tomu som celkom skeptický, či to bude fungovať tie youtubové Shortsy, ale však aj Facebook má nejaký life, čo to je TV alebo ako sa to volá, niečo také, kde to aj Facebook to púšťa. Akože ten Instagram ešte ako-tak, lebo však je tu ešte strašne veľa ľudí, ktorí sú na Instagrame, nie sú na TikToku, tým pádom ako keby fičia na tých Reelskách, ale proste pre ten TikTok to je tá mother platforma tohto nového obsahu a tam to proste bude fungovať.
Peťo
Vieš čo? Ja tie Shortská ešte úplne nezatracujem tie youtubové a ten dôvod je, že TikTok je pomerne lakomý. On má nejaké peniaze, ktoré dáva creatorom, ale tie peniaze sa nenavyšujú s počtom rastúcich creatorov. On má proste nejakú sumu x, nie, nechce klamať, nejakých pár 100 000 000.
Gabo
Hej, hej.
Peťo
A čím viac je creatorov, tak tým menší podiel každý z nich dostane, hej, že ešte pred rokom a teraz tie čísla si vymýšľam, že ešte pred rokom 1 000 000 videní tvojho videa si zarobil 1.000 EUR a dnes zarobíš akože dvesto eur, hej, lebo proste je tam 5× viac obsahu, 5× za tvorcov. Ale YouTube, keďže chápe, že jediná cesta, ako tam dostať dobrých tvorcov, je platiť im a má dosť peňazí, aby si to mohol dovoliť, tak vlastne rovnaké video, ak dáš tam, aj tam, ale YouTube teda požaduje, aby si ho najprv dal na Shorts, aby sme si z nich nemohli robiť tú srandu s tými trendami, tak ti zaplatí. A tam to naozaj bol ten rozdiel, že dvesto eur za 1 000 000 videní na TikToku a 4000 na YouTube.
Gabo
Zásadná.
Peťo
Čiže naozaj že zásadný. A keď toto urobia tí najväčší, najväčší influenceri, hej, ja neviem, že MrBeast a úplne tí najväčší, akí sú na svete, že začnú tie trendy určovať na Shortsoch, tak je tu teoretická šanca, aj keď nehovorím, že sa to stane, že tí ľudia pôjdu za nimi tam primárne.
Gabo
Áno, ale to je potom otázka, či aj ten TikTok, nazvem to, že nedá viacej peňazí, lebo však to je na konci dňa iba o tých peniazoch a o tom, že nie som si úplne istý, že či, či je to naozaj o tých veľkých menách, že ten TikTok akože keď si vieš, že tam nesleduješ akoby tých influencerov, že došiel som na TikTok, lebo tu je x, ypsilon. Proste na tom TikToku si a tam ti padajú tie videá od hocikoho, tzn., že.
Peťo
Áno, totálna náhoda, z toho pohľadu totálne random.
Gabo
Presne tak. Takže akože úplne si to ani neviem predstaviť, ale však uvidíme, na konci dňa je to jedno. Tam pri tom TikToku je najväčšia obava naozaj, že ako si povedal, ty si to naznačil a nechcem sa tomu akoby dlho venovať, že teda TikTok je sieť, ktorá patrí čínskej firme teda ByteDance a v tom multipolarizovanom globálnom svete akoby úplne nevieme, že čo tá Čína s tým TikTokom možno bude zamýšľať, čo nám ukazuje, či ten algoritmus, lebo napr. je celkom zaujímavé, že Číňanci, Číňania vidia úplne iný TikTok ako my, že úplne iný obsah tam majú.
Peťo
No počkaj, túto konšpiračnú teóriu som počul aj ja a v podstate jej aj verím, že vraj naozaj že čínska vláda, ktorá teda ovláda všetky čínske firmy.
Gabo
A to nie je konšpiračná teória, to je naozaj tak.
Peťo
Akože real deal?
Gabo
Áno, áno, áno.
Peťo
Niekto to zmeral, hej?
Gabo
Áno, áno.
Dvojaký meter? TikTok v Číne vyzerá inak
Peťo
No a že tí malí Číňankovia tam v Číne používajú TikTok alebo vidia na TikToku primárne akože edukatívne, zaujímavé a pomerne akože hodnotné videá a že do zvyšku sveta, čiže do Európy a do Ameriky vypúšťa hlavne tie akože debiliny, tanečky, nezmysly, blbosti.
Gabo
Áno. A okrem toho, samozrejme, ešte nezabúdajme na tie dáta o užívateľoch. Tzn., že kým ako keby teraz ich má americká vláda, Facebook a Instagram a neviem čo, tak teraz ich má čínska vláda a je to iba na nás, či sa toho bojíme alebo nie.
Peťo
Keď sa vrátim k tej tvorbe obsahu, ja som robil aj takého pavúka, že ako vzniká obsah na TikTok alebo teda ten content huntingový obsah, lebo môže to byť stále teda Reelska alebo Shortsy, tak v prvom rade potrebuješ nejaký nápad, hej, že čo idem točiť. Nie, nemôžeš ísť, že počkám si, kým niekto vystúpi z trolejbusu vtipne. To proste sa nestane, hej. Čiže ideš uloviť nejaký obsah. No a teraz máš 3 typy, 3 spôsoby. Po prvé, ideš z existujúcich trendov, čiže naozaj si pozeráš tie TikToky, prípadne Reelska, že čo fičí, hej. To sú tie getting hands dirty. Potom je druhý, že zo života. Čiže niečo zachytíš, niekto sa o niečom baví, niekto niečo hejtuje alebo si z niečoho robí srandu a ty to vlastne natočíš, lebo vieš, že hovoríš tým ľuďom akože z duše, ja neviem, že my sme to mali na Nivách, že Veronika počula, jak tí ľudia tam komentujú tie schody, čo idú na zelenú strechu. Vieš, oni sú také hrozne dlhé.-
Gabo
Áno.
Peťo
Ale nie sú dosť dlhé na 2 kroky a nie sú dosť krátke na 1 krok. Kámo, no urobila video o tom, že čo sú toto za schody, keď sa tam nedá, akože 1 krok je veľa a 2 kroky sú málo a má to, ja neviem, nejakých, ja neviem, koľko desiatok 1000 videní organicky. No a nám to stačilo. My chceme povedať, že máme zelenú strechu, chápeš, že to posolstvo je výborné, ale išla na to odtiaľto, čiže zo života. No a potom tretia je, že brainstorming v agentúre a to je vyslovene to, ako vzniká vlastne všetok iný obsah, hej, že sadneš si a teraz vymýšľaš, máme takéto zadanie, máme niečo odpromovať, ako to povieme na TikToku, samozrejme, inak ako v inom, v iných platformách. Ja som to tak aj nejak odhadol s tými mojimi ľuďmi, že ten trendový obsah, tzn., my len hľadáme trendy a prispôsobujeme ich našej značke a nášmu akože cieľu, je, že 2 tretiny, 65 percent, potom zo života, že chodíme von a huntujeme ten obsah, že čo ľudia hovoria o produkte, o značke, o firme, o Nivách, o hocičom, je dvadsaťpäť percent, štvrtina. A to vybrainstormované, hej, že normálne sedia kreatívci v agentúre a špekulujú, čo by sme natočili, je tak 10 %. Podľa všetkého by to dokopy malo dať sto. Neviem. Môže to niekto zrátať.
Gabo
Možno si dobre zrátal.
Peťo
A je to, že a absolútne sa to nehanbím, že huntujeme tie trendy, lebo to tak sa to robí teraz. Vieš, možno o rok, o 2 to bude úplne inak, ale dnes je to tak a toto je cesta, ako rásť ako firma na TikToku, sledujte trendy a snažte sa inšpirovať sa nimi a využiť v nich svoj content.
Gabo
Tam si povedal ešte jednu podľa mňa veľmi dôležitú vec, ktorá aj tak zaznieva podľa mňa podprahovo, je, že kým tie Facebooky a Instagramy firemné sú dneska už také, také polished, také vyčančané.
Peťo
Premyslené. Áno.
Gabo
Také už premyslené a také, že tá značka si dáva pozor, čo tam povie.
Peťo
Áno, áno.
Gabo
Musí to dobre vyzerať a tak ďalej, tak podľa mňa na tom TikToku stále tá značka musí byť ochotná ísť trochu ako keby dirty, ako si povedal ty, že proste to nefunguje, lebo keď pozrieš príklad tých schodov, že vlastne ty ako keby istým spôsobom kritizuješ, že majú debilné schody.
Peťo
Áno, áno.
Gabo
Akože nepriamo.
Peťo
Áno.
Gabo
A čo je úplne v pohode, lebo však tí ľudia si aj tak zanadávajú, ale presne dáš tam message tej zelenej strechy. A toto je to isté, že tie značky musia byť pripravené na to, že to nebude takéto, že všetko je super, cool, chrumkavé, že trochu ako musíme žiť s tými ľuďmi, musíme tam ukázať tú ozajstnú realitu.
Peťo
Trošku si aj zo seba musíme urobiť srandu.
Gabo
Presne tak a vtedy to bude fungovať.
Peťo
Áno.
Gabo
Takže nie je to také to pekné, vyčistené.
Peťo
Však keď si pozriete TikTok Nivy, tak uvidíte, že veľmi veľa je tam videí, ktoré by nám neprešli na inú sociálnu sieť a zatiaľ je to dané tým a sú na také 2 veci. Prvé, že tí top manažéri a teraz nemyslíme Nív, myslím tých firiem, ešte na tom TikToku nie sú, že ešte ich to ako stejne netriafa a normálne ešte úplne nevedia, teraz nechcem povedať, že netušia, čo sa tam deje, však oni vidia tie videá, schvaľujú minimálne nejaký rámec tých videí, ale není to také, vieš, jak akože presne Facebook, Instagram, že vlastne sami od seba ich kamaráti ešte to komentujú a tak, lebo to je iná cieľovka. A zatiaľ my si vždy schvaľujeme ako keby, že čo sa má povedať, ale nie forma, ako sa to má povedať, že tá forma musí ísť po tom trende, po tej hudbe, potom hashtagu a tak, po tom strihu. A to je druhá vec, keď chcete ako firma byť na TikToku úspešní a najmete si content huntera a to je jedno, či interného, freelancera, agentúru, hocikoho, neexistuje, že mu budete tie videá schvaľovať tak, ako ste zvyknutí schvaľovať ich akože na YouTube a na Facebook a na Instagram. Schváliť si môžete že nápad, že čo idem točiť, to je v poriadku a ešte môžte schváliť obsah v zmysle, že čo sa tam hovorí, že o čom to video je. Ale neexistuje schváliť tú formu, lebo presne klienti a v tomto sú napríklad Nivy a to ich musím pochváliť, úplne fantastické, že máme voľnú ruku, že lebo tí klienti sú takí zvyknutí, že vieš čo, Peťo, celé je to dobré, len tá hudba sa mi zdá byť trošku pochmúrna a ešte nech sa trošku viac otočí zboku, keď o tom hovorí.
Gabo
A tuto by som strih urobil trošku inak.
Peťo
Trošičku. Ale inak je to dobré.
Gabo
Toto trocha dlhšie.
Peťo
Áno. A tu normálne a tu normálne my povieme, že nie. Peťo, počkaj, nerozumeli? Nie, nie, lebo táto hudba je tam preto, lebo teraz je veľká šanca, že s tou hudbou tu bude fungovať a ona tam stojí tak, ako iných desaťtisíc detí predtým tam stálo v tom, presne v tejto póze a takto o tom rozprávajú. Proste my vieme, prečo je to takto natočené. Áno, môžte sa vy ohradiť, že sa tam nehovorí pravda alebo že sa tam nehovorí to, čo my chceme povedať o tej veci, ale ako je to natočené, ak táto sloboda nebude, tak tá spolupráca proste nefunguje.
Gabo
A zároveň, však dobre, sami, ako aby sme teraz neboli že premúdreli.
Peťo
No tak ale niekto to musí povedať.
Gabo
Však áno, ale sám to povieš, že neexistuje recept na to, aby to na 100 % fungovalo. Tzn., že teraz akože na tom TikToku je to trochu lotéria. Ty vieš sledovať tie trendy.
Peťo
Je to obrovská lotéria.
Gabo
Vieš urobiť všetko, urobíš všetko pre to, aby si akože bol tam, kde máš byť, aby si splnil všetky kritériá, ktoré sme si dneska povedali, hodíš tam video a zrazu nefunguje. A naopak, hodíš tam niečo, čo si myslíš, že a však toto je také, niečo sme rýchlo zbúchali, lebo už som chcel byť na pive, boom, 200 000 videní.
Peťo
Áno.
Gabo
Tzn., že opäť, že nemá zmysel nad tým extra špekulovať a vymýšľať a svetlo takto a obraz takto a toto povieme takto a teraz schvaľovať si wordingy, kopy, neviem, čo treba tam tie videá produkovať a oni budú nejako fungovať, jedno lepšie, jedno horšie.
Peťo
Produkovať, lepšie povedané chrliť, kvantita je viac ako kvalita. A to proste to tak je.
Gabo
Zatiaľ.
Peťo
Zatiaľ.
Gabo
Zatiaľ.
Peťo
Presne ako si povedal, že my dnes nevieme odhadnúť dopredu, ktoré video bude úspešné, ale tým, že sme ich už natočili minimálne my v agentúre rádovo, ja neviem, asi tak do tisícky, tak už vieme, že aká je pravdepodobnosť, aj keď teda to nevieme, ako to vypáli. No a tá kvantita over kvalita znamená, že my napr. keď hovoríme, klient sa nás pýta, že no dobre, tak koľko tých videí treba, aby to teda fungovalo a mu hovoríme, no v tomto momente optimálny stav je každý 1 deň, 30 videí za mesiac. 30 za mesiac, chápeš to? Čo na Faceboočík presne tam sa škrabeš po hlave, že či dám 1 týždenne alebo 2, či už to není veľa za týždeň a na Instagramček, tam akože týždeň leštíš ten príspevok, aby teda slávnostne si ho v pondelok vypublikoval, tak tu je to, že 30 za mesiac. A dokonca, keď sme spúšťali Nivy, lebo sme to naozaj, bol to náš pilot, čiže chceli sme to urobiť najlepšie, ako sa dá, tak sme prvý mesiac vypublikovali 100 videí za 1 mesiac. Chápeš? Že my predtým, ako sme spustili ten kanál, už sme mali 40 natočených. Teraz sme to začali chrliť a kým sa vychrlili, 40 videí znamená za nejakých 15 dní najbližších alebo 13, tak už sme točili ďalších 60, aby sme to stihli. Za 7 dní naše videá na nivách mali 23 000 laikov, za 7 dní. Kámo, na Facebooku to je tak polročný výsledok, na Instagrame tak dvojročný. Chápeš?
Gabo
A ešte neplatene opäť.
Peťo
No toto je zadarmo, hej. To keby, hovorím teraz, kebyže to organicky, hej, na tých sieťach, 23 000 lajkov za 7 dní, normálne dobrovoľných, hej. My sme ich nenútili. Po druhé, mám to 28-dňové číslo. Za 1 mesiac sme na Nivách otočili 2,5 milióna pozretí videí, 2,5 milióna. A teraz, keď si pozrieš ten kanál, tak tie videá majú že 1500, 15 000, 130 000, 8000, hej, takto akože veľmi lieta. Nie je to vôbec že rastúca krivka, veľmi to lieta, ale súčet týchto všetkých čísielok je 2,5 milióna zadarmo. Totálne šialené číslo, lebo to sú všetko reklamné videá. Vždy je tam nejaký obchod, nejaký benefit Nív, nejaký produkt, ktorý promujeme. A posledné číslo je šesťdesiatdňové, to je ináč pikoška, že TikTok ukazuje len šesťdesiatdňové čísla ako najdlhšie, on nepozná staršiu históriu ako 60 dní, pred 60 dní je preňho pravek, tak za 60 dní, len vypichujem pikošku, sme dosiahli 5000 zdieľaní našich videí, 5000 zdieľaní komerčných videí o produktoch, službách a obchodoch na Nivách. A to je odpoveď, že prečo to vlastne robíme, lebo TikTok je dnes najefektívnejšia evernessová platforma ever, hej. Niekto sa ma pýtal aj na konferencii, no a to čo, jak to vyhodnocujete, čo počet videní je všetko? A ja hovorím áno, v tomto momente je to všetko, presne ako počet videní tvojho bannera, počet videní tvojho YouTube videa, počet videní tvojho billboardu, počet videní tvojho TV spotu. To sú všetko reach, to je zásah, zásah, zásah. Ako my vyhodnocujeme, že je to úspešné? Že máme super pozitívny fedback, že nám rastie fanúšikovská základňa a že Nivy sú plné ľudí, okrem iného aj cieľovky, detí a teens, ale tie deti a teens o päť rokov budú young adults, ktorí budú zarábať peniaze a budú tie peniaze míňať. A my chceme, aby ich míňali na Nivách.
Gabo
No a toto je ešte dôležité povedať, že zásah cieľovky, ktorú by ste inde možno netrafili. Tzn., že táto cieľovka nepozerá televízor, nelistuje si v printových novinách.
Peťo
Ani na Facebooku nie je.
Gabo
Ani na Facebooku už nie je. Tzn., že sú to zrazu ľudia, ktorých proste inak netrafíte, len práve cez ten TikTok.
Peťo
Tak. Čiže TikTok je tu a teraz absolútny divoký západ. Poďte tam, robte veľa obsahu, sledujte ho, aby ste videli, aký obsah robiť a vychovajte si svojich budúcich zákazníkov, lebo zatiaľ je to z pohľadu mediálnych výdavkov celé zadarmo.