Všetko je content marketing
Gabo
Mňa ako keby že celkom zaujíma, že sa v tom orientuješ, že či vieš ako keby konkrétne príklady. Že niečo, že aj na Slovensku napríklad, že niekoho, kto to robí fakt, že dobre, že toto je akože z pohľadu content marketingu táto značka to robí dobre, takto by to mali robiť aj ostatní alebo akože a nech buďme, že toto, tak sa to robí.
Peťo
Na Slovensku?
Gabo
No.
Peťo
Tak Lidl si chválil veľmi veľakrát, že Lidl, vieš, keď chce ukázať, prečo sú šóry pri pokladniach, len zjednodušujem, hej, tak urobí appku, že buď manažérom svojej predajne, vyskúšaj si, aké to je, hej. Akože pekný príklad, ako spracovávať tento typ obsahu. Celá kuchyňa Lidla, fantastický koncept, niekoľkoročný, ktorý vlastne ti len product placementuje, vieš, že nikdy by si nenatočil video o smotane alebo video o špargli, ale keď natočíš dobrý recept a product placementom sú tie ich Pilos a tie ich ďalšie produkty, no tak logicky podvedome sa ti dostáva ten ich produkt do hlavy. Čiže Lidl si chválil veľakrát za Slovensko.
Filip Kuna
To je pravda a to je vlastne, vidíš, toto som povedal už toľkokrát a on to nevie, on to nevie, ale tá vec je taká, že samotný Lidl, keď došiel na tento trh, tak to bolo, to bolo made in China. To bol vtip, hej, že lacné nemôže byť dobre a keď boli pred rokom alebo dvoma robila Petra zo stratégií rozhovor so šéfom marketingu, mimochodom Lidl je najväčší zadávateľ reklamy na Slovensku a sa ho pýtala, konkrétne toho šéfa marketingu, čo bola tá 1 top vec, ktorú by si povedal, že zmenilo toto vnímanie ľudí, že už to nie je len pre robošov, čo idú zo stavby, tak on povedal vďaka kuchyni Lidla. To je tá top vec, ktorú sme my zmenili a v každej krajine, ja som aj o tom písal iks príspevkov, ako to robili v Škandinávii, v Británii, že oni to robili, v Škandinávii urobili pop-up, akože fejkovú reštauráciu, kde dali michelinovského kuchára. Volá sa to (???) a oni tam varili, vlastne bolo to okamžite vybookované, že veľká vec v tej krajine, v tom meste a na konci tej kampane oni ukázali, že tá reštaurácia nebola že (???), to je len prešmyčka písmenok na Lidl. Hej a že takýmto spôsobom oni ukázali, že ty sa vieš super najesť v michelinovskej reštaurácii. Nepovedal by si, že tie suroviny všetky, z ktorých varili, boli z Lidu. V Británii to urobili tak, že zase založili fejkový ako trhoviská ako Miletičova a tam sa predávali, vieš, šunky a čerstvo upečené chlebíky atď. a boli nadšení tí ľudia, že Ježiš a tak málo peňazí to stojí. Vieš, také tie, čo majú ešte hlinu za nechtami to predávali také tam tie predavačky, že máš pocit, že to vytrhla práve z tej zeme a zase to bolo vlastne, že všetko si to môžeš kúpiť každý deň čerstvé Lidli. Takže tá forma contentu alebo obsahu má v každej krajine naprieč Európou, to nebolo, že len na Slovensku to bol vtip. Normálne v každej krajine iným spôsobom to komunikovali a tuná to robili cez receptársky web.
Gabo
Čaute. Dneska sa budeme baviť o content marketingu, teda obsahovom marketingu a ja sa priznám, že akože ja ani neviem, že o čom sa budeme vlastne baviť, lebo že obsahový marketing, že to je tak úplne ako triviálna záležitosť, tak značky robia svoj obsah, komunikujú na klientov. Klient si ho prečíta, bude mať radšej značku, kúpi si produkt a teraz som vlastne zhrnul 30-minútovú epizódu a asi môžme teraz skočiť na ďalšiu, ale Peťo, že akože povedz, čo vieš povedať viac o obsahovom marketingu.
Peťo
Nie dobre, dobre si to. Ja si tiež myslím, že tu by sme to mohli ukončiť. Problém je, že sme si pozvali aj dnes odborníka na slovo vzatého, ináč je taký 1 veľmi známy výrok. Predbehnem nášho odborníka, aby som mu vyrazil prvý tromf z rúk, že content is king. Vieš, kto to povedal?
Gabo
Neviem. Nejaký kráľ? Neviem.
Peťo
Povedal to Bill Gates, iba žeby nie, to ešte má hosť opraví, no ale náš hosť je tak významný, že on tento výrok, nedokonalý výrok Billa Gatesa povýšil, vylepšil a povedal, že keď content is king, tak distribution is King Kong.
Gabo
To sa mi páči.
Peťo
A máme tu teda samozrejme Filipa Kunu. Asi by nám naša marketingová bublinka neodpustila, keby sme mali tému content marketing a nemali pri nej Filipa Kunu, ktorý s content marketingom otravuje už koľko, 7 rokov alebo koľko, akože katastrofálne dlhý čas. Je to asi na úrovni, ako keď sme sa pokúšali diskutovať o ženách bez žien, až nakoniec vošla Blažka do debaty a musela to celé zrovnať. Takže Filip Kuna, čau.
Filip Kuna
Čau, čau, ahojte.
Gabo
Čo je na tom na takú akože širokú diskusiu, že akože typu, že čo je to ten content marketing akože z pohľadu toho, že.
Peťo
Prečo je to taký (???)? Prečo je ten buzzword content marketing taký (???). Však odjakživa sa tvorí obsah, značky tvoria obsah, lebo si myslia, že to niekoho baví čítať, počúvať, pozerať. Filip, prečo si s na to postavil svoje meno a prečo všade s tým chodíš?
Filip Kuna
Koľko zarábaš? Koľko zarábaš?
Peťo
Toto je druhá otázka.
Filip Kuna
Dobre, ja si myslím, že to je preto, lebo content marketing je tiež forma reklamy pre tú konkrétnu firmu, akurát, že ja z toho mám ten pocit, že tá reklama klasická ťa otravuje, že ty si pozeráš proste niečo, čo chceš pozerať a zrazu ti tam oni vsunú nejaký ten pop-up, tú päťminútovú reklamu uprostred toho najlepšieho v tom televízore. Ty si z toho naštvatý a toto je, ja v tomto vnímam ten zásadný rozdiel, že to je tá vec, pre ktorú si ty pustíš tú telku.
Peťo
No a ja musím teda povedať, že Filipovi sa podarila neuveriteľná, neuveriteľný úspech. On dokázal aj z toho nativného a nie otravného content marketingu urobiť extrémne otravnú vec, lebo každý deň ti od neho príde mail, potom na teba Filip každý deň vyskočí na Facebooku, na Linkedine a keď náhodou, náhodou zablúdiš na YouTube, tak prvé, čo ti YouTube odporučí, bude nejaký poloinsitné Filipové video, kde sa hrá buď na námorníka alebo na piráta. Takže on v skutočnosti povýšil, dokázal tú neotravnú content marketingovú stratégiu urobiť z nej najtrapnejší formát reklamy.
Filip Kuna
Ďakujem, ďakujem.
Peťo
Ber to ako pochvalu.
Filip Kuna
Veľmi si to vážim, vážim si to. Vieš čo, bodaj by takýchto ľudí bolo viacej ako ty. Tá realita je skôr taká, že ja mám pocit, že stále je toho málo, že málo toho robím. Taký ten obľúbený symbol najlepší marketér všetkých čias Gary V. hovorí, že pokiaľ neprispievaš 20 príspevkov denne, tak vlastne nájdi si systém, ako prispievať 20 príspevkov denne. Ale nechcel by som jeho dávať za vzor, iba teda to, že ja, keď chodím po všelijakých tých prednáškach rozprávať, ja si vždycky dávam, však aj u teba som robil, keď sme boli, ja sa spýtam tých študentov, že prosím vás, prvá otázka, prihláste sa, ktorí absolútne nemáte šajnu, kto som, čo robím a prihlási sa 90 % rúk.
Peťo
To si tak, že zlepšuje ego, nikto sa nikdy neprihlási a on hovorí, no tak nič, tak poďme odznova a má tam taký prvých 5 slajdov o sebe.
Filip Kuna
Takže vždycky si dám takúto sprchu, ktorá ma učí, že ja mám pocit, že o tej téme som povedal sto rázy, ale oni sa prihlásia už aj toto, že content is king, ja som to zopakoval 150000× a zajtra k tomu dávam video von, lebo stále to je pre nových, že kto povedal content is king, že ľudia to nevedia, ja som to nepovedal, ale to je Gabo.
Peťo
To zase nemôžeš úplne brať.
Gabo
Akože počkaj, nie takto, že nie Filip fakt, že nevyskakuješ mi.
Peťo
Ale vieš, kto je to, že už si počul niekedy Filip Kuna?
Gabo
U nás som počul, sme sa aj stretli, ale viem, že má niečo so Strossleom, ak si (???), ale to je tak všetko. Akože fakt mi nevyskakuje tvoj obsah, takže (???) chyba.
Peťo
Máš veľké šťastie vo svojom živote.
Gabo
No nie, lebo ty podľa mňa ho máš zalajkovaného úplne všade, vieš, tak akože ti vyskakuje.
Peťo
No to ešte, keď sme boli kamaráti kedysi, tak som mu všetko oné pofolovoval. Až teraz na to doplácam, lebo samozrejme každý je lenivý sa odhlasovať z newsletterov a odlajkovávať stránky, tak to vždy len tak pretrpíš, preskočíš a tak, no.
Filip Kuna
K tomu mám taký super príklad. Ešte pred dvadsiatimi rokmi sa robil taký experiment, že zobrali študentov, lebo oni to vždycky robia na študentoch, lebo študenti to je vlastne lacný ten výskumník, na ktorých sa tie experimenty robia, za kredity, za kredity to robili tí študenti a oni im dali akože fakt trápne tričko Barryho Manilowa. To bolo pre nich v tom čase ako teraz, že by si si dal tričko Zdenky Studenkovej, čo pre mnohých ľudí je to akože dobre, dobre nejaká retro, ale tá pointa v tom celom bola taká, že oni ich obliekli do takéhoto zahanbujúceho trička, poslali ich do miestnosti, kde sedelo 10 ďalších študentov. Ešte ich tam poslali tak, že všetci na neho pozreli, že došiel akože neskoro a potom, keď on mal pocit, že všetci naňho takto pozerajú, tak sa spýtali vlastne v dotazníku tých dvoch skupín ľudí, tých, čo vstúpili s tým trápnym tričkom do tej miestnosti a tých, čo boli v tej miestnosti, že čo to mal na tričku, tak ten, čo mal to trápne tričko, čo si myslí, že ho všetci sledujú, tak povedal, že 50 % ľudí ako alebo takmer 48 % ľudí, že ho identifikovalo, že áno, že si ma všimli, že v tomto trápnom tričku a viete, koľko bola tá realita, čo povedali tí, čo sedeli v tej miestnosti?
Peťo
13.
Filip Kuna
No od 8 do nejakých 25 % to bolo podľa toho typu.
Gabo
Tým chceš vlastne povedať to, že ako keď si ako značka a už máš pocit, že už toho robíš veľa, že už vyskakuješ z chladničky, tak stále málo a máš pridať.
Filip Kuna
Dokonca, ako zase opačný marketér od Garyho, to je vlastne Mark Ritson, on hovorí, že pokiaľ tebe až nie je do vracania z toho, že koľko toho je, tak stále musíš pridať.
Peťo
Ale tebe, ale teba už občas napína Filip, to si zase musíme povedať pravdu.
Filip Kuna
Práveže ešte nie, ešte nie.
Peťo
Ja už teda niekedy, ale robíš to dobre, len veľa.
Filip Kuna
Je to možné. Vidíš, pre teba, je to veľa, ale pre 90 % ľudí.
Content marketingu nikdy nie je dosť
Peťo
Ale ešte raz, nie, počúvaj, Gabo tu není berná minca na nič. On keď proste, že, on keď o nejakom akože marketingovom trende netuší alebo o niečom, čo je akože pre všetkých marketérov zemeguli jasné, tak on ti povie, čo sa čuduješ, veď ja nie som marketér. Chápeš a sme akože vybavení aj s diskusiou.
Gabo
Neotvárajme túto tému.
Peťo
A ešte za Filipa doplním, že Filip má v tej prednáške taký jeden slajd.
Gabo
(???) prerozprávať jeho prezentáciu.
Peťo
Vieš čo, ja som dosť poznačený, lebo ja ho volám každý rok, no také 2, 3 univerzity prednášať a ešte minimálne raz sa mi podarí s ním byť na nejakej konferencii. Takže ja to mám tak akože dosť, dosť napozerané a on má v prezentácii takú tabuľku, ktorá je veľmi obľúbená u študentov, lebo z nej vždy dávam na skúšku otázky a tá sa volá, že čo všetko je content, hej a namiesto toho, aby tam Filip akože napísal, že všetko, hej, vaša predstavivosť rozhoduje, tak je tam vypísaných asi 80 formátov, že plagát, leták, banner, event, predajňa, reštaurácia. Všetko je content a touto teóriou on sa akože celý život riadi a toto vlastne všade hlása a v podstate má pravdu. Ja mám jediný problém s tým, s tou teóriou, že nie všetko je dobrý content alebo nie všetko je užitočný content a tak.
Gabo
No a takto, že ale by sme mali, podľa mňa by sme mali rozlíšiť medzi reklamou a content marketingom, že a teraz opravte ma, akože moje veľmi laické, nie marketingové vnímanie, je, že Lidl, keď si dá plagát na stenu obchodu, že máme dneska zľavu na párky 10 %, poďte si ich k kúpiť, to je klasická reklama, ale že ten content marketing je niečo, kde ty máš ako keby pridanú hodnotu tomu človeku, tomu, tomu zákazníkovi alebo tomu tomuto, že vás ty nepropaguješ priamo niečo, ale snažíš sa mu priniesť nejaký obsah, čo mu pomôže. Typický príklad, si bicyklový obchod, tak točíš manuály o tom, ako si opraviť bicykel. Proste pomáhaš tomu customerovi v niečom a on ťa potom má radšej.
Peťo
Zároveň deklaruješ, že si v tej veci odborník, takže on nabudúce príde k tebe. Áno, máš úplnú pravdu.
Gabo
Že content marketing je teda to, jak keby nazvem to, že obsah s pridanou hodnotou pre toho zákazníka, čiže to som akože zle zadefinoval.
Filip Kuna
To chcem povedať, že tá hodnota, to neotravovanie, že ty si to sám, akurát teraz mám rozpísaný 1 príspevok, že vlastne všetky tie zberateľské kartičky NFT, mali ste o tom aj podcast o NFT-čkach, to začínalo ešte v devätnástom storočí, tak ďaleko, kde vedeli, že vôbec nejaký internet. To začínalo tak, že 1 obchodník dával deťom, ktorí došli ako ich rodičia nakupovať, začal im rozdávať náhodne kartičky, to sú tie mini plagátiky a každý týždeň im dával inakšiu a on potom vlastne zistil, že kurník šopa, ono to fakt funguje a oni sa vracajú a kupujú častejšie, lebo tie deti začali tie kartičky zbierať. No a zrazu sa to videlo, že to funguje a vlastne, čo mi príde až šialené, ale tabakové firmy, keď ešte nebolo vlastne tak obmedzovaná, to on dával akože extra k nákupu ako taký bonus, hej, že nebolo to a tabakové firmy vlastne zistili, že keď oni začali vkladať baseballové kartičky, baseballové, to nebola priamo ich reklama, do tých cigariet, tak vlastne mladí chlapci začali viacej fajčiť. Oni začali tým pádom viacej predávať, čiže to je len tá moja pointa, že zase tí z jednej strany mali reklamu, to bola tá strana, ktorá je rovnaká pre všetky karty a z druhej karty si mala zberateľskú edíciu týchto baseballistov a chalani si viacej potom kupovali a zberali kartičky. Čiže aj ten plagát, keď sa nad tým zamyslíš, že vieš to urobiť tak, že hodnotne, že urobíš tam presne návod na opravu niečoho, zoznam zaujímavých vecí, to je infografiku alebo dačo vytlačíš, to aj keď tam bude niekde svietiť logo, tak zase je to pre teba taká vec, že ty si to kľudne zavesíš v tom kancli na tú stenu, aby si si každý deň niečo pripomenul.
Peťo
Gabo, mám pre teba 2 svetové príklady, 3 ale 2 s otázkou, keďže nie si z marketingu, tak môžeme to takto poňať. 1 z najlepších svetových, svetových a teraz to chcem povedať, čo aj Filip naznačil, že content marketing nevznikol s internetom. Hej, s internetom sa brutálne pomohlo tej distribúcii toho contentu, ale content marketing je tu, čo 150 rokov zhruba. Každý vie o existencii tohto content marketingu, väčšina netuší, že to vzniklo ako podpora konkrétneho produktu, konkrétneho piva a keď ti to poviem a Filip ti to spojí v krátkom príbehu, máš na to 30 sekúnd, tak si povieš wau, jedno pivo na svete, jedno z najväčších na svete, ktoré poznáš, vydáva nejakú knihu. Vieš, o čom hovorím? Jednu z najpredávanejších svetových kníh.
Gabo
No podľa mňa Guinnessovu knihu rekordov.
Peťo
Dobre a prečo to robí nejaké pivo? Skús nejakú úvahu dať a Filip ti o tom povie pravdu.
Gabo
Neviem, časť rekordov je spojená s pitím piva Guinnessa, netuším.
Peťo
Že akú logiku má, že ty chceš predávať pivo, ale vydávaš knihu rekordov o tom, že kto má najdlhší.
Gabo
Lebo na tých eventoch, kde sa konajú tie rekordy, sa pije pivo Guinness?
Peťo
Dobre. Príliš na prvú to berieš. Filip, povedz.
Filip Kuna
On iba ten zakladateľ mal také, bol v krčme so svojimi kamošmi a zistili, že hádali sa o tom, čo je najrýchlejší vták na svete a nevedeli sa dohodnúť a potom zistil, že neexistujú žiadny nejaký zdroj takýchto správ a on sa iba zamýšľal nad tým, že koľko takýchto zbytočných krčmových debát vlastne tí jeho zákazníci vedú. No tak vyrobili, urobili zbierku, najali si novinárov, urobili zbierku prvých rekordov a rozdávali to v tých svojich zákazníkoch, aby tam viacej.
Peťo
Aby ľudia trávili viac času v krčme, no.
Gabo
Ale akože na druhej strane, že potom máš 1 príklad, ktorý vlastne prerastie tu samotnú značku, akože čo asi vám je známy a mňa úplne fascinuje, a to je ako keby Michelin.
Peťo
Počkaj, počkaj, to je moja druhá otázka, že prečo výrobca pneumatík vydáva najprestížnejšieho sprievodcu po reštauráciách na svete? Prečo? Aké je napojenie na značku, mi povedz.
Gabo
No tam bolo nejak pred 500 rokmi, ak si dobre pamätám, ten case, že oni vás, samozrejme, že tí ľudia vtedy chodili všade, akože chceli podnietiť to cestovanie tých ľudí, aby to auto použili a išli do tej reštaurácie aj 100 kilometrov ďalej.
Peťo
Aby drali gumy.
Gabo
Aby drali gumy, aby niekam cestovali a chodili do tých reštaurácií.
Peťo
A vieš, aké sú tie hviezdičky, čo oficiálne znamenali vtedy?
Gabo
Áno, viem to. Počkaj, počkaj.
Peťo
Povedz, no povedzte.
Gabo
1 je, že stojí za zastavenie.
Peťo
A keď to máš cestou.
Gabo
Áno, keď to máš cestou. Dvojka je, že stojí za odbočenie z tvojej cesty a trojka stojí za samostatný výlet.
Peťo
Áno. Dnes, kámo, jednu hviezdičku, keby tu niekto niekde mal, tak aj benzín spáliš na to.
Gabo
No jasné.
Peťo
Dobre a ešte 1 point, ktorý to má veľmi silný, aj Guinnessova kniha, ale hlavne tento Michelinský sprievodca, vieš, že on sa predáva, on sa nerozdáva, že či vieš prečo?
Gabo
To netuším.
Peťo
Prečo, prečo to nerozdajú všetkým, aby jazdili?
Gabo
No tak počkaj, zadarmo si nevážiš. To je klasická marketingová odpoveď, tak preto to vlastne dávaš ako keby predávaš.
Peťo
A tiež to má príbeh.
Guiness, Michelin, Lego – to všetko je content marketing
Filip Kuna
Presne. Michelin to dával prvých 20 koľko rokov zadarmo, dotovali to vlastne z reklamy, hej, že predávali to sponzorom, bude to mať čítanosť. Ale on raz potom došiel z tých bratov Michelinovcov do jedného takéhoto autoservisu, kde si to mohol čítať, kým si čakal na opravu a zistil, že chlapi si s tým vlastne podložili stôl, ktorý sa im, že mali jednu nohu krivú a vtedy povedal, že presne, pokiaľ ty, že človek si neváži, čo má zadarmo. A to je tá vec, ktorú si fakt málokto dovolí, že spoplatniť ten obsah, lebo zrazu.
Peťo
Oni vlastne spoplatnili svoju vlastnú reklamu, čo je, že wau.
Filip Kuna
O Micheline všetci poznajú michelinské vlastne tieto knihy a hviezdičky atď. Čo už málokto pozná, že Michelin to bolo presne v roku 1900, nemal si Waze navigáciu a pumpu každých päťsto metrov. Tam oni nemali ani značky. Čiže po Francúzsku bolo 30 000 značiek obrandovaných vlastne, že Michelin logom a bolo ti, že doľava máš do Paríža, hej. Čiže takýmto spôsobom zase, že je to značka, preto ako si z toho Peťo robí srandu, že content je všetko a že čo to vlastne trepem, ale keď to má hodnotu pre toho človeka, že tých fakt chceš ísť do toho Paríža a nie do opačných strán, niekde do Berlína, tak ti to dosť pomôže v takom prípade a nevadí ti, že tam on má, že Michelin, lebo vypĺňali nejakú, dneska sa tie značky dražia na internete, že kto to ešte má, lebo samozrejme ich medzičasom nahradili.
Gabo
No si chcel ešte povedať ten tretí príklad.
Peťo
Tretí, lebo 1 firma, globálna, ktorá toto celé ten content marketing podľa mňa dotiahla do absolútnej dokonalosti a je to teda nebudem ťa skúšať, lebo však všetko vieš aj tak a je to Lego, ktoré urobilo, koľko filmov, už 3, 4?
Filip Kuna
Viacero, cez 4.
Peťo
Dobre, ale začalo to jedným filmom Lego príbeh. Tzn., že ty ideš do kina, zaplatíš od 6 do x eur, 10, 12 EUR, aby si sa hodinu a pol pozeral na produkty Lega, hej. Zaplatíš za to, aby si sa pozeral na produkty Lega. Čiže je to, to není, že jak Apple je v každom druhom americkom filme, že používajú počítače Apple a Apple to má buď imidžovo alebo za to platí, to je jedno. Nie, ty platíš, aby si sa pozeral na Lego hodinu a pol, čo je podľa mňa, že absolútny vrchol dokonalosti content marketingu za mňa, lebo cieľovka sú deti. S deťmi sú tam vždy tí rodičia. Ja som mal takýto pocit, keď som pozeral film Čokoláda v kine, že keby pred tým kinom tam akože niekto predával akúkoľvek čokoládu na zemeguli, tak po každom predstavení má ten stánok vyprázdnený. Normálne som mal extrémnu chuť na čokoládu.
Gabo
O tomto by sme sa mohli baviť, keď si dáme tému neuromarketing, lebo to je presne akože.
Peťo
To je výborná téma, dajme si ju hneď nabudúce.
Gabo
Teraz sa spýtam tú otázku, akože čo je skôr na Filipa, lebo však Filip sa vyzná v content marketingu, ty až tak nie.
Peťo
Ale ja zase poznám všetky Filipove prednášky, opatrne so mnou.
Gabo
Takto, že content marketing podľa mňa robí, že každá značka dneska alebo minimálne sa o to pokúšaš robiť ho ten content marketing aj na Slovensku a kopec príkladov a mne to príde tak akože laického pozorovania, že väčšinou je to akože strašný shit, lebo akoby sa bavíme o Michelinovi, bavíme sa o Legu.
Filip Kuna
Strašná hanba.
Gabo
No strašná hanba, lebo je to úplne nanič atď. Že teraz poviem príklad, že pre mňa, nemám tu nejaký veľký prehľad, ale 80-90 % tých korporátnych časopisov, magazínov, to, čo si každý ešte dneska v korporácii vydáva nejaký vlastný časopis, že to je úplná hrôza, že to je ako kebyže nečitateľné, ani tí ľudia, ktorí to dostanú, že musia čakať niekde v čakárni a tam to proste leží, tak to nečíta, že radšej si čupneš do mobilu a tá otázka z toho ako keby pramení, že naozaj, že robíš dobrý content marketing typ Michelin alebo Lidl atď., že to je tak ako keby náročné, že je vôbec možné, aby každá značka alebo veľa značiek to vedelo robiť? Že nie je to len pre tých pár, ktorí do toho investujú fakt veľa času, že to robia tak dobre alebo zdrojov?
Filip Kuna
Je to podľa mňa o tom len, že si presne, sme v Buzzworlde, tzn., že pre mnohých je to, že robím to, len aby som si odškrkol nejakú kolónku, políčko, ale tým pádom dám to robiť tuná Janovi, ktorý okrem toho sa stará ešte o letáčiky vo faktúrach a 150 a o firemné večierky pre klientov a logicky tým pádom nemá na to to sústredenie na tú jednu vec a to je ako so všetkým, že keď robíš všetko, tak vlastne nerobíš nič poriadne. Ja sám, keď som začal, keď si teraz čítam moje príspevky staré, ja by som sa vyhodil, keby som sa mal teraz zamestnať.
Peťo
Ja som ti to hovoril už vtedy.
Filip Kuna
No, ale vidíš, proste to bolo o tom, že som si jednak ako týkalo sa to aj tej mojej firmy, veril som tomu, videl som v tom, čoraz viacej som o tom aj premýšľal, videl som v tom väčší zmysel a keď opakuješ nejaký ten 1 cvik a stále dokolečka dokola, tak po desiatom tisícom ráze, pokiaľ nie si fakt, že úplne, že aj keby si bol totálny antitalent, tak to robí 100× lepšie ako niekto, kto má talent, ale nerozvíja ho. Takže ja to, ja som príklad toho, že je to úplne vydreté to všetko, lebo ja som mal k tým veciam odpor. Prvý môj príspevok mal dve vety a písal som ho 2 hodiny.
Gabo
Dobre, ale (???) vlastne čo hovoríš, jasné, však ale to je (???). Hento, čo hovoríš, že pokiaľ to nerobíš fakt, že poriadne, poriadne, tak to nerob.
Filip Kuna
Tak ako asi so všetkým, nie?
Peťo
Ja napr. chcem povedať, že content marketing je aj to, že si vyberieš jednu konkrétnu sociálnu sieť a pravidelne tam prispievaš, hej. To naozaj nemusí byť, že ideš točiť, fotiť, filmovať, nahrávať, hej, že my sme tu hovorili také tie wau príklady, ktoré stoja hrozne veľa energie a peňazí, ale content marketing je, že robíš pre svoju značku fantastický Instagram. To už je content marketing.
Gabo
No počkaj, ale keď ho robíš o svojej značke, že tam hádžeš svojej produkty, to je content marketing?
Peťo
Áno, to je content marketing.
Gabo
Bavíme sa o tom, že to je nejaká pridaná hodnota pre tých používateľov.
Peťo
Ale však otázka je, ako ho robíš. Veď nikto nerobí Instagram tak, že každá fotka je fotka toho produktu. Však sa snažíš hovoriť o tej téme. Snažíš sa hovoriť k tej cieľovke, ktorú zasahuješ. Snažíš sa hovoriť o nejakých širších súvislostiach, kedy ten tvoj produkt je súčasťou debaty.
Filip Kuna
Prepáč, aby som neprerušil tvoju vetu.
Gabo
No lebo ona stojí za prerušenie.
Filip Kuna
Lebo už som to nevedel, nezvládal počúvať Peťo. Je to na zamyslenie. Jak si to povedal ty pred chvíľkou, že 70-80 % to robí zle, tak aj tie instagramové účty máš také a onaké. Tak tie, ktoré máš zlé, tak často to prebiehajú tým, že do toho len nalejú viacej peňazí, hej a je to menej efektívne. Takže klasicky všetko vieš robiť tak, že aj reklamou, spoty v televíziách, keď máš potom nejaké tie úspešné súťaže, tak aj tak sa tam točí 5 spotov, ale tých reklám je vidieť 1000. Tak to je to isté, aj v tých instagramových účtoch máš drvivú väčšinu zlého a potom máš pár, o ktorých všetci hovoria.
Gabo
Okej, dobre. Tak potom ako keby dám otázku, ktorá na to naväzuje a čo ma ako keby zaujíma, že musíš to robiť robiť dobre, musíš tomu obetovať nejaký čas, musíš tomu obetovať nejaké resources atď., aby si aj ten Instagram mal dobrý. Avšak t o každý pozná, keď sa s tým ako keby zaoberá, že či nie je potom efektívnejšie tie peniaze a ten čas akože drbnúť do nejakého akože, že iného ako keby priamejšieho marketingu, že či keď si to zrátaš, že ten content marketing koľko tomu musíš venovať, aby si to robil dobre, že či to nie je príliš akože takto a že či ako taká tá priamejšia reklama akože nebude fungovať lepšie?
Peťo
Ja teraz poviem výnimočne niečo z vlastnej prednášky, nie z Filipovej, aby sme sa niečo aj naučili dnes. Marketing sa v základoch delí na 2 skupiny, tzv. push marketing a pull marketing. Celá táto epizóda contentová je o pull marketingu, je o získavaní pozornosti, presne, ako si povedal, na základe pridanej hodnoty, na základe niečoho zaujímavého, niečo, čo ťahá toho človeka k tebe a keď už ho máš u seba doma v tej sieti, tak ho kladivom buchneš svojim produktom po hlave a ty popisuješ push marketing, kam patrí reklama, telka, rádio, Facebook reklama, Youtube, všetko. Čiže my hučíme do ľudí kúp si, kúp si, kúp si, hej a ideálny marketingový mix je, samozrejme, namiešaný z obidvoch týchto kritérií, že nemôžeš ľudí iba, že pozri, my sme super zaujímaví a dúfať, že budeš mať super predaje, lebo tí tvoji konkurenti ťa prehlušia budgetom, ale nemôžeš ani neustále hovoriť iba kúp si ma, kúp si ma, kúp si ma, lebo to nie je žiaden content marketing, to je proste spam. Takže odpoveď je, že nie, nie je dobré tie peniaze efektívnejšie použiť v tom push marketingu a teraz to nehovorím, aby som ťa zosmiešnil, hovorím to, lebo som presvedčený o tom, pretože tým ľuďom začneš liezť na nervy, lebo v content marketingu stále vyrábaš nový content, čiže stále čítajú niečo nové, niečo nové sa dozvedia, majú šancu sa niečo ako keby lepšie s tvojou značkou spojiť. Ale keď im stále budeš hovoriť kúp si, lebo teraz sme v zľave, teraz sme naskladnili, teraz máme novú farbu, teraz máme nové veľkosti, tak vlastne mi neustále hovoríš kúp si, čo je extrémne otravné a ja tú značku začnem ignorovať, tak ako Filipa.
Gabo
Akože pozri, teórii chápem, to skôr iba bola otázka, že či je to efektívne, že či to naozaj potrebuješ? Lebo ty hovoríš, lebo akože si myslíš, že to tak je, ale že úplne, úplne reálne, že či to ako keby tak funguje, že?
Peťo
Nie, počkaj, počkaj. Ja si to ale nemyslím, to tak je a to hovoria výskumy, že ten mix je efektívny, že robiť jednu aj druhú stranu marketingu je to najefektívnejšie, čo môžeš.
Filip Kuna
Potvrdzujem, to je, na to je samostatná štúdia, známa, volá sa to, že Long and Short.
Peťo
Myslíš The Long and Short of it.
Filip Kuna
Presne tak sa to, no vidíš, tak si ma, Peťo, doplnil.
Gabo
(???)
Filip Kuna
Ale ja som si už zvykol na tieto akože výpady voči mojej osobe, že má hejtuje atď. a potom voľačo, Filip, Filip, prosím ťa, prídeš, prídeš. Prídem, Peťo, aj nabudúce, dobre? Tá moja pointa je taká, že keď sa zasa o tomto rozprávajú v tých odborných témach, v diskusiách v zahraničí, tak to long ako je to budovanie značky dlhodobé, ktoré necítiš hneď. To short je ten bine, to je tá PPC-čková reklama, performance, nech to, že koľko to dneska, včera si to spustil a dneska pozeráš, koľko ti to zarobilo a keď je v tej diskusii, že či je lepšie to budovanie značky alebo že hneď teraz predávať, tak oni hovoria, že to najdôležitejšie slovíčko v celom tomto je to v strede to and, že ty len musíš nájsť nejaký ten vhodný aj ten content marketing, ako to robím ja v mojej firme, znamená, že ja len potrebujem vedieť, že Gabo je fakt totálne, že zaneprázdnený tým svojím dennodenným životom a ja potrebujem to obsadiť to miniatúrne miestečko v tvojom mozgu, že content marketing rovná sa Filip Kuna. Ale viem, že keby som tam nemal tých obchodníkov, mojich šikovných kolegov, ktorí za tebou prídu a povedia ti, že pozrite, ja som takáto firma a toto ti predávam, tak nezarobím z toho ani korunu alebo minimum peňazí, že to neuživí na tú značku samotnú. Čiže ty potrebuješ aj jedno aj to druhé.
Peťo
Ja by som to asi uzavrel posledným príkladom a je o reštaurácii. Je to 1 z príkladov, čo Filip ukazoval, ale našiel som ho aj ja niekde, že jeden chlapík si povedal, že tak vyhajpuje promo na reštauráciu, ktorá ale nikdy neexistovala. Čiže nabral falošné recenzie, napísal si falošné hviezdičky, nabral, napísal si falošné odporúčania kuchára, jedálny lístok, fotky, všetko a potom urobil grand opening, kde prišlo tristo, neviem to číslo, akože stovky ľudí na nejakú, vieš, súkromnú adresu akože.
Filip Kuna
Do garáže a tam si urobil stoly.
Peťo
Do garáže a tam urobil stoly a povedal, že vitajte, hej. V nejakom momente to bola, že najlepšie hodnotená reštaurácia v New York.
Filip Kuna
V Kalifornii to robil, áno.
Peťo
V Kalifornii. Čiže je to ten opačný princíp, že dokonca, keď naozaj a on akože na tom makal pár týždňov, nie, že aby toto vybudoval, mesiacov, aby (???) a že vlastne aj totálne na nič produkt dokážeš krátkodobo tým content marketingom takýmto spôsobom odpromovať.
Gabo
Pekný príklad. Ja by som sa ešte vrátil iba tak oblučíkom k predošlej epizóde a spýtal sa Peťa, že či si teda dohľadal, ako je to s tým WhatsApp, že teda či bol niekedy platený alebo nebol?
Peťo
Takto, aby som to zhrnul. WhatsApp údajne niekedy bol platený, ale ako mi povedal 1 z mojich verných fanúšikov, skutočných, keď som mu teda povedal, že asi mal ten Gabo pravdu a že asi bol platený, tak on mi na to povedal, že okej, možno to tak bolo, ale si aj tak myslím, že nebolo a ja som úplne rovnako, že dobre, dočítal som sa, že bolo, ale aj tak si myslím, že nebolo.
Filip Kuna
Nechcem sa do toho miešať, ale ja som platil za WhatsApp.
Gabo
No, kokos.
Filip Kuna
Stálo to, akože boli to smiešne peniaze, bolo to euro.
Peťo
Tu niekde by som to, tu niekde by som to asi ukončil.
Gabo
Aspoň jeden dôvod, že prečo sme zavolali Filipa, tak kvôli tomuto.
Filip Kuna
Rozsekol som to teraz.
Gabo
Dík Filip, že si tu bol, dík, Peťo, a zatiaľ čaute.
Peťo
Čaute, počujeme sa nabudúce.
Filip Kuna
Ahojte.