Poučka: Ako správne vyslovovať skratku SEO
Peťo
Priatelia vitajte pri ďalšej epizóde. Dnes sa budeme venovať takej skratke SEO, dobrý english speakri tomu hovoria aj cio.
Gabo
Inak toto nemám strašne rád, keď to niekto vyslovuje cio. Cio je taký zmätený, že čo chce.
Peťo
Cio je výborné alebo c i o to niektorí volajú. Musím priznať, že nie som nejaký veľký expert na SEO ale však tie základy zvládam, ale našťastie tu dnes máme exkluzívne Gaba.
Gabo
Áno, ja ja viem.
Peťo
Čau Gabo.
Gabo
Že nič. Dokonca keď im Peťo povedal, že poďme sa baviť o SEO ja hovorím, že čo, že to ešte existuje, že to už som si myslel, že to už dávno zaniklo.
Peťo
Podľa mňa teraz si nahral v polovici expertov, ktorí nás počúvajú, ktorí tvrdia to isté, že optimalizovať niečo pre Google je dnes nezmysel, ale teda poďme pekne poporiadku. SEO skrátka, čo znamená Gabo?
Gabo
To viem, to je jediné, čo viem.
Peťo
No poď.
Gabo
Search engine optimalization.
Peťo
Dobre urobil si len 2 chyby v troch slovách. To vôbec neni zlé.
Gabo
Fakt? Search engine optimalization, tak povedz.
Peťo
Search engine optimization.
Gabo
Aha tak to je len preto, že neviem po anglicky vyslovovať nie, že by som nevedel (???). To hovorí o mojej úrovni angličtiny nie. (???)
Peťo
Počúvaj ale musím sa ti priznať, musím sa ti priznať, že som písal, ako teda mladý nadšený redaktor v Stratégiách v roku 2006 alebo 2007 nejaký článok o SEO a presne titulok bol, že search enine optimalization. Normálne na hulváta Stratégiach to nájdete starých 2007 a na tom mi napísala našťastie slušne nejaký niekto, kto tomu naozaj rozumel na rozdiel odo mňa, že Peťo, že to sa prekladá, že to je optimization, že po slovensky je to optimalizácia.
Gabo
Počkaj, existuje v angličtine slovo optimization, optimalizácia po anglicky znamená optimization?
Peťo
Áno presne, že aktimalization neexistuje, to je to je len slov slovák, ktorý sa tvári anglicky. Čiže je to optimalizácia tvojej webstránky pre vyhľadávače všeobecne, ale samozrejme absolútne dominantný Google už sme sa o tom bavili, že totálne dominantný, čiže v podstate je to optimalizácia pre Google.
Gabo
A pointa teda je, zjednodušene povedané, aby keď hodíte kľúčové slovo, ktoré je pre vás dôležité, aby ste v tom Google rankingu, teda v poradí boli čo najvyššie, lebo keď ste vyššie, dostanete viacej klikov na váš web atď.
Peťo
Presne tak. Keď ste na Googli, tak sú tam 2 typy vlastne odkazov. Tie hore sú väčšinou sponzorované, aj sú označené ako reklama, o tých sme sa bavili v tej epizóde o Googli, kto nepočul, dopočúvať láskavo a pod nimi sú tzv. organické a SEO dokáže ovplyvniť zoradenie alebo teda prioritizáciu vašej stránky v rámci týchto organických, no a čím ste ako Gabo povedal, čím ste vyššie aj v tých organických, tak tým viac preklikov na web dostanete. Tento vtip som podľa mňa povedal aj pri Google epizóde, ale hodí sa aj sem, že kde najlepšie miesto schovať mŕtvolu?
Gabo
Na druhú stránku Googlu page, googlu.
Peťo
Prečo?
Gabo
Lebo tam nikto nechodí akože a to reálne to ukazujú čísla.
Peťo
Lebo tam ju nikto nebude hľadať presne tak to je, čiže preto sa všetci vlastne bojujeme o to, aby sme na tie najdôležitejšie kľúčové slová sa dostali na prvú stránku Googlu a jedného dňa v ideálnom svete, aby sme boli prví na to naše želané slovo alebo želané slová, lebo nám to garantuje a ľudia sú naozaj ovce a idú odhora dole a to, čo prvé ich zaujme, je tam hore, na to kliknú a na to dole sa vykašlú. Proste vôbec nemajú žiadne sociálne cítenie a necítia nás marketérov, že tam na štrnástej pozícii je proste vymakaná webka, ktorá to oveľa lepšie, ale ponúka ako tá prvá.
Gabo
A vieš nad čím teraz uvažujem? Teraz ma to napadlo akože geniálny nápad, že prečo ten Google to robí po stránkach, prečo nedá taký ten klasický ako neverending Feed, vieš, že ideš dole dole dole dole dole dole a možno dobre po stom odkaz akože ťa puchne na (???).
Peťo
Má to ale po desiatom, že je síce neverending ten Feed, už to neni po stránkach, ale je to, že musíš stlačiť ďalšia stránka. Ide to do dola, takto má na niektorých.
Gabo
Ale musíš stlačiť.
Peťo
Áno, musíš stlačiť.
Gabo
Nie, že automaticky skroluješ ako Feed Facebooku a ideš ideš ideš a načítava ti ďalšie ďalšie ďalšie ďalšie.
Peťo
Aha chápem.
Gabo
Vieš a že.
Peťo
Opýtame sa ich na budúce keď tu budú.
Gabo
Akože, ty brďo.
Peťo
Dobre výborne, no a čo chcem povedať veľa ľudí tí, ktorí sa SEO-m príliš akože nezaoberajú, tak oni majú taký ten pocit, že alebo Gabo že, čo je pre teba ako agentúru si taká PR digitálna agentúra nie tak nejak, že čo je pre teba dôležité, ktoré slovo, na ktoré slovo by si chcel byť prvý v SEO?
Gabo
Vidíš, dobrá otázka. Nezamýšľal som sa nad tým. No naše služby akože proste, keď niekto hľadá, že PR agentúra, digitálna agentúra, marketing, gigital. Bolo by super, keby sme vyskakoval prvý.
Pravá podstata SEO
Peťo
Súhlasím, lebo veľa ľudí si myslí, že vrcholom SEO ativít je, že si prvý na svoj vlastný názov. Toto nebudeme rozoberať, to sme už tiež rozoberali v inej epizóde, ale ja neviem, keď sa voláte Apple, hej použijem niečo, čo každý pochopí, tak proste, keď si na slovo Apple prvý, no tak tvoje SEO aktivity sú vybavené a to je veľmi veľmi krátkozraký pohľad na SEO, lebo ty sa na svoj vlastný názov minimálne v tej danej krajine skoro vždy dostaneš tam hore hej, že ak nie si prvý, tak si určí na prvej stránke. Ten problém je, že názov tvojej firmy skoro nikto nehľadá hej, keď si nejaký ja neviem interiérový architekt alebo záhradník alebo kľučiarstvo, no nikto nehľadá konkrétny názov, oni hľadajú nejaký nejaký problém chcú vyriešiť, hej alebo názov cestovky, ak si nerobíš brandové kampane, oni hľadajú last minute Turecko a nazdar. No a toto sa v tom SEO žargóne volá, že long tail to znamená, že existuje obrovské množstvo slov, na ktoré by si mal skórovať oveľa viac ako je iba názov tvojej konkrétne názov tvojej firmy alebo nejaké to jedno hlavné kľúčové slovo, ktoré o ktoré sa ale biješ so všetkými tvojimi konkurentmi.
Gabo
To som chcel práve povedať to často riešime pri klientoch, že klient príde, teraz použijem príklad, že realitná kancelária a on povie, ja by som chcel byť prvý na neviem kľúčové slovo.
Peťo
Reality Bratislava.
Gabo
Reality Bratislava a ja poviem, no fajn, ale ďalších iných.
Peťo
To už sme nestihli.
Gabo
To už 2000 akoby agentúr teda realiťákov, ako chce tam byť. To znamená. že sa snažíme vždy nájsť a už sme to párkrát akoby robili veľmi detailne, ako keby také tie niš slová alebo niš veci, že okej, tak pri štvorizbové byty tam všetci chcú byť, ale neviem teraz.
Peťo
Štyri a pol izbový bez záchoda, ste prvý (???).
Gabo
Presne tak. Presne ste prvý presne tak, takže ale áno, dokonca v agentúre sme to robili presne tak, že na PR agentúra akože bol strašný pretlak, tak sme hľadali aj akokeby slová, kde budem možeme byť prvý, aj keď nemajú toľko vyhľadávaní a fungovalo to.
Peťo
Ja som si dal vytiahnuť aj takú analýzu kľúčových slov od našej mediálky a urobil som to na dvoch príkladoch. Jedno je, že, že keď si nejaký konkrétny hotel v Tatrách, no tak máš nejaký počet vyhľadávaní, lebo lebo Google ti dáva tie čísla, koľko ľudí hľadá nejaké slovo za mesiac priamo na Slovensku alebo v konkrétnom meste, že tieto dáta tam sú sú zadarmo, dajú sa nájsť. No tak konkrétny hotel nechcem ich menovať má 590 vyhľadávaní mesačne. Čiže 590 ľudí vie, že už by do toho hotela aj prišlo, no ale také Nízke Tatry samotné majú 4400 a také ubytovanie Tatry majú ďalších 2400 a Tatry ubytovanie len som prehodil slová majú 1300 a toto keď nasčítaš, tak som ich našiel, že 10 000. Takže ty presne v tom long taily budeš hľadať slová, ktoré sa týkajú tvojho biznisu a nebudeš sa spoliehať, že niekto si zapamätal názov svojho hotela a začne ho googliť.
Gabo
No ale hlavne, keď si už googli názov tvojho hotela, to znamená.
Peťo
Asi tam chce ísť, už je dobre.
Gabo
Hľadá preto, lebo chce ísť na váš web a nie preto, že rozmýšľa, že kam pôjde do Tatier.
Peťo
Tak a mám tu druhý príklad so sedačkami, čo je mimoriadne mimoriadne vyhľadávané slovo a hlavne je to veľmi konkurenčné slovo. Zase konkrétny výrobca má 1000 vyhľadávaní mesačne, čo si povieš, že však dobre hotovo vybavené a teraz ti len budem hovoriť, že slovo číslo slovo číslo hej, že iné slová, ktoré nie sú názov výrobcu. Sedačky 22 000 mesačne, sedačka 22 000 mesačne, rohová sedačka ďalších 4400, rohové sedačky ďalších 4000, sedačka v tvare U 2400, to je tvoj long tail, sedačka v tvare U, normálne sa to píše sedačka v tvare U.
Gabo
Si ju predstavujem, že ako vyzerá sedačka v tvare U.
Peťo
Takže neni do l-ka, ale do účka nie.
Gabo
Aha.
Peťo
Pošlite Gabovi kresbu do do storky prosím vás niekto. Hej potom sedačky rohové 2000, kožená sedačka 1600 a presne toto je ten long tail, že okej, chcel by si byť prvý na slovo sedačka, ale vznikol si predvčerom, takže prvý na slovo sedačka budeš najskôr o 3-5 rokov, ale možno je viacej ľudí, ktorí netušia, že existuje sedačka v tvare U, ale Google hovorí, že 2400 ľudí to hľadá. Okej, tak to je napríklad súčasť moje long tail stratégie. Poďme si zatiaľ obsadiť také tie niš segmenty a keď budem mať tieto obsadené, tak budem bojovať o tie veľké veľké slová.
Gabo
No a dobre a teraz povedzme, že akože toto sme si urobili takú domácu úlohu a vieme slová, vieme aj tieto akoby nišové segmenty a tak, dobre ale že teraz, že čo s tým, že teraz akože prečo to o tom SEU sa bavíme, že čo to vlastne je a ako ovplvní, že my budeme na sedačku tvare U prvý?
Peťo
Tak čo s tým sme si povedali, lebo budeš mať veľký veľmi veľa návštev zadarmo.
Gabo
Ale nejak to dosiahnuť, no jasné.
Peťo
Budeš mať veľa návštev zadarmo z Googlu a budeš ich mať dlhodobo, hej to je ten hlavný rozdiel. Zase, keď sme sa bavili v tej epizóde Google Ads a Google reklamy, že spustíš, beží to kým platíš máš návštevnosť, keď vypneš, ideš späť na nulu. Kdežto, keď buduješ postupne svoju pozíciu v googli v tom SEO s tým SEO, no tak, keď si raz prvý hej a trvalo ti 3 roky sa dostať na nejaké top trojku na nejakých 25, 30 slov, no tak nebudeš zajtra 87 hej. Zase keby niekto prišiel lepší, no tak ťa bude postupne vytláčať, čiže naozaj je to veľmi dlhodobý proces sa tam dostať, ale potom to drží tú pozíciu. SEO sa delí na také 2 úplne základné a zase, keď nás počúva nejaký expert, tak môže vypnúť, ale pre všetci ostatní teda je také základné sekcie, a to je, že on page SEO a off page SEO. Skúsme podľa názvu Gabo. Čo môže byť čo?
Gabo
On page SEO bude to, že ako často a ako pracuješ s tými kľúčovými slovami na tvojej stránke a off page je ja neviem ako iné stránky, ktoré s tými výrazmi pracujú na teba linkujú, či to je úplna blbosť?
Peťo
Ty si génius.
Gabo
Fakt?
Peťo
Ty si to dal úplne, že síce to vysvetlil veľmi akože lámacky, ale úplne presne. Čiže on page SEO znamená, že o čom píšeš ty na tvojej vlastnej stránke, na aké kľúčové slová optimalizuješ tie články, aké máš obrázky, aký máš popisy tých obrázkov, akú máš rýchlosť tej stránky, čiže všetko, čo sa dá priamo na tvojej stránke ovplyvniť, hej tvoj web. Veľa ľudí opäť tých, ktorí sa SEO nevenujú, majú pocit, že that´s it, že to je ono, že keď sa moja stránka bude volať sedačka a budem v každom článku bude mať slovo sedačka a budem tam mať fotky, ktoré sa volajú sedačka, tak ten Google tak hlúpy, že ja budem do zajtra prvý na slovo sedačka. Nestane sa to. On page SEO je veľmi dôležité v momente, keď už tam ten Google robot zablúdi a tiež sa pozrie, či to tam nepreháňaš a či to nerobíš umelo a to všetko má vyriešené, či nepíšeš bielym fontom na biele pozadie. To sa volá black black hat SEO, také tie techniky proste všelijaké. Podvodné.
Gabo
Či nemáš skopírované články, ktoré sú niekde inde.
Peťo
Áno či nemáš skopírované oniekiaľ inakadiaľ, čiže je to unikátny obsah, ale to sa stane až keď ten robot príde a začne si to pozerať. No ale, aby sa o teba vôbec zaujímal, tak o tebe musia hovoriť iné weby. Presne, ako si povedal a keď o mne budú hovoriť iné weby napríklad nejaké magazíny o bývaní a o nábytku a budú hovoriť, že túto neviem, kto má novú ponuku sedačiek a preklikne zo slova ponuka sedačiek na môj web, tak si Google povie, okej tento web, kde chodia stovky tisíc ľudí mesačne čítať si o bývaní a sedačka je súčasť bývania, tak asi ten na koho odkazuje bude dobrý predajca sedačiek a zrazu ti trošku (???) postupne alebo krok pokroku pomôže v tom rankingu na slovo sedačka. Čiže off page SEO je získavanie spätných odkazov tzv. z iných relevantných webov. Samozrejme, že ako hovorí, neviem či Filip Kuna alebo niekto iný, že čokoľvek dobré ktokoľvek vymyslí, marketéri to vždy pokazia, tak aj toto samozrejme, že marketéri to zobrali a začali vlastne si tie spätné odkazy nakupovať a vymýšľať si umelé články a proste robiť všetko.
Gabo
Hej nejaké ine weby a podobne.
Peťo
Aby ten Google poplietli. Čiže Google vlastne bojuje s tým, že čo je úprimný o spätný odkaz a čo je veľmi táto neúprimné, ako sa hovorí, hej, ale okej je off page SEO rieši sa to, rieši sa to takto. Samozrejme či niekto o tebe bloguje, či máš nejaké social media odkazy. Zase to, že Facebook je superrankovaná stránka neznamená, že odkaz na tvoj web niečomu pomôže, no ale Google si všíma, že aj z Facebooku aj z Twittera aj z Linkedlinu niekto na tvoj web odkazuje, aj keď to nepridáva priamo kredit tvojej stránke, tak Google vie, že tak neni to prázdna stránka, kde nikdy nikto nebol a nikto nikdy na ňu neodkázal sú tzv. no follow linky, čiže ich nezarátava do toho algoritmu, ale sleduje ako sa hovorí, že nevadí mi to ale všímam si hej na tejto úrovni.
Gabo
Áno.
Peťo
A tieto 2 keď sa robia dokopy, čiže on page SEO sa často dá urobiť ako taká jednorazová úprava, že toto je všetko technické nastavenie a všetok nový obsah, ktorý bude vznikať, dodržujte týchto 10 pravidiel a bude dobre, hej hotovo vybavené. No a potom je off page SEO, ktoré musíš robiť kontinuálne, to znamená kontinuálne musia vznikať nové a nové odkazy, aby Google videl, že tá stránka žije a že tie odkazy nie sú 10 rokov staré a že nežiješ zo staréj slávy, ale stále si relevantný na to jedno slovo.
Gabo
Áno a jak si to pekne popísal, tak akože samozrejme, zjednodušili sme to pre nejaké ako keby účely podcastu a teraz ti poviem tú moju konkrétnu jednu skúsenosť so SEO-m v živote. A to bolo ešte, keď som bol teda v korporátnej sfére, boli pre firmu, teda pracoval som pre jednu firmu a najali sme si agentúru neviem, ktorú priznám sa, že ale akože slovenská agentúra a fakt, že špecializuje sa na SEO, že bolo vidno, že akože fakt sú v tom machri a robili námj nejakú SEO analýzu webu atď a prišli za 2 týždne klasicky s nabúšenou prezentáciou a vybalili to na nás a teraz akože fakt tam búchali, že hodinu a pol tam dávali. Toto musíte, toto máte zle, tak toto a teraz, že chalani to robili perfektne chalani a baby, lebo tak neboli to iba chalani, ale čo mne z toho akokeby zostalo a teraz poviem preto, lebo my sme boli ako keby firma, ktorá nebola akokeby že e-shop alebo nesústredila sa na predaj na tom webe, že ten web bol na tom trhu skôr prezentačný.
Peťo
Jasné.
Gabo
Že mne to prišlo okej, tak poďme asi teda ideme to ako keby robiť zjednodušene povedané a prišlo mne to tak zložité a komplikované a toľko roboty.
Peťo
Že všetko musíte vy urobiť.
Gabo
Áno ako bolo toho fakt veľa veľa veľa veľa veľa veľa, akože obmedzenia toto robte takto a takto a ešte doménu opravte neviem, čo proste, ani to neviem zopakovať, že som si povedal, že tak akože tak okej, tak radšej obetujem tých 5 miest v googli, že okej len, neskôr zaplatím si Google Ads, že budeme tam úplne prvý na všetky kľúčové slová a nazvem to, že budeme to trvať, tak asi, že stotinu času, stotinu prostriedkov a obetujeme ako keby ten ranking tomu, že proste nerobíme toto a teraz akože chápem, že to je veľmi veľké zjednodušenie ale kam tým smerujem je, že chápem, že pre firmy, ktoré naozaj, že som e-shop a fakt musím byť vysoko, lebo tí ľudia akoby hľadajú.
Peťo
Nielen e-shop, aj keď si napríklad médium.
Gabo
Médium presne tak (???) články, že tam to je akože (???) byť akože hore a organicky.
Peťo
Lebo si nebudeš kupovať reklamy na každý článok, čo si dnes vydal, lebo proste sa nedoplatíš.
Gabo
Presne tak ale, že pre iných preto mám aj ten pocit, že to SEO akože, tak, nejak sa o tom už tak veľa nejako nerozpráva a už to neni úplne ten buzzworld, že to vlastne si tak vlastne ok viem žiť bez toho, však si kúpim Google Ads, čo si o tom myslíš?
Peťo
No rád by som ťa pohejtil, ale pravda je taká, že je to, že jeden a druhý prístup neni to, že dobrý a zlý prístup a je to presne o tom, že ak ti to nestojí za tú energiu čas a peniaze, lebo je to naozaj, že veľmi dlhodobý proces, väčšinou niekoľko mesiacov trvá zapracovať tie pripomienky a potom trvá. My hovoríme klientom, že prvého polroka sa nás nepýtajte na výsledky, že my naozaj, že prvého polroka je, že to treba lenže počkať, čo to urobí, kým Google akože všetko to si všimne a začneme niekde nejaké čísla nám rásť a väčšinou tak, že do roka sa ti ukazujú akože prvé čísla, že tu sme na také slovo vyskočili na také na také, čo je taká tá pseudoometrika. No ale potom začínaš vidieť viac a viac návštev z organického uhlu, inak povedané zadarmo Google, hej, máš návštevy na svoj web. A áno súhlasím, že ak chceš tu teraz okamžité riešenie, tak Google Ads sú oveľa lepšie, lebo kúpim, zaplatím, mám prekliky, ľudia neriešia, či je to reklama není reklama, klikajú krížom krážom. Ale presne, ani médium a ani e-shop nemôže si na každý jeden produkt kúpiť reklamu, keď ich má 20 000 v portfóliu, ale na každý jeden z nich sa môže pokúsiť skórovať. Čiže na poviem nejaký veľký elektro shop, no možno na rýchlovárne kondice nebude prvý, ale na mikrovlnky prvý je a ten človek, keď si napíše mikrovlnka do domácnosti a prvé mu vyskočí tvoj elektro e-shop a nie je konkurentov, tak máš zarobené.
Gabo
Chápem, súhlas.
Peťo
Čiže. Není to dobrý a zlý prístup, je to, že jeden a druhý a fakt si treba zvážiť áno súhlasím, že keď ste na trhu traja konkurenti a tam sa akože precikávate medzi sebou, asi by som sa na to vykašlal, hej, ak naopak viete, že dlhodobo na tom zarobíte viac peňazí, ako by ste naliali do Google reklám, tak jednoznačne treba začať so SEO-m čím skôr, aby sa tie výsledky proste ukázali.
Gabo
No a reálne akokeby chodia za vami klienti, že chcú akokeby SEO, lebo poviem takto, že my sa totálne nešpecializujeme, ale samozrejme veľa vecí, ktoré nešpecializujeme a ľudia sa nás to pýtajú, Gabo robíte aj toto a ja poviem, nie nerobíme toto, ale priznám sa, že na SEO za 2 roky sa možno spýtal fakt, že 1 jediný človek, takže my také prišlo, že tak asi to až taká nie.
Peťo
Áno, my robíme my robíme, že celkom dosť, nie sme tiež akože špecializovaná agentúra na SEO, ale máme totálneho SEO-fríka totálneho úplne, že maniaka a áno, keď nám príde taký dopyt, tak to riešime a máme ich ja neviem, že 10 za rok áno.
Gabo
Ok.
Peťo
Mám tu jedno taký brutálny fenomén, a to je, že Google bomby. Vieš čo to je?
Gabo
Áno, to som chcel inak presne chcel povedať.
Peťo
No daj, čo o tom vieš.
Gabo
No to je na to, že keď na nejaké kľúčové slovo.
Peťo
Áno.
Gabo
Či už platenie alebo neplatenie, si organicky.
Peťo
Neplatene.
Gabo
Ale dá sa aj platenie samozrejme, to sme zase párkrát robili už my, dáte dáte článok alebo buď vás ten príklad, že presne niekto si vyhľadáva teraz poviem nejaké nábytkárovu IKEU a vy ste Mobelix, tak keď človek zadá IKEU, tak vybehne Mobelix prví a čo akože ako (???)
Peťo
Ako reklama sa to dá, áno.
Gabo
No a niečo podobné samozrejme v reklame sme už ako keby nastavovali akože prvýkrát.
Peťo
Daj príklad.
Gabo
Vieš čo poviem ti, že úplne úprimne, že napríklad v politickom marketingu klasicky sú voľby v meste, kandidujú traja starostovia, ľudia si vyhľadávajú kandidáti na starostu.
Peťo
Jožka, Ferka.
Gabo
Jožka Mrkvičku a keď si vieš Jožka Mrkvičku tak prví (???) obraz na jeho protikandidáta nášho kandidáta Fera neviem akého.
Peťo
Chápem. Fera Mrkvičku.
Gabo
Fera Mrkvičku jeho brata, ktorý kandiduje proti svojmu bratovi Jožovi.
Peťo
Áno, vieš čo, toto neni úplná Google bomba, toto je len také, že smart využitie, inak toto má tiež svoje pravidlá, opýtaj sa svojho právnika.
Gabo
Hej?
Peťo
Výborne.
Gabo
Mali by sme viac investovať do tých právnych služieb inak.
Peťo
Presne potom ako som ja minule pohorel v newsletteroch, teraz (???) právnika.
Gabo
Povedz aké to má obmedzenie.
Peťo
No a má to vlastne také pravidlá. Jedno je, že pokiaľ nemá ako keby tá značka, proti ktorej ideš, hej, pokiaľ nemá vyslovene v googli ochránený svoj trademark, tak ty na ňu môžeš takzvane bidovať. Hej, čiže ty môžeš poviem to na príklade tých elektroobchodov, keď som začal alebo tenisiek Adida, Nike, že ty môžeš na slovo Nike tensky, pokiaľ by nebolo to slovo chránené, môžeš ukázať inzerát, že tieto Adidasy sú lepšie. Samozrejme, že Adidas aj Nike to ochránené majú, to by ti v živote neprešlo, ale tam Fero Mrkvička Jožo Mrkvička nemajú. To, čo ale nemôžeš, že nemôžeš ten Adidas použiť vo vlastnej reklame. Čiže nemôžeš povedať, že niekto hľadá Ján Mrkvička a ty povieš, Ján Mrkvička, kašlite naňho, Fero je lepší. To nemôžeš.
Gabo
Aha.
Peťo
Čiže nemôžeš to použiť v kreatíve, aha to bolo významné.
Gabo
Aha akože pre kamaráta, že mu to poviem.
Peťo
Kamarát sa pýtal.
Gabo
Kamarátovi poviem.
Peťo
Že nemôžeš tým konkurentov brent použiť v kreatíve svojej.
Gabo
Chápem.
Peťo
A tie najväčšie značky majú ochránené, že nemôžeš to slovo použiť ani ako vyhľadávací výraz.
Gabo
Vôbec. Dobre a keby kamarát.
Peťo
Náhodou.
Gabo
Náhodou kamarát by spravil to, že povedzme, že Jožo Mrkvička je úradujúci starosta.
Peťo
Áno.
Gabo
A proste nie je dobrý starosta, má viacero káuz, o ktorom informovali médiá normálne, že povedzme, že na sviečku i mal kauzu a teraz by sa stalo, že na jeho meno bude prvý článok náhodne článok na smečku, ktoré informuje o jeho kauze.
Peťo
Platený.
Gabo
Platený ako Google Ads.
Peťo
To môžeš to môžeš, to je reklama na ten článok.
Gabo
No dobre.
Peťo
To vy ste napísali tiež vy.
Gabo
Na smečku. Ja neviem poviem, poviem kamarátovi.
Google bomby
Peťo
A kamarát to napísal. No ale poďme, treba povedať, že Google bomby už teda príliš nefungujú, hlavne tie organické, dokonca tu som sa dočítal, že už v 2007 teda Google významne zmenila algoritmus, aby prestal prestalo to fungovať, ale ja chcem povedať o tých najvtipnejších, ktoré v minulosti fungovali.
Gabo
Povedz.
Peťo
Tak najprv ti dám také svetové a potom máme aj takú jednu brutálnu slovenskú pikošku. Takže Google sám sa do toho zapojil v minulosti, keď si napísal find Chuck Norris.
Gabo
(???) vyšlo, že imposibble alebo nulal výrazov.
Peťo
Presne a odpoveď bola, Google wan´t search for Chuck Norris, čiže Google nebude hľadať Chuck Norrisa, pretože vie, že ho nenájdeš. Chuck Norris nájde teba. Výborná bomba. Výborná Google bomba no a potom také tie naozajstné. Čiže ešte raz ja to vám vysvetlím, ty si to pekne popísal, je to len skrátim, že keď na nejaký konkrétny výraz, ktorý dáte do Googlu, vyskočí prekvapivo niečo iné, no a teraz konkrétny príklad.
Gabo
Poviem ti jednu, čo si ja spomínam, že či som trafil do toho, čo tam máš.
Peťo
Povie určite o tom jednom, čo všetci, no tak povedz.
Gabo
Nie tak nechám teba dobre.
Peťo
Ja chcem tie americké a potom dám tie slovenské.
Gabo
Dobre.
Peťo
Ten slovenský. No tak slovenským sa pochváliš ty. Takže keď si v Googli pred veľa rokmi napísal, miserable (???) Akože strašná chyba tak prvé, čo si videl bola oficiálna stránka Georga Busha, prezidenta v Bielom dome. Čiže miserable (???), tak odpoveď Googlu na tento dopyt bola stránka Georga Busha.
Gabo
A tu treba povedať, že to nerobil samotný Google, že oni si tam povedali.
Peťo
Nie, to ľudia.
Gabo
Ľudia dobro prajníci naschvál.
Peťo
Bombovali.
Gabo
Bombovali.
Peťo
Čiže oni písali, že náš prezident je totálna miserable (???) a toto slovo prelinkovali na stránku Bieleho domu.
Gabo
Tak a google algoritmus ste to pochopil tak.
Peťo
Myslel, že aha toto je synonymum pre Georga Busha.
Gabo
Odrbávali Google algoritmus tak.
Peťo
Presne presne. Potom tu mám niečo pre hudobných fajnšmejkrov, keď si do Googlu napísal worste band in the world.
Gabo
Neviem Celine Dion.
Peťo
Tak ti ponúkol (???)
Gabo
Okej tiež dobre, tiež trafili.
Peťo
Trafili presne, no a pochval sa tou Slovensko tuto mám tiež.
Gabo
Ja si pamätám, že bolo niečo a teraz netrafím asi tie slová alebo bol tam niečo typu, že zlodej a podvodník a vyskakoval Vlado Mečiar. To si pamätám istý čas.
Peťo
Aha, to ja viem iné no.
Gabo
No, alebo Robo Fico.
Peťo
Ja dokonca viem, že na jeden na jeden veľký vulgarizmus na k.
Gabo
Aha, tak to neviem.
Peťo
Veľký vulgarizmus sa chvíľku ukazovala stránka predsedu vlády Fica. To isté, čo s tým s tým Bushom, ale už to nefunguje, skúšal som to dnes, už je tam úplne iný.
Gabo
Na, čo máš zo Slovenska iné?
Peťo
No a zo Slovenska úplne najlegendárnejší úplne že najlegendárnejší, je výraz nenažraná sviňa. Počul si to niekedy? No to je ešte, prosím ťa koľko si mal rokov v roku 2007.
Gabo
Dosť to už som mal.
Peťo
Koľko? Už aj.
Gabo
Peťo
Aha, no dobre, tak to si ešte len bol (???)
Gabo
Ale to som bol v marketingu a v digitale ešte.
Peťo
No presne a v 2007 napísal Tomáš Bella, hej aktuálny.
Gabo
No jasné Denník N.
Peťo
Šéf online Denníka N a vtedy teda robil v smečku a napísal na svojom vlastnom blogu ani nie smečku napísal o jednej slovenskej banke o Tatra banke napísal, že je nenažraná sviňa, lebo že mu proste strháva poplatky za nezmyselné aktivity a že každý mesiac vlastne mu slávnostne pošlú, že tento mesiac opäť neplatíte poplatok za vedenie účtu a potom, že buch poplatok za toto, za toto hej, a strašne ho to vytočili, hej, že neplatí ten paušálny, ale platí za rôzne službičky hej. No a on napísal, že proste Tatra banka je nenažraná sviňa a že čo s tým môžete robiť, tak po prvé bolo, že napíšte svojej banke, aby teda také veci nerobila, ako som aj ja napísala banke. Otvorte si v nejakej inej banke, ktorá nemá žiadne poplatky a po tretie po tretie citujem z jeho blogu tu je to, že napíšte si o svojej nespokojnosti na blogu a ak chcete odkážte na tento text a najmä odkážte na webovú adresu vašej banky slovami nenažeraná sviňa hej, čiže to tento výraz iba, že vyhájlajtuješ a od ten odklik z tohto slova ide na tvoju banku.
Gabo
Ale on to urobil akokeby že úmyselne a (???) akože vedel, prečo to robí.
Peťo
” Bude to také malé referendum a po dvoch týždňoch pri vyhľadávaní týchto slov na Google uvidíme, ktorú banku považujú slovenskí internetisti za najviac nenažranú a či jej to náhodou nezačne prekážať “. To sú jeho slová, hej citoval som z jeho blogu a teda samozrejme, že spojilo sa to vtedy len s Tatra bankou, by som mal teraz disklejmer, že to už sa odvtedy úplne zmenilo a už je to úplne iné.
Gabo
Je to váš klient, že?
Peťo
No, ale to bolo dávno, to je história vtipná iba. No a teda stalo sa to, že naozaj, keď si napísal nenažraná sviňa, tak si vlastne prvé, čo bola bola home page Tatra banky.
Gabo
Kruté, no čo s tým vieš robiť, ako, čo si s tým vedel robiť, keď si banka?
Peťo
No našťastie Google teda v tom 2007 pár mesiacov potom vlastne tie algoritmi zmenil a pochopil, že také to, že iné výrazy, ktoré sa priamo nenachádzajú na webe toho, kam odkazuješ, takže je to vlastne považované za spam, že to nie sú relevantné odkazy a nevšíma si ten konkrétny text, z ktorého odkazuješ, ale pokiaľ by to bolo tak, že píšeš o niečom, hej tvoj web obsahuje podobné slová, tak stále to považuje za dobrý odkaz, ale takéto Google bomby už teda príliš nefungujú, ale bol to krásny svet, bohužiaľ už sme. No a tuto som sa ešte teda dočítal na múdrej anglickej stránke, že teda v Googli sa sa už s tým nedá nič robiť, ale napríklad taký Yahoo alebo Bing to stále zvládajú.
Gabo
Len škoda, že tam nikto nechodí, takže v podstate.
Peťo
Počúvaj ale môžme urobiť nejakú Bing bombu a tých 0,6 % ľudí, čo tam chodia sa strašne zabavia.
Gabo
No a to bude tých 0,6.
Peťo
Počúvaj počúvaj ale, že urobme takú výzvu, že keby nejaký naši poslucháči kdekoľvek na svojich blogoch social hocikde dali proste, že výraz, že najlepší podcast a odlinkovali to na nás na buzworld sk.
Gabo
A to nespraví nikto Peťo, vieš my nie sme Tomáš Bella.
Peťo
Ty si prirodzený optimista, no ja len chcem povedať, že vyzývam všetkých poslucháčov, tak keď to aspoň traja urobia, podľa mňa Bing bude ohúrený, že niečo sa deje a zmeriame to. Zmeriame to o pár týždňov vám v epizóde povieme, že ste sa na to vykašlali ako na všetko.
Gabo
Ja to spravím, ja mám blok, ja to spravím.
Peťo
No, tak to sprav, že najlepší podcast od klik na nás a uvidíme, že či v Bingu vyletíme na toto slovo na popredné priečky a návštevnosť nášho webu buzzworld sk vyskočí.
Gabo
Máme web? Ale máš, čo sa pýtam. Vieš máme Instagram, choďte na Instagram, na náš akože náš fakt, robia tam dobrý obsah.
Peťo
Dobrý obsah, výborný.
Gabo
Naši kolegovia.
Peťo
Dobrý.
Gabo
Ale o webe som nevedel, Peťo to skrýva predo mňo, že máme web.
Peťo
Dobre, priatelia ja by som túto epizódu práve ukončil, musíme si s Gabom niečo vysvetliť ešte túto máme trošku nejakú tému. Ak ste o SEU netušili nič, tak ste sa dozvedeli aspoň, čo tá skrátka znamená a že sa nevyslovuje sijou, budete za hanbu sveta budete za trápnych. Keď.
Gabo
A ako sa vyslovuje?
Peťo
Však tak sijou je c e o a toto má byť SIO, keď chceš akože byť velice Američan, takže c i o sa to nevyslovuje. To stačí, že si to zapamätáte. Po druhé je to dlhodobý proces. Čiže keď chcete mať dlho dlhodobé výsledky a dlhodobý úspech, choďte do toho, ak chcete zajtra predávať, kúpte si Google reklamu a po tretie vtipky už príliš nefungujú a ešte chcem povedať jednu vec. Je veľký veľký vlastne problém dnes, vieš ty by si si myslel, že výjde nejaká nová webka a Googel si povie, jej super nový obsah, zaindexujem ho v zmysle zaradím ho niekde na 180-té miesto, ale že aha nový obsah, kámo prd. Google dnes ty musíš prosiť takými výzvami, že prosím ťa za indexuj môj web, ja už fungujem pol roka. Prosím ťa, fakt existujem je to, že fakt problém je taký extrémny pretlak obsahu.
Gabo
Že nestíha robot.
Peťo
Nestíha indexovať a my normálne pri svojich vlastných projektoch aj pri klientskych vidíme, že to trvá mesiace nie, že kým si niekde prvý, ale, že kým vôbec na nejaké slovo Google si ťa začne všímať a to je, že big deal.
Gabo
To som akože nevedel, ale dobre však aj Google robot sa môže unaviť tým pádom.
Peťo
Priatelia ďakujeme, že ste boli opäť s nami, ak ste sa niečo dozvedeli, tak nás to mrzí, ak ste sa zabavili, tak nás to teší. Počujeme sa nabudúce.
Gabo
Krásny slogan. Čaute.