Branding – neoddeliteľná súčasť nie len identity firmy
Peťo
Viete, ktorý dnešný super známy nápoj sa volal kedysi Brad´s Drink, že Bradov nápoj, Brad´s Drink?
Mišo PASTIER
No daj.
Peťo
Pepsi.
Mišo PASTIER
Fakt?
Peťo
Sa volala Brad´s Drink. Potom dvojka, Pete’s Super Submarines, Petrove Super Submarines.
Mišo PASTIER
Je to tiež drink?
Peťo
Nie.
Mišo PASTIER
Jaaj, nevieme čo je to za značku.
Peťo
Subway normálne.
Mišo PASTIER
Fantasticky.
Peťo
Výborne a posledný a toto som netušil HP, hej Hewlett-Packard, to asi všetci vedia, ako došli na to, že prečo sú Hewlett-Packard, prečo nie sú Packard-Hewlett viete niekto? Teória je, že si hodili mincou, aby rozhodli, koho meno bude prvé, čo je podľa mňa fair deal. My, keď sme napríklad s Gabom zakladali Buzzworld by Gabo a Peťo.
Mišo PASTIER
No počúvaj akože toto.
Peťo
Tak to bolo jednoduché. Gabo povedal, že mne je to jedno, ale musím tam byť prvý a ja, že dobre. Bolo vybavené.
Gabo
Ty si vtedy bol slávny, vieš, ja som sa chcel dostať.
Peťo
Však to je v poriadku.
Mišo PASTIER
Ale toto sú tie objektívne veci, lebo ako napríklald u nás, my sme si to zažili takéto veci, že napríklad, že vieš presne vieš, potom príklady typu DaimlerChrysler, tak výstavba bola zastavená, lebo oni sa nevedeli dohnúť, kto bude prvý, či bude ChryslerDaimler alebo DaimlerChrysler. Tie veci potrebujú mať právne predtým urobené, lebo tebe to bude ako keby stopne launch, takže.
Peťo
Alebo si hodíš mincou a si HP.
Mišo PASTIER
Môj najobľúbenejší prípad o tom, že neviem sa rozhodnúť, spravím niečo nezvyčajné, je nejaký veľmi bohatý Japonec nejakej firmy chcel predať svoju zbierku menia, kde bol Cézan, ja neviem Picassa proste fakt, že obrovský mená ale to bolo desiatky miliónov a bola (???) a vlastne on v Japonsku zavolal predstaviteľov týchto dvoch najväčší aukčných spoločností, aby aby urobili kameň, papier, nožnice.
Peťo
A, čo potom.
Mišo PASTIER
A, čo je úplne neuveriteľné, že jedna spoločnosť aukčná to brala, že však nejak bude, a druhá, že oni mali mítingy k tomu, riešili to s deťmi v škole.
Peťo
Jaj, že čo dať, aby vyhrali.
Mišo PASTIER
Strategie
Gabo
Akože strategicky, že vieš yes.
Mišo PASTIER
Nejaké jedenásťročné dieťa im odporučilo, že musíte, že dať nožničky, lebo toto, lebo my to hrávame denne v škole a normálne oni vyhrali možnosť predať za 25 miliónov, ale áno, že niekedy aj to, že strihnúť si funguje veľmi dobre alebo klientom, keď ho radíme, že keď si nevedia vybrať, tak vo finále aj tak si nemusia vedieť vybrať, pretože aj tak potrebuješ 3 nie 1, lebo aj tak budeš robiť kulturálnu, evokatívnu kontrolu, trademarkovu kontrolu, hĺbkový rešerš a tak ďalej atď. Neprežijú 3, takže Boh za teba rozhodne, to je strašne dobre, ale keď si nevieš do tých troch vybrať ako keby z tých odporúčaných, tak si proste napíšte mená na papierik, daj si samostatne na jeden papier, na druhý papierik dáš si, zamiešaj si ich a teraz si povedz, že teraz otvorím moju dlaň a ten papierik s tým názvom, ktorý tam bude, tak taký budem.
Gabo
Využil si to už niekedy akože už ti to niekto spravil?
Mišo PASTIER
Hej.
Gabo
A fungovalo to, že normálnie si povedal.
Mišo PASTIER
Hej fungoval to, ale ty si, ale vieš čo je fór, keď to otvoríš, tebe povie, škoda, že to nie je tá druhá, tak je to tá druhá. Neni o tom, či tam je, je o tom, že áno, ty vlastne začneš počúvať sám seba, lebo ľudia sa nepočúvajú.
Peťo
Priatelia vitajte pri ďalšej epizóde Buzworldu. Dnes sa ideme venovať názvu, názvom, brandov, názvom značiek, firiem produktov a povedali sme si, že opäť by sme to trošku oživili s nejakým hosťom, ktorý k tej téme má čo povedať a tak som si tuto ku Gabovi, ktorý je všeobecne známy ako dobrý kreatívec na vymýšľanie názvov, som si prizval ešte Miša Pastiera. Áno, toho Miša Pastiera legendu slovenskej reklamy priatelia, keď sa niekto stane legendou v dvadsiatich piatich rokoch, tak už potom vlastne nemá úplne ďalšie vízie, ale pozval, povedz to ty.
Gabo
Pozvanie prijal.
Peťo
Pozvanie prijal a ideme sa rozprávať o tom, čo sme naznačili už nejakých predošlých epizódach, že ako sa niektoré firmy kedysi volali, prečo sa niektoré firmy dnes volajú, ako sa volajú a hlavne Mišo nám povie, že prečo je to dôležité a prečo nemôžte svoju firmu nazvať proste to, čo vám zakryčí štvorročný syn z kuchyne, a preto je to geniálny nápad, lebo väčšinou nie je. Čau Mišo a čau Gabo.
Mišo PASTIER
Dobrý deň.
Gabo
Čaute.
Peťo
Jaj takto je to hej.
Mišo PASTIER
Ahojte.
Gabo
Držíme si odstup na začiatku ešte.
Mišo PASTIER
Ahojte poslucháči.
Katedra komunikácie – takto sa to nerobí
Gabo
Ja za seba musím povedať, že som sa fakt tešil, že príde Mišo, lebo akože reálne som sa, že na teba veľmi tešil a poviem prečo, ja mám takú strašnú osobnú akože traumu.
Peťo
Mám to tu, mám to tu.
Gabo
Mám aj iné, ale.
Peťo
Poďme rovno na tvoju (???) môžme.
Gabo
(???) no to som (???) musíme začať. Ja som čakal príliš dlho.
Mišo PASTIER
Nadýchneme sa do brucha a predĺžíme výdych a môžme otvoriť traumy.
Gabo
Pre dvoma rokmi som si založil agentúru, takú digitálnu a PR také maličké zatiaľ a strašne ma akože vymyslím si názov samozrejme a strašne prišiel ku názov, že Katedra Komunikácie, tak som im pomenoval.
Mišo PASTIER
Čože.
Gabo
Počkaj si zabil si to hneď na začiatku.
Peťo
Počkaj, poď, poď.
Gabo
Všetci mi hovoria, že to je idiotský názov, to nikto Katedra Komunikácie, každý si povie a dokonca ešte učím na vysokej škole, takže ľudia vedia, že učím na vysokej škole, takže sa to konfúzovalo akože s týmto. Urobil som to, akože agentúra funguje dobre, ale stále si ľudia myslia, že ja som na vysokej škole.
Peťo
A ja mám k tomu storku, počkaj.
Mišo PASTIER
No možno preto, lebo sa to volá Katedra Komunikácie.
Peťo
A kým to Mišo úplne zhejti, ja mám storku z minulého týždňa, keď mi jeden nemenovaný kamarát hejtil tvoj celý projekt elfov a hovorí a podľa neho je to celé blbosť a proste však, že vlastne však to, čo robí ten Gabo, však to vlastne tiež si môžem najať nejakých brigádnikov, ktorí to budú čistiť. Navyše on tam zamestnáva tie decká z tej katedry, takže vlastne on to má celé zadarmo. Podľa neho je ten projekt úplne od veci, takže ty máš Katedru Komunikácie a zamestnávaš tie decká z katedry, aby ti robili elfov, špinavú robotu. Hanbi sa.
Gabo
No nie je to, tak to sú normálne zamestnanci tejto, (???) takto že, aby som sa vrátili späť. Zamestnám normálne ľudí, dostávajú za to peniaze. Ja, ako si sa za to nič neberieme, to CSR projekt.
Peťo
A hlavne nie si katedra žiadnej vysokej školy, to si povedzme.
Gabo
No a teraz akože chcem len počuť, že to, že Peťo mi to hovoril, že to je blbý názov, dobre, tak ale Peťo, ako sa Peťo vyznám v názvoch a tebe akože budem dôverovať, je to blbý názov?
Mišo PASTIER
Fascinujúce, lebo ja som ten názov stretol a ja som ja som bol v tom, že to nejaký projekt Univerzity Komenského, lebo tam je katedra komunikácie.
Gabo
Nie je tam, je tam katedra marketingovej komunikácie.
Mišo PASTIER
Je tam katedra marketingovej komunikácie ale keďže akože som aj ja absolvoval, ale pre mňa sa to tiež spojilo v podstate, že som mu projekt. Ja som v tom, že to je projekt, tak dobre, tak povedzme si teda, že páčivosť je, to je irelevantné. Páčivosť je subjektívna, každý má nejaké asociácie, mne napadlo ukáčka, tebe napadlo, neviem proste nejaké sliepky v Maďarsku, to je jedno. Proste každého napadne niečo iné hej, preto je dôležité pri názvoch si povedať objektívne kritériá hodnotenia. To znamená, objektívne kritériá sú základné je proste buď nás to odlišuje v rámci konkurentov, áno nie, takže ťa to asi odlišuje a čo je, takže je dobré kritérium. Druhá vec je, že či to budeme právne právne chrániť ako trademark, ochrannú známku, to znamená, že super takže ochrana známka sa rieši, rieši sa ako keby potenciál rastu mimo základný segment podnikania, to znamená, či nás to neobmedzuje v tom, že aha rozmyslím si, tak už nechcem robiť len toto, chcel by som rozšíriť produktové portfólia, zrazu si v péčku, hej, ako Bratislavský výškový servis, ktorý neni Bratislavský ani iný výškový servis.
Peťo
Ale zase má výhodu, že maďarská doména je stále voľná.
Mišo PASTIER
Fantastická, gratulujem.
Peťo
KatedraKomunikácie.hu, nikto to nemá.
Mišo PASTIER
No. Takže ako keby riešiš tú odlišnosť, riešiš riešiš registrovateľnosť v obmedzení ako keby týchto vecí, potom samozrejme negatívne asociácie alebo komplikácie, ako je tých objektívnych kritérií, je veľmi veľa. Riešia sa presne kulturálne špecifiká. Potom sa rieši väčšinou to, že presne slovák ho napadne proste podnikať v Bratislave a expanzia je Praha, akože typicky slovenský podnikateľ a potom zrazu zistí, že aha môj brand nefunguje nikde inde a potom má zrazu 6 brandov a to je ako keby ďalšia chyba. Ja sa z týchto chýb veľmi teším, pretože vyše 50 % našich klientov proste ako keby, že sa uponáhľa v tom rozhodnutí, ako sa pomenovať a obmedzia si predmet si najmä ako keby predmetom toho podnikania to podnikanie, že dajú si to názvu.
Gabo
Dobre, takže to, čo hovoríš ty, sú ako keby tie technické veci, že presne, že či je voľný by toto trademark atď, že to je jasné a teraz, že keď si toto odmyslíš, že toto je splnené, tak potom je dobrý akýkoľvek názov, ktorý spĺňa tieto technické veci?
Peťo
Nie Gabo, nemáš dobrý názov, fakt nemáš.
Gabo
No dobre počkaj, ja sa už odpútam sa teraz akože nemôžeme serióznej diskusii.
Peťo
Počkaj, my už normálne diskutujeme.
Gabo
Povedzme, že má nejaké slovo, ktoré spĺňa všetko to, čo si povedal, tak je tam nejaký potom akože.
Mišo PASTIER
Tvoj nespĺňa, takže ako darmo to obhajuješ, vieš akože.
Gabo
Nie ja to nebránim. Ja hovorím, že všeobecne.
Mišo PASTIER
Dobrá, dobrý pokus, veľmi zaujímavý veľmi zaujímavé, že si nepočul vlastne tie 2 negatíva, tam to je tiež majiteľské rozmýšľanie.
Peťo
Gabo si stále rád, že som ho pozval.
Gabo
Už asi nie.
Mišo PASTIER
Ale.
Peťo
Dobre ale poďme späť.
Gabo
Ja som nechcem akože riešiť Katedru Komunikácie, to som pochopil, ale chcem ako keby riešiť to, že vymyslím si slovo, ktoré sa volá neviem, to je jedno nejaký zhluk písmen, babaraga.
Peťo
Markíza a bude to televízor a bude to telka.
Gabo
Áno a teraz, že babaraga všetko spĺňa a teraz je to dobrý alebo zlý názov, keď spĺňa technické, od čoho to závisí?
Mišo PASTIER
Primárne od tvojich cieľov, my to voláme po tom, že aká bude ulica značky. Ulica značky znamená tvoji konkurenti a predstavy zákazníkov dobrej značky v tej kategórii, to znamená veľmi veľa firiem ako keby ani nepozerá, že kam môže ísť, aké tam firmy sa volajú a po tom, ako keby je to ako keby množstvo množstvo ako keby ďalších kritérií, ktoré by to malo splniť, ale, že áno, môžeš mať na prvý pohľad, že zlý názov, že proste Häagen-Dazs’s hej, že je tam švédsky vymyslené, proste známy príklad toho, že to nejaké to čudné, ale vo finále je to marketingový názor, lebo on má evokovať tú Škandinávsko, sa cez to, ako kebyže predáva škandinávskosť aj zle napísateľným názvom, ktorý škandidávsky nefunguje také slovo a zle sa to píše. Takže ich cieľ je predať strategický. My nie sme americká zmrzlina z Bronxu. My sme nejaká švédska alebo škandinávska značka, čiže stratégia. Takže preto akokoľvek začal som, že od toho, že aké sú tvoje ciele a tomu by sa mal prispôsobiť aj tvoja ako kvázi marketingová stratégia, ktorej súčasťou je aj ten názov, ale ako keby primárne ten názov je len nejaká platforma, ktorá ti má uľahčiť podnikanie. Akonáhle ti ten názov ako platforma neuľahčuje tvoje podnikanie, tak je načase sa zamyslieť.
Peťo
Ale keďže Gabová stratégia bola zmiasť všetkých ostatných konkurentov, čo sa mu podarilo a dodnes ho berú ako mladšieho chudobného príbuzného, to znamená, že vlastne mu nekladú žiadne prekážky, tak mu to funguje.
Gabo
Akože posledná vec, že k tomu názvu, potom sa posunieme ďalej, že len akože vysvetlí túto pred Michalom Pastierom, aby sa nebol úplne za debila, takže z čoho to vzniklo? 2 veci.
Peťo
Rýchlo Gabo.
Mišo PASTIER
Ale to je jedno.
Gabo
Počkaj ale.
Peťo
Dobre, výborne.
Mišo PASTIER
To je ďalšia vec, že akokeby takéto obhajoby, že presne, že ale veď to moje presne štvorročné dieťa vymyslelo, keď sme boli venčiť nášho mopslíka a proste to je inač veľmi ako keby pravidelná chyba zakladateľov, že majú pocit, že oni vždy dostanú mikrofón, kde môžu vysvetľovať veci. Nedostaneš ten mikrofón (???)
Peťo
Ale Gabo ho má takto rýchlo povedz, nech to máme z krku.
Gabo
Nie však teraz už ja už neviem, no dobre. Katedra Komunikácie, lebo lebo sme chceli robiť z dátami, a byť taký akademicky ako agentúra, to znamená akože tam to evokuje tú Katedru Komunikácie a je tam slovo komunikácia, lebo robíme komunikáciu, takže to evokovalo.
Mišo PASTIER
Prepáč, chceli ste, toto ma teraz zaujímalo, že chceli ste robiť s dátami, preto ste sa nazvali katedra?
Gabo
Lebo ten akademický prístup vieš akože.
Mišo PASTIER
Že katedra je meotar, hej, že to je.
Gabo
Nie katedra je, akože máš.
Peťo
Milý poslucháči dovoľte, aby som posunul túto nádhernú debatu už po niekoľkých minútach dnešnej téme.
Mišo PASTIER
Dám Ti iný príklad, prepáč Peťo.
Gabo
Ale však sa posúvame.
Mišo PASTIER
Že keďže úplne náhodou máme za sebou cez dvesto pomenovaní značiek, máme tam aj niekoľko agentúr, ktoré sme pomenovávali. Napríklad, že mali sme takú agentúru, ktorá robila, že SEO, ja asi neviem ako sa volali. My sme ich premenovali na Promiseo a tým pádom tam SEO ostalo a je tam aj nejaké promis a také už takéto už také originálnejšie, takže majú aj hastag a takéto veci alebo teraz sme ďalšiu, že neviem ako sa volala predtým Dexfinity sa volajú agentúra.
Gabo
A viem poznám, viem, ktorú myslíš.
Mišo PASTIER
No tak tak vlastne.
Peťo
Volali sa, že ui42 Digital.
Mišo PASTIER
Áno ui42 Digital, inač to je super som to zabudol, no takže ako keby, že zrazu ty vieš evokovať tú stratégiu cez ten názov a zároveň proste, ako to Promise, tam má to SEO alebo presne keď možno (???) dáta, tak celkom dobrý názov Darwin and the Machines, že vlastne ako keby tam nakombinuješ tie rôzne veci, ale znovu ako keby, ja som človek, ktorý vymyslel názov neviem, že Zaraguza, ktorý bol úplne v prvých týždňoch pre ľudí, že what the fuck, čo to je, ale znovu ulica mojej značky boli všetci, čo sa vola Digital, hej, že to malo priority, bol digitask, digi neviem čo, mult digital, všetci boli digi digi alebo akože mali to akože primárny mother brand a zrazu sa voláš Zaraguza, odpáliš všetkým dekel, tým pádom vieš sa odlíšiť aj splníš tú, nejak už nehovorme, že si inovatívny, ale naznač mi to tým pocitom z toho. Ty, keby si uvažoval strategicky a chceš mať, že Katedra Komunikácie alebo neviem čo, tak tým, že máš 2 známe slová, tak keď si odpáliš komunikácie preč, lebo budeš robiť neviem čo, hej alebo jedno alebo druhé, tebe ostáva aj jedno aj druhé obmedzujúce. Takže ako keby, bolo to správne rozhodnutie, možno to splnilo tvoj cieľ, teba to naučillo lepšie podnikať, teba to naučilo neviem čo, že vieš ako znovu be to be má obrovskú výhodu a pri konzultačných ako keby firmách ty keď to premenuješ, ty pošleš 30 mailov a firma je premenovaná v ten deň a nikto ani si nespomenie o 2 týždne, že sa volal nejaký proste Fifo, lebo lebo neviem čo.
Gabo
Takže ty by si to vybrandoval.
Mišo PASTIER
Nie akože takto nehovorme, že ty by si to vybrandoval, to je o tom, že ty si sadni povedz si, ja budem ako človek spokojný, keď moje podnikanie bude spĺňať toto toto. O päť rokov by som bol ideálne takouto firmou. Chcel by som, aby moja firma evokovala v ľuďoch toto a moja ako keby, že ultimátny cieľ je získať týchto klientov a teraz si voči tomu alebo ešte môžeš ešte si môžeš povedať, že kedy ty budeš spokojný ako človek. Obdivuješ Startupy, ktoré majú miliónové valuácie alebo obdivuješ firmu Flo, ktorá ja neviem vyrába na Slovensku mikrofóny, na ktorých proste nahráva Elton John. Že ty možeš si uvedomiť to, že aha, tak moja ceste není cez kororporát, moja cesta, ja chcem byť rodinná firma, ktorá je malá, aha a vlastne ako keby, ale možnosť nechcem obmedzovať podnikaním, možno náhodou pôjdem do nejakej ďalšej krajiny, že prvé vypočuj seba svoje vnútro, až potom ako keby rieš aj presne, že konzulantov, to je tak ako keď si ľudia dávajú nechať robiť Mission Vision a purpose konzultantom externe. No, čo nech ti nedrbe akože ja ti mám povedať ako máš žiť. Akože ty si povedz prvé ako máš žiť, len si daj aspoň tých pár hodín času, že si urobíš domácu úlohu, že ja ako človek budem spokojný vtedy a ja ako človek so svojou firmou budem spokojný vtedy keď.
Gabo
Už Katedra Komunikácie poslednýkrát padla, ideme teraz ďalej, bol som nedávno pri namingu.
Mišo PASTIER
Sa mi páči, ako si vlastne zachoval pravidlo s brandmotion seven times.
Gabo
No bolo to viacej ako sedem times.
Mišo PASTIER
Milí Poslucháči, že to je ako keby, že to je.
Gabo
Ale pozri ako ho to štve, pzri sa ako to vidno.
Mišo PASTIER
Kedy máte príležitosť, hoci to si zapamätajte, keď budete mať s novinárom rozhovor alebo čokoľvek. V podstate vy zvýšte memorabilitu alebo rozpoznanie zapamätanie značky sa zopakuje 7 krát a teraz to naplnil úplne fantasticky.
Gabo
Myslím, že tá jeho agentúra ešte raz a nepoviem to, ako sa volá, ešte raz to nepadlo.
Peťo
Gabo, opakuj to stále dookola, Univerzita Komenského ti bude vďačná.
Proces namingu
Gabo
Ale nie teraz, že posuňme sa ďalej, že bol som nedávno pri akokeby namingu veľkej developerskej firmy a fungovalo to na spôsob, mala akože jednu z tých prestížnych slovenských agentúr, ktoré im robila akokeby celý dizajn a zároveň aj toho naming, akokeby ten branding manuál a prišli vlastne povedzme, že s desiatimi viacerými akokeby návrhmi toho namingu, ale treba povedať, že všetkých tých 10 už bolo prefiltrovaných podľa tých tvojich technických kritérií, že presne, že umožňovali rásť všetko to, že akokeby bolo zachované, však robili to profi dobre robotu a potom čo mňa akokeby prekvapilo bolo, že to akože povedz, že či je to správny alebo že ako to funguje, akokeby napríklald keď to robíš ty, že doniesli 10 slov, potom to, že keby nechali nazvem to taký, že subjektívny výber klienta, že už mu tam buchli 10 slov a on teraz povedal, slovo sa mi páči, to sa mi nepáči, toto je dobre, toto je zle a to toto už akože už správne, ako sa to už potom robí alebo ako to potom funguje, tak správne po správnosti?
Mišo PASTIER
Nepoznáme ten proces, nepoznáme ten brief, nepoznáme tie ciele, to znamená, že ako keby, že áno, že niekedy sa stane ako keby (???), že prečo my sme išli do namingového biznisu, lebo sa dialo to, že ľudia riešili slová, hej. Chceme slovo, tu máte slová. Mňa to strašne ako keby vytáčalo v tom, že ten potenciál je oveľa väčší a ty sa ako keby ty, keď sa obmedzíš riešiš slová, tak riešiš toto slovo sa mi páči, čo teda je antipodnikateľské rozhodnutie. To je proste, to je také, že mne sa páči nejaký seriál, ale ako keby keď robím firmu, ktorá má byť entita, to je tá platforma pre mňa, možno budúcej generácie po mne, tak akože neriešim to, že to slovo sa mi páči. Preto napríklad, že ty vieš, keď to robíš strategickejšie, tak si si ako keby nastavíš, že to volám, že osť značky, že hej, že niečo, čo chceš evokovať. Proste neviem, že máš veľký brand, zadefinuješ divokosť, tak že názov monster je dobrý, lebo to je obsadzuje tú divokosť alebo chceš mať názov marketingovým potenciálom, tak sme mali klienta, ktorý chcel mať tiež konzultantskú firmu, tak on bol tam názov, že Ableneo, ale zrazu bol celý (???) tomu svet, že be able to be able to. Proste ako keby, že zrazu má, že ten názov má nohy a marketingový potenciál alebo premenovali sme nejakú PR, nie eventova agentúra. Čísla na Slovensku na Wondericon, ale Wondericon bol ako koncept, že tam to bolo on. Oni mali proste, že event´s on, ideas on atď tričká, march, že ono to ako keby bol oveľa rozšírenejší ako len nejaký názov alebo sme teraz roboli značku suplementov pre gamerov JaguarFox. A to je presne to môžeš mať tomu neviem čo, proste (???) alebo proste hocijaké iné slová reži slova, tak si v keli, ale keď máš JaguarFox neviem, že sila jaguára a múdrosť líšky a vizuálna entita je na dvoch očiach spojená a máš tam ako keby dodržaná, dodržané veci, že to je kulturálne v poriadku na trhy, ktoré pôjdu raz a tak ďalej, že len to neni naozaj o tej páčivosti a žiaľ, to je ten amatérsky prístup toho, teda nemusí byť zlý. Ty si môže brať správne, len.
Peťo
Je to viac náhoda.
Gabo
Áno, že není to premyslené.
Mišo PASTIER
Ale je to proste o tom, že kurnik šopa, tak preber zodpovednosť a najprv si urob kritériá dobrého názvu. Najprv si urob kritéria dobrého názvu podľa stratégie tvojej spoločnosti, podľa jej smerovania a podľa tohoto sprav, a to je presne o tom, že najprv sa pozriem na konkurentov a na zákazníkov čo im chýba, čo ich naozaj, že vyslovene, že serie tých zákazníkov na tom na tom v tom segmente. Ak ich naozaj hnevá vo finančníctve malo transparentnosti a ľahkosti, tak nazvem spolu spoločnosť clarna, ktorá je, že clarity a evokujú to proste všetkým, lebo prinášame smutné do toho segmentu, ale clarna si laik nevyberie, lebo čo to znamená, to nič neznamená, mne sa to nepáči. Takže, keď si vyberáš páčivosť, tak si vyberáš cez subjektívnu asociáciu, ktorá môže byť irelevantná pre tvoju cieľovú skupinu.
Príklady brandingu úspešných firiem
Peťo
Ja prispejem vtipným príbehom, lebo zdá sa, že sme sa vrhli do veľmi odbornej debaty, čo je super, konečne sa niečo dozvedia v našom podcaste ľudia, že keď to trošku preženieš, tak bola taká kampaň neviem, či si uvidel Ikea Švédska mala big deal, akože fakt problém s tými svojimi produktami, vieš všetky tie (???) a (???) a tak hej proste, že áno, super švédske, aby to evokovalo tú švédskosť a tú kvalitu zo Švédska zo Škandinávie a dizajn. No lenže oni tie názvy to asi neviem, či to viete, oni to berú, že zo švédskych riek, pohorí a miest, miest neviem.
Mišo PASTIER
Je tam viacero kategórii.
Peťo
Proste, že každý typ nábytku alebo toho, čo predávajú, je niečo sú rieky, niečo sú hory, niečo sú neviem, hej lúky vymýšľam. No a potom prišiel švédska organizácia cestovného ruchu a zistilo sa, že keď to napíšeš akože (???), hej nejaké akože super známy vodopád švédsky, tak ti vyhodí stoličku a že vlastne ľudia, ktorí by aj chceli prísť do Švédska si pozrieť nejaký vodopád, tak vlastne sa nedostanú k tej informácii, lebo v Googli tá stolička skóruje na to slovo lepšie ako ten vodopád chudák samotný, takže sa vlastne riešilo, že ako pomôcť tým pôvodným prírodným krásam, ktorým oni vlastne zobrali svoje meno, a to je presne to, čo hovorím Mišo, že ak si marketingovo dostatočne silný a vkuse to opakuješ, tak ty tých ľudí naučíš aj na švédsky znejúci nezapamätateľný názov a ešte prekonáš ten pôvodný význam toho slova.
Mišo PASTIER
No ale fascinujúce, že tá subjektivita je fakt, že podľa mňa, že každý podcast marketingu by mal obsahovať meno Steve Jobs, takže povedzme ho (???)
Peťo
(???)
Mišo PASTIER
(???), že Steve Jobs. Ikea bola fantasticky príklad Peťo, že fakt, že ty vieš ako veľká značka si chce niečo obsadiť, ale predstav, že subjektívna (???), keď sa pomenoval iMac, tak Steve Jobs nenávidel slovo iMac. Bože to je hrozný názov, toto v živote nebude iMac atď. Pritom to je génius, ktorý vlastne priniesol Apple ako značku, kde všetci boli soft soft soft a computer a neviem, on bol, že proste, že Apple hej génius, ale on chcel, aby on miloval wallkman, takže on prehováral všetkých, že to musí byť macman a počúval našťastie ľudí, ktorí mu povedali, že ale walkman je cool teraz, ale možno nebude a možno iMac tu bude dlhšie a bude to normálne kultúra, ktorá nám umožňuje využívať silu značky na viacero produktov, ktoré môžu prísť. Takže ako keby on si nechal poradiť v tom, že ako keby mal okolo seba ľudí, ktorý nešli biznisovo a problém ako keby namingu a názvu a slov je práve toto, že máš proste ako keby si sa pýtal básnika, že tu sú slová, aké sa vám páči, na facku. Proste, že z namingu sa stalo low slov, ale to je, to je o biznise ako takom a to sa z toho práve odchádza.
Peťo
Počúvaj, keď sme pri tom Apple, sorry len chcem 2 veci povedať. Jednak, že ja keby som bol vtedy jeho poradca, hovorím to úplne na prvú, čo by som mu, tak ja by som mu povedal, že nech sa to volá aMac a aPhone, že tomu by som ja rozumel, že je to akože Apple niečo hej a že vlastne si drží stále nejaké také malé áčko v tom celom. Ale, že predsa iMac na to by som ja ako ako kreatívec nedošiel, že má existovať iMac.
Mišo PASTIER
Nepotrebuješ, čo až tak ako keby znova.
Mišo PASTIER
Vysvetľovať, hej.
Mišo PASTIER
Nevieme tie dôvody nepotrebuješ to tak prepájať a plus ako keby tam mohli byť kulturálne špecifiká a výslovnosť, vieš ako Pepsicola, sa povie v arbasky Bebsi a RC cola sa musela premenovať na nie rc, ale na Arci kolu, lebo nevedia Mexiku vyslovať rc, že ako keby je veľmi veľa špecifických kritérií, ktoré my nepoznáme, ktoré sa vtedy ako keby diali v rámci stratégie.
Peťo
A ešte mám jeden príbeh tiež s namingom Applu, že to som sa dopočul zase pred pár dňami, že pôvodné vydavateľstvo, ktoré vydávalo Beatles sa volalo Apple records.
Mišo PASTIER
Extrém áno, to bolo obrovský konflikt.
Peťo
A že to bol brutálny konflikt a že to bol dôvod, prečo v prvých rokoch iTunes vôbec Beatles neboli súčasťou iTunes.
Mišo PASTIER
Áno.
Peťo
Pretože mali vlastne clash o tú značku Apple ako takú a potom sa nakoniec nejak akože dohodli a vysúdili a už teraz Apple patrí Jobsovi v úvodzovkách ale, že tiež génius to vlastne iba odniekiaľ si požičal, aby ja som tu za faktografiu dnes priatelia.
Gabo
Ja neviem za čo ale.
Peťo
Ty si tu za Katedru Komunikácie.
Gabo
Dík ďalších 8.
Mišo PASTIER
Osem.
Gabo
Viac sa stretávaš s tým, že chodia za tebou ľudia a chcú nazvem to, že nová firma nový naming, ale presne taký nešťastníci ako ja, že prídu, že kokos ja mám úplne debilný názov, poď to zmeniť, že čo je častejšie?
Mišo PASTIER
Vieš čo, paradoxne to je práve to, že sme urobili chybu ako tí majitelia a dlho im trvá kým ako keby to priznajú alebo ani nie, že urobili chybu, ale pocítili, že ako keby ich názov nereflektuje ich podnikanie, že oni sami sa zmenili. Takže, preto neviem sme svetnápojov.sk na bonston premenovali, detské postele.sk na Wilsondo, detské prezuvky na Gugenio, ja neviem Cyklodresy.sk na Holokolo, že ako kebyže veľa ľudí si uvedomí, že aha však vlastne viem, toto ma obmedzuje v podnikaní, že to nie je asi dobre. Takže ako keby to je drvivá väčšina a potom je taká, že si to proste vymyslí majiteľ, zainvestuje strašne prachy do prezentácie tohoto, idú na výstavu do Nemecka a tam príde.
Peťo
Tam ho vysmejú.
Mišo PASTIER
A tam nie, že ho vysmejú, tam proste príde americká firma, ktorá povie, že teraz zbalíte tento stánok, lebo porušujete našu ochrannú známku alebo bude žaloba zajtra.
Gabo
Že si nepreverili (???)
Mišo PASTIER
Oni si z neho urobili check. Mali sme klienta, ktorý predal 5 000 000 produktov a musel premenovať všetky veci, lebo si neurobil základný objektívny check. Mali sme klientov, ktorí mali produkt v Asde v Británii v regáloch a boli siahnutí z predaja, lebo ten názov poruš ako keby bol kulturálne not unproper pre market, že ako kebyže, ako viete, máte teraz proste, že to evokuje nejaký rasizmus alebo tak, oni nepoznali to slovo, proste sa im nejak páčilo to slovo, ale neurobili kultúrálnu kontrolu toho slova. Ako taký americký (???), čo mal obrovský fuck up, že vlastne, že (???) sú také tie malé obchodíky na rohu ulíc, oni si to zobrali ako veľký americký start up (???) google neviem čo, tam ex ľudia, tak ich rozniesli médiá, že kradnú identitu malým rodinným podnikom. Ty musíš proste spraviť tú kontrolu, ak ju nespravíš, tak vo finále ako keby áno, nakoniec na to doplatíš, takže ako keby to ťa dobehne vo, to nemáš šancu. Ty bojuješ vo finále s celým svetom. Takže ako keby väčšina našich klientov je práve tých, že ich musíme nakoniec premenovať.
Peťo
A ja tu mám niekoľko príkladov zo sveta, kde presne, že tá firma sa nejak volala a potom ju museli premenovať alebo chceli, tak schválne, urobím vám taký kvíz chlapci. Hrá sa hráme do 5, že kto nazbiera 5 bodov, že ja vám poviem ten pôvodný názov a vy skúste uhádnuť, že ktorá je to dnes tá firma. Začnem úplne easy busy, hej BackRub. To som hovoril minule v podcaste BackRab Gabo.
Gabo
Ja ťa moc nepočúvam.
Mišo PASTIER
Nebol nejaký Instagram alebo nejaká.
Peťo
Mišo PASTIER
Google to bol?
Peťo
Google sa volal BackRub.
Gabo
Áno.
Peťo
Áno, ty si výborný. Dobre 0. Potom.
Gabo
Toto bude na dlho.
Peťo
Ktorý web obsahoval Jerry’s guide to the world wide web.
Gabo
Nič podľa mňa, neni šanca.
Peťo
Yahoo priatelia.
Mišo PASTIER
Yahoo?
Peťo
Yahoo sa takto volal a cadabra.
Mišo PASTIER
Nebol Amazon?
Peťo
Amazon, Mišo má bod, dobre hráme do jedna. Dobre a potom tu mám, že napríklad, že ako vznikali rôzne názvy, aj to by možno bolo zaujímavé povedať, hej, že vieš vlastne presne ako si povedal, kombinovať slová, vieš vyjadriť nejakú emóciu tým slovom, môže to byť úplne novo tvár, len musíš dosť frekvencie do toho naliať, aby si, aby si to tí ľudia zapamätali, tak napríklad Adobe, hej brutálna svetová aj Gabo myslím pozná Adobe.
Gabo
Poznám aj Acrobat.
Peťo
Presne ale iba free Reader.
Gabo
Asi.
Peťo
Tak Adobe priatelia sa volá podľa potôčiku, ktorý pretekal jednému zo spoluzakladateľov na dvore, Adobe (???).
Mišo PASTIER
To je presne tá vec, že kedy ako keby ľudia majú extrémny pocit, že ten názov musí byť proste, že svätý gral, že musí vyjadrovať strašne veľa, že presne potom máš neviem snickers tyčinku.
Peťo
Tu mám no.
Mišo PASTIER
Čo bol obľúbený kôň toho zakladateľa. Vieš proste, že ty nepotrebuješ, Zinga bol ten pes zakladateľa a takéto srandy že vlastne.
Peťo
Snickers sa pôvodne volá maratón, keby si chcel vedieť.
Mišo PASTIER
Ale, že ľudia riešia svoje ego, proste to musí reflektovať vesmír a neviem čo, ale prd to musí reflektovať. Vy sa značkou stanete a toto ako keby toto ako keby extrémna vec ako keby ľudia nechápu, oni si chcú, oni majú pocit, že názov je značka. Názov není značka. Názov je naozaj platforma, ktorá ťa chráni dlhodobo a odlišuje ťa a pomáha ťa identifikovať, to je celé. Značka bude to, kým si, aký máš presing, aký akú máš distribúciu, akú máš tú (???), ďalšie veci, takže ako keby, môžeš byť aj snickers a budeš úspešný.
Gabo
No však ale to som chcel povedať, že vlastne, keď si potom povieme, že okej, že to slovo splní všetky náležitosti, ktoré si povedal.
Mišo PASTIER
Náležitosti oveľa viac, som nepovedal všetky.
Gabo
Okej, ale väčšinu z tých alebo teda všetky alebo všetky, čo sú dôležité, tak potom je to už viac menej jedno, aké je to slovo, lebo ono sa to naplní obsahom v nejakom čase tým tvojm presne tým brandom, tým, ako funguješ, robíš marketingové kampane atď.
Mišo PASTIER
To je veľmi akože takto, že naplniť tých neviem 18 kritérií. Áno, potom je to úspešné, ale rozumieš, že to znie tak jasne, keď naplníme tých 18, tak môže byť hocijaké slovo, ale už to nebude hocijaké slovo, lebo to naplnilo tých 18 kritéri. To znamená, nebude to asi akronym, nebude to obsahovať qz za sebou nebude to obsah štvorku, aby sme boli úspešní v Číne, nebude obsahovať proste ďalšie míny slovné, nebude to nebude to obsahovať niečo, čo je rasistické, nebude to obsahovať proste neviem, nebude to ako neviem, že Pen islands, ktorý znie super, kým to neurobíš z toho doménu, potom je to Penis Island, že vieš, že tých kritérií je extrémne veľa. Nebude to názov evokujúci kategóriu, aby si to vedel objednávať cez alexu, lebo keď, keď sa nazveš biocosmetics povieš Alexa by biocosmetics, ona nebude vedieť čo chceš. Takže ako keby je veľmi nebezpečné povedať, že keď splníš to kritérium, potom to môže byť hocičo. Hocičo nesplníte kritériá.
Gabo
Dobre, ale to potom znamená v praxi, že keď si zakladáš firmu dobre, ak máš trochu väčšie ambície, ako lenže chceš mať neviem, že tuto niekde obchodík na ulici, tak potrebuješ ako keby niekoho, kto ti s tým pomôže, ja ako keby že ty, čo hovoríš je, že ak máš zakladáš firmu a máš ambíciu raz tú firmu akože niekam dostať, tak potrebuješ namingovú agentúru, ale niekto ti pomôže s namingom niekoho.
Mišo PASTIER
Aspoň niekoho, kto si prežil tie veci a robil na tom, lebo presne to je to také hurá systémm, že ježiš, je to taká firma, že Kempinski a my sme akože budem robiť kempy stany na Pohode, budeme sa volať kempingsky a potom jasne, že ťa zažaluje Kempinski reálny a potom si už potom si už ten in za premenuješ, hej alebo Ježiš ja som zubár, nazvem sa Mcdentist a naozaj taký typek sa tak nazval a samozrejme prišiel.
Peťo
Identist.
Mišo PASTIER
Naozaj sa prišiel mu zubár a proste, že nebudeš sa volať MCdentist alebo bola firma Dolce and banana, hej, chichi chacha znovu právnici, ale to sú tie komické situácie, ale oveľa vážnejšie sú naozaj, že reálne, ty potrebuješ mať prístup k tej kontrole ochraných známok, lebo ako keby sú ľudia, ktorí sa 4 roky súdia, ale prečo dávať energiu do obrany svojho ega, lebo si niečo vymyslel niekedy, keď tú energiu môžeš dať do podnikania, ľudí vo firme atď. Takže je to naozaj o tej distribúcie toho fokusu.
Peťo
Ja by som to asi ukončil najznámejšou značkou sveta Coca Colov. Neviem, či ste sa niekedy asi zamysleli, ale ja som si to teda vygooglil, že prečo sa Coca Cola volá Coca Cola. Tušíte niekto?
Gabo
Ja som to niekedy čítal ale zabudol som.
Peťo
Fakt? Ja som to fakt, že netušil.
Mišo PASTIER
Že obsahovala tie listy koky a tieto veci?
Peťo
Áno, lebo jej 2 hlavné ingrediencie boli na začiatku koka leafs and Cola Berrys, že ten normálne, že to ako keby sa dnes volal nápoj, že pomaranč vanilka chápeš, keby bol pomarančovo-vanilkový (???). Dobre a ešte tu mám jeden veľký kleš a to je Budweiser a Budvar. Poznáš ten príbeh toho Budweiseru amerického a jak oni tam s tým akože, lebo.
Mišo PASTIER
Povedz divákom.
Peťo
Všeobecne vlastne príhoda je, že budvar je akože typ ležiaku hej, typ piva, lebo sa prvý vyrobil v roku 1945 v Budějoviciach, hej Českých Budejoviciach. Čiže tým pádom logicky sa môže volať Budvar a v Amerike, tak si povedali, že jej to je fasa názov, že budeme akože Budweiser, no a potom sa vlastne museli po súdoch doťahovať a vlastne sa dohodnúť na tom, že je to vlastne len americký preklad budweiser slova budvar a môžu to už teraz orgány používať a už to používajú skrátene ako Bud hej, majú Budlight a neviem čo, neviem čo ale, že vlastne presne, že dá sa ako keby vyhrať aj naopak, hej, že aj z malej krajiny môžeš v tej veľkej vyhrať ten svoj názov.
Mišo PASTIER
Ja by som k tomuto ešte dodal veľmi zaujímavé príklady, preto keď si povedal, že oni sa vlastne stali kategóriou, to je to, čo nechceš, aby sa stalo, ale znovu to je to, že napríklad čo podnikatelia nevedia, že keď prezentuješ svoj nejaký nápad verejne, tak už veľmi ťažko je patentovať. Ľudia sa ego ich fackuje, tak to (???) všade, potom to nevedia patentovať, o je ako keby ďalšia vec, ktorá s tým súvisí ale tá primárna je tá, že napríklad Crossfit extrémne bojujú proti tomu, že oni nie sú ako keby druh cvičenia metódy, oni sú firma. Keby raz priznali, že sú druh cvičenia, tak prídu o trademark. Napríklad pilates povedal, že že to je ako kebyže metóda cvičenia tým pádom, že máš pilates kurzy a neviem čo a proste niekto vidí pilates tri videá na yotube a môže byť inštruktorom pilatesu, ale nemôže byť oficiálnym inštruktorom Crossfitu aj keby sto videí. Oni majú, že stovky zažalovaní mesačne iných, ktorí sa snažia ako keby priživovať a to sú ďalšie tie veci, kedy ako keby ľudia majú fakt pocit, že názov je o slove. To neni o slove. Naozaj to je biznis stratégia, kde patrí aj toto. Nikdy nepovedz, že si v tejto kategórii toto alebo nikdy nemaj názov, ktorý napríklad je medikamentom, lebo proste nebudeš mať reklamy na Facebooku, lebo ťa bude Facebook blokovať.
Gabo
Tak to zakončíme iba tým, že povedz, že prečo si agentúru nazval Darwin and the Machines?
Mišo PASTIER
Darwin and the Machines.
Gabo
And the Machines.
Mišo PASTIER
Že z našej agentúr Darwin and the Machines bolo v podstate ako keby, my veľmi dlho riešime AI, že ešte v Exponea neviem či si pamätáte tak, keď Exponea začínala, to už je neviem 6 rokov alebo tak, kedy sme prvýkrát prerazili bolo to, že vznikol, že, že projekt Centaur, z ktorého vznikla prvá integrácia Alexy do analytického nástroja, ktorú predstavila Exponea na svete a sme chápali, že aha, tak budúcnosť naozaj neni v tom, že my ľudia alebo my stroje, ale o tom spoločnom. Predsa len najlepší šachista na svete nie je človek, ale je to ten Centaur, to je spojenie stroja a stroj a človeka, takže teraz uvidíte podľa mňa teraz už bude ako toto hovorím šesťročnú históriu, ale podľa mňa teraz uvidíte, že bude prichádzať svet, kedy vlastne nebude to o tebe alebo bude to o tvojej schopnosti interegovať s technológiou, či už na audiobáze alebo na akejkoľvek alebo či to bude neviem teraz, viete, máte tie AI generujúce proste obrázky proste dail a (???) a tieto ďalšie veci. Tá budúcnosť naozaj bude integrácia človeka a nejakej technológie dokopy, už ten človek tam to nebude zvládať, lebo protinemu bude človek versus technológia. Preto ako keby Darvin and the Machines, keď nechápeš ako keby respektíve, že vadí ti feedback od človeka voči tomu egu, tak možno, keď ti stroj povie, že proste tvoje brand kódy nie sú konzistentné, preto strácaš peniaze, tak mu paradoxne uvidíš viac, ako keď ti to hovorí interný človek vo firme. A to je ďalšia vec, ľudia neveria svoj interným ľuďom vo firme, preto si najímajú externých konzultantov, tí sú extrémne drahý, ale ten stroj nemá ako keby on to nerieši, on ti proste povie, vyhadzuješ peniaze, takže akože tá budúcnosť aj tej komunikácie a reklamy a vôbec tohto celého je naozaj ten Centaur princíp akokeby vidieť to vedieť to využívať a vzniká ako keby nová kategória ľudí ako teraz v tom AI, že máš promptéri, že to sú ľudia, ktorí vedia príkazmi ovládať výstup a ty keď sa to akože takže podľa mňa teraz zažívame obrovskú revolúciu, ktorá by sa dala pripodobniť, keď proste bola objavené proste, že fotografovanie alebo alebo film. A to práve teraz prebieha, je to je to je to absolútne fascinujúce a bude to na všetkom, my keď robíme trademarky, my máme Centaur princíp. Nie je to tak, nie je to také, že človek pozerá trademarku databázy, máme AI, ktorá skenuje databázy a ona ti povie, aká bude šanca na zažalovanie tvojej firmy, takže nie, že či je voľný trademark, áno alebo nie, čo robí 99 % trhu, ale my ti povieme, že ale oni zažalujú automaticky, lebo majú tým pádom ako keby fíčka, tam sú nejaké firmy, takže nepôjdeme do tohto názvu, lebo tam je šanca na zažalovanie. A to je znovu Centaur, lebo nikto nemá čas, pozrite (???) kategóriu a tam nejaký neviem 250 000 000 reálne ako keby záznamov a takže ty vieš (???) toto namingu v brandingu, v komunikácii, v trademarkoch. Teraz sme vlastne pomohli, mne vlastne predali Exponeu, tak vznikli od šikovných ľudí, ktorí neboli, už sme tam pomohli rozbednúť ďalšie 2 start upy, jeden je (???) ďalšie (???), (???), je proste AI do do právnych služieb a takýchto ďalších vecí, že, že extrémna revolúcia prichádza, ktorá bude taká, že ľudia si to nevšímajú, ale to bude reálny šift spoločnosti.
Gabo
Neviem ako ty Peťo, ja mám pocit, že to bol asi obsahom najhodnotnejší diel, čo sme kedy nahrali.
Peťo
Vieš, čo dobre hovorí, podľa mňa si ho ešte niekedy pozveme.
Gabo
Asi hej.
Peťo
Ďakujeme Mišo Pastier a počujeme sa nabudúce čaute.
Mišo PASTIER
Ďakujem krásne, ja sa ospravedlňujem, že som nazval poslucháčov divákmi, teraz som si to uvedomil, takže.
Peťo
Práveže to bolo vtipné, jedna z mála vecí, čo v tomto podcaste odzneľa.