Brand Purpose je často bullshit
Peťo
V roku 2017, neviem, či si pamätáš vznikla na Wall Street, tam je tá socha toho rozzúreného býka, no a 2017 zrazu jedno ráno prišli akože makléri do práce, oproti rozzúrenému býkovi stálo tzv. fearless girl, čiže nebojácne dievčatko, ktoré tak ruky v bok, tak smelo sa pozeralo tomu býkovi do očí.
Gabo
Akože reálne dievčatko, či nejaká socha?
Peťo
Nie, nie socha, postavili sochu a celé to bolo akože vyhralo to v Cannes Grand Prix, že najlepšia reklama na zemeguli proste za ten rok. Samozrejme, keby som sa opýtal 1000 ľudí na ulici, tak nikto nevie kto je zadávateľ, no a v čom je point, že toto celé to dievčatko tam kampaň spoločnosti SSGA, čiže spoločnosť taká akože tradersko, konzultačná spoločnosť. Chceli povedať, že ženy sú vlastne rovné mužom a že nebojte sa baby a je to síce divoký svet, ale však vy ste fearless hej, že celé to postavili na takej emócii, že Brand purpose, presne hej, že my sme tí, ktorí akože tu dávajú šancu ženám a že v tom divokom mužskom svete, hej, proste takéto bulšity. Vtip je v tom, že šesť mesiacov potom, ako postavili túto dievčinu, pred toho býka, 6 mesiacov potom, dostali pokutu 5.000.000 USD za to, že ženy v ich firme zarábajú menej na rovnakých pozíciách ako muži, chápeš?
Gabo
Chápem.
Peťo
A toto je ten bullshiting, že oni dajú neviem, koľko miliónov za to, že dajú vyrobiť sochu, že z toho majú globálne PR, strašne brutálna kampaň a výsledok je, že oni sami to porušujú a tu akože mám veľké nervy a som akože vo veľkom strehu, keď niekto povie Brand Purpose našej firmy, kokos najprv sa pozriem, či platíš dane, potom sa pozriem, že či robíš aj niečo navyše ako len zhrabávaš peniaze a potom sa bavme, že poďme generovať mision statement neviem, čo filozofiu, 3 vety.
Gabo
Ja s tebou, že fakt súhlasím, normálne.
Peťo
Som sa rozčertil, lebo toto je taká téma.
Gabo
Čaute, vítam vás pri ďalšej epizóde bazwordu. Dneska máme super tému, ktorú Peťo hneď od začiatku označil, že je to úplný bullshit, ale však budeme sa o tom rozprávať. Dnešná téma je Brand Purpose a aby som to trocha možno preložil do nejakej ľudskej reči, kde bavíme sa o tom, že či firmy musia mať nejaký akoby ten svoj cieľ to wai, prečo fungujú akoby ako spoločenské dobro a čo je vlastne cieľ fungovania firiem a hlavne zostal na marketing, lebo marketingu to je obrovská téma dneska a predpokladám, že aj Peťo, aj máme kopec zadaní, kde akože poďme ukázať, aký sme my dobrí a chrumkaví ako pohlavné spoločnosti, ono sa dneska budeme baviť. Peťo bullshit, či nie, či som predbehol teraz?
Peťo
Akože super, si minul celý podcast za 30 sekúnd, čiže tu môžme nejak ukončiť celé. Ja som povedal, že podľa mňa tá téma je extrémne prehajpovaná, hej, že oveľa viac sa o nej hovorí než to, aký podľa mňa má reálny dosah na biznis, na marketing, na spoločnosť, že oveľa oveľa viac sa rozpráva o nej než to, čo to robí, ale hlavne ty si opýtal prvú základnú otázku, s ktorou výborne, lebo hneď môžem nesúhlasiť, že aký má tá firma zmysel. Ja som študoval na ekonomickej univerzite priatelia, základné poslanie firmy je generovať zisk. To je, že základný ekonomický zákon, hej je generovať zisk a až generuje ten zisk, tak sa môže začať zamýšľať nad tým, že čo ešte tak by mohla robiť akože pre zvyšok sveta, takže odpoveď na tvoju otázku je generovať zisk, nech sa páči.
Gabo
Dobre, ja ti odpoviem protiotázkou, na ktorú som sa chystal. Prosím Ťa, aký je purpose majonézy.
Peťo
Majonézy? Dochutiť sendvič alebo teda šalát majonézový.
Gabo
Lebo (???) je teda najväčší výrobca majonéz myslím, že Hellmann’s, značka pointa je, že oni tu definovali, že dobre tak akože Brand purpose majonézy je, že, aby tí leftover, tie zvyšky, čo ti zostanú po večeri, tak tam majonéza akože dochutí, tým pádom akože ich zješ a nezostanú akože plytvanie jedlom.
Peťo
To je podľa teba Brand purpose, hej, vieš, čo to je?
Gabo
To však bullshiting, ale ja ti poviem, čo je pointa. Pointa je, že samozrejme toto oni tvrdili a teraz ako keby (???) má kopec veľkých investorov fondov a minulý alebo pred dvoma týždňami práve jeden z takých tých akože majiteľov tých veľkých fondov, ktorý má podiel teda akcie unilever povedal, že takto to už ďalej nemôže alebo unilever má horšie výsledky nejaké, ako to povedal, že na čo sa tu hráme, že akože výsledky sú pre nás ako (???) dôležité, že my tam držíme ten stake investovali a prečo my riešime, aký má Brand purpose majonéza a prečo neriešime to, že koľko sa jej predalo a či ľuďom chutí a to je tá pointa, že sa odrazila a to vyvolalo tú veľkú diskusiu, preto sa vlastne o tom dnes aj bavíme.
Peťo
Teraz si mi dal za pravdu.
Gabo
Ja som nepovedal, že nemáš pravdu, ja som ti len povedal…
Peťo
Ty si len nadšený z tej témy ale inak chápeš, že je nezmyselná to sa mi páči, tento postoj.
Gabo
Takto si ma nezaškatuľkuj Peťo, lebo takto, že každá firma je podľa mňa súčasťou tej spoločnosti tzn. spoločnosť, ako takú máš celok a teraz, aby som bol úplne teoretický, že tak ako sa darí tej spoločnosti, tak sa darí firme, keď tá spoločnosť je na prd. Ja neviem, že ekológia nám tu krachuje. V spoločnosti je korupcia, neviem vysoká nezamestnanosť, tak ani ty, ako firma nedokážeš dosahovať zisk a tá teória, ako keby to Brand purpose hovorí, že tá firma sa musí snažiť o to, aby aj tá spoločnosť sa mala dobre vo všeobecnosti, lebo keď sa bude mať dobre celá spoločnosť, aj tá firma môže v tej spoločnosti dobre prosperovať, bude mať kvalitnejších zamestnancov, lepšie sa jej bude fungovať, neviem lepší legislatívny nejaký rámec a pod. takže z tohto pohľadu, keď vychádza celá tá teória tej spoločenskej zodpovednosti a (???) ako chceš.
Peťo
Beriem a teda, aby som to uviedol na pravú mieru, že ja si nemyslím, že celá tá téma Brand purpose je hlúposť alebo že je to bullshiting. Ja len hovorím, že veľmi veľa firiem to používa vo význame alebo teda používa to bullshitovým spôsobom. Zacitujem Miša Pastiera, povedal to na nejakej prednáške a skoro som padol na zadok, lebo je to podľa mňa dokonale vystihnutie tejto témy, tiež som si to na teba nachystal, že keď príde šéf za zamestnancami a povie, že čo by mohla naša firma robiť pre túto spoločnosť, pre našu komunitu, ako by sme vedeli pomôcť svetu a nejaký zamestnanec mu na to povie, čo keby sme začali platiť dane. Chápeš to? Že tí najväčší v úvodzovkách, teraz to poviem, tí firemní filantropi a jedno s druhým. Na jednej strane jednou rukou sa tu hrajú proste na bars aké daňové raje a úniky a proste strkajú to do vlastných vreciek a potom tu to dajú akože láskavo 50 000 novej škôlke, aby ju vymaľovali na žlto, zeleno a tvária sa, že sú Brand purpose, chápeš a toto je podľa mňa, že veľký problém.
Gabo
A to je to, čo by ti povedal človek, ktorý keby sa živí Brand purpose napr. by ti, povedal, že vidíš, lebo zle vnímaš, čo je to Brand purpose, (???) a všetky tie nasledujúce pojmy, lebo.
Peťo
Tie firmy to vnímajú zle.
Gabo
Ale ty hovoríš, že toto je ako keby problém a tieto firmy a to sa volá Green washing, to sa volá všetky tie veci, ktoré robia alebo presne tak to, čo robia firmy, ale oni hovoria, ale máš firmy, ktoré naozaj akože sa snažia robiť to dobro, ktoríto nerobia spôsobom, že hej, presne krátim dane a potom dám niečo škôlke, aby sa akože (???), lebo to je to zlé ale (???) sa snažia naozaj, že doniesť do toho, čo robia nejaký vyšší rozmer a teraz akože mám tu pár príkladov, ktoré akože môžme o tom diskutovať, že stále nemám úplne jasno, že či sú také alebo hentaké, a ono už príklady ako veľmi známe kampane, ktoré asi poznáš, robí Dove výrobca mydiel, ktorý sa snaží v reklamách ukazovať ako kebyže nazvem to, že reálne ženy a nie nevychudnuté modelky a tým kvázi ako keby zvyšuje, ženatým sebavedomie a hovorí, tak takto, ak si vyzerá striálna žena a netvárme sa, že.
Peťo
Dobre ale to je podľa teba Brand purpose, lebo podľa mňa Dove je teda, že vynikajúca značka z pohľadu marketingu fantastická. Dove evolution z roku 2006 je praotec a pramatka virálnych videí, je to 1 z najlepších reklalám na svete, kto ste nevideli, dajte si do youtube Dove evolution. Ten problém je, že to nie je Brand Papers, to je nejaký pozcionik tej značky, oni sami seba za pozícionovali, že čo keby sme ukazovali skutočnú krásu, to žiadna kozmetická firma nerobí, čo keby sme ukazovali skutočné ženy namiesto modeliek, čo keby sme poukazovali na nedokonalosť ženského tela, a povedali baby budte so sebou spokojné, ale to neni Brand purpose za mňa, to je pozícia tej značky, marketingová pozícia tej značky, vďaka ktorej zarobili oveľa viac peňazí, čo nie je na škodu, je to marketingovo super vymyslené, ale toto neni Brand purpose.
Gabo
Vieš čo, ale to je akože viac menej s tebou aj súhlasím, má to trocha cynický pohľad, potom na celé, lebo ty vždy môžeš povedať, že všetko, čo ty urobíš pre dobro, keď poviem, ty Peťo, keď ty dáš charite 100 euro, tak poviem Peťo ale ty si to nemyslel vážne, ty si to robil preto, aby som ja videl, aký ty si akože Grand a bral ťa tzn. že môžeš v podstate všetko otočiť takto cynicky a teraz (???) inú značku a teraz akože opäť dopodrobna, ako značka Patagónia. Šaty, vyrábame vyrábame toto, ale robíme to úplne od začiatku s tým, že my chceme bojovať proti, ja neviem, klimatickej zmene, environmentálnym problémom. Majú tam teraz ja neviem, že majú akože v tom svojom kódexe, že vyrábajú všetko iba ekologické a Fair Trade vyrábané bavlny a neviem čo atď. Čiže my pomáham svetu a dokonca neviem, či ten (???) nepovedal, že vlastne, že jeho nezaujíma, koľko má aké výsledky ale, že akoby dôležité je to, že ako fungujeme.
Peťo
Patagónia, je výborný príklad. Táto ako jedna z mála robí podľa mňa dobre a dobre znamená, že oni napr. na tých exponovaných turistických miestach. Neviem, či vieš niekde v Himalájach tam, kde akože chodí fakt akože veľa veľa ľudí, ktorí používajú ich výrobky, tak oni tam otvorili také mikroskopické opravovne, že aby tie akože vieš zošili, keď sa ti natrhne ruksak, aby ti akože opravili topánky, že naozaj sa snažia, že nemusíte to hneď vyhodiť. My vám to zadarmo opravíme, lebo je to Patagónia a my chceme, aby vám to vydržalo dlho. Čiže z tohto pohľadu toto sa mi páči a je to totálne inline s tým, čo vyrábajú, komu slúžia a tomuto rozumiem, hej, ale je to 1 z 1000 príkladov, ktoré podľa mňa fungujú a 999 to robí ako čistú pózu, ako nejaké vykúpenie si proste svedomia za to, že majú brutálne zisky, no tak tu akože akože majú Brand purpose.
Gabo
Fakt máš pravdu, že 80 % + 90 % firiem, ak to robí, ak sa tvári, že robí nejaké CSR, ESG to si môžme povedať, čo to všetko je, že to robí presne preto, lebo buď sa to má alebo to dobre vyzerá alebo je to nejaký marketing a pod. ale nehodil by som to úplne celé akože do vreca, lebo si myslia a teraz ti poviem ten dôležitý argument, čo ja považujem je, že z prieskumov zo všetkých existujúcich a teraz nechcem tu hádzať čísla, ale naozaj, že minimálne na západe a už aj na Slovensku máš obrovské percento konzumerov, ktoré to od tých firiem očakávajú, ktorí ti povedia, že vieš, čo ale ja fakt čakám, že tá firma nebude robiť takéto sviňačiny, nebude skrývať dane v daňových rajoch, keď je to neviem výrobca nejakých cukroviniek, tak nebude neviem používať palmový olej a podobné veci a deje sa to a tie firmy proste čelia tomuto tlaku a tí ľudia to očakávajú.
Peťo
Skočím ti do toho. Však tu sme inline, keď nejaká firma povie, viete, čo náš Brand purpose, hoci vyrábame sladkosti, je nepoužívať palmový olej, pretože tým chceme úprimne sa snažíme tým zachrániť amazonský prales a naozaj ho nepoužívajú ani teda nejakú horšiu náhradu, tak presne tam si poviem, že okej je to zmysluplné, je to fit s ich produktom, hej, že je to inline s tým, čo robia, ale väčšina firiem si vymyslí nejaký nezmysel popri svojej činnosti a tvári sa, že zachraňuje ľadové medvede, ale v skutočnosti akože predáva klimatizácie. Chápeš, tak to sme úplne akože inde.
Gabo
Chápem, ale myslím si, že ten trend je taký, že tí konzumery a aj tie samotné firmy budú k tomu dotlačené, aby to začalo byť čoraz viac autentické a tých firiem to robia nazvem to, že smiešno- cynický asi bude menej a budú proste čeliť tomu, že ich bude viac, keď sa aj na Slovensku máš príklady firiem, ktoré nehovorím, že to je úplne, že Brand purpose, ale povedzme si, že tie firmy proste fungujú dobre. Tie aktivity, ktoré robia, že to nie je len také hrané CSR, ale že si na tom fakt dajú záležať, podporujú dobré aktivity neziskovky a pod. mám akože opäť viem vysúkať pár príkladov, ale deje sa to, že opäť by som akože cynicky nehodil do vreca, že teraz akože aj všetky slovenské firmy to robia len preto, lebo akože si to vyrátali v tej marketingovej tabuľke, že im to ide, a fakt poznám pár príkladov, naozaj to robia podľa mňa, že úplne autenticky.
Majonéza, ktorá ma lepší Brand Purpose
Peťo
Beriem. Začal si s tou majonézou. Akože pri všetkej úcte Gabo, kedy si si v živote v potravinách povedal, nekúpim si túto majonézu, ale tú druhú, lebo tá druhá má lepší Brand purpose.
Gabo
Ty ale vieš, ale toto je.
Peťo
Odpoveď je nikdy nikdy nikdy. Ale 99 % ľudí, ktorí kupujú majonézu, je odpoveď nikdy, lebo si kúpia po A – tú, ktorá je v akcii, po B – tú, ktorú kupujú odjakživa, po C – tú, ktorá o sebe tvrdí, že má nejaké funkčné benefity, hej, čo je vegánska alebo je tam viacej kvalitných surovín, hej, ale prepáč kedysi, kto kúpil majonézu na základe Brand purpose.
Gabo
Toho sa snažím vysvetliť to, čo sa mení je, že tí spotrebitelia v tých rôznych krajinách začínajú na to dbať, možno poviem to inak. Možno to nie je funguje tak, že si pozrú 5 majonéz a teraz akože si robia štúdiu, že ktorá najviac pomáha ľudstvu, ale ak jedna z tých piatich majonez vedia, že neviem, že využíva niečo, čo škodí dažďovým pralesom, tak tu si zrovna nekúpia a že to už je dôležitý faktor, tzn., že myslím si, že toto bude hrať veľkú rolu a tie firmy budú k tomu tlačené, či už samostatne alebo tými konzumermi aby začali nad tým uvažovať, no dobre tak akože fakt robíme nejaké sviňačiny, akože asi to už môže byť problém a tú našu majonézu si možno z tých piatich nevyberú práve preto, pretože náš CEO ja neviem je rasista alebo náš CEO neviem minule povedal, že ženy si nezaslúžia toľko zarábať čo muži.
Peťo
Brand purpose, to ty úplne odbiehaš, to je potom nejaký iný rozhodovací proces, ako je len samotný produkt, hej tak je nejaké fluidum okolo tej firmy, ale Brand purpose je, že čo tá firma robí okrem toho, že predáva svoje výrobky a služby. Akože úprimne normálne sa teraz zase hlave rozhliadni po svojom byte krásnom 87 izbovom v centre Bratislavy a normálne sa akože zamysli, ktorý produkt alebo službu tam máš preto, lebo tá firma má vynikajúci Brand purpose.
Gabo
Ale žiadny ja som ti to rovno povedal.
Peťo
A potom o čom sa bavíme a ty si ešte dobre zarábajúci počkaj, počkaj ty si dobre zarábajúci bratislavský, racionálny spotrebiteľ a čo tých zvyšných x miliónov Slovákov, no povedz?
Gabo
Svojho telefónneho operátora som si vybral podľa toho, že som považoval, že táto značka akože fakt robí akože o krok viac, fakt čestné slovo.
Peťo
Asi viem, kto to je, ale tiež nám neplatia na, čo by sme ich menovali a myslím, že všetci povedia, lebo tento operátor fakt robí a vieš podľa čoho ja mám svojho operátora?
Gabo
No ja neviem, dostal si najlacnejší paušál na firmu.
Peťo
Nie, lebo má z môjho pohľadu najlepší mobilný internet.
Gabo
Ok, pozri, ale zase, že platí, keby ten môj operátor, akože má sklamal, že zrazu vypadáva signál a nemám dáta a tak ďalej, kašlem na celý Brand purpose a kašlem na to, že ho považujem za dobrý Brand a idem k ďalšiemu, to je úplne zrejmé, ale podľa mňa to funguje v tom negatíve. Ja sa tomu vrátim, v tom negatívnom slova zmysle, že ak ty považuješ nejakú firmu, že toto je ten zloduch, tak toto už podľa mňa môže tí konzumery riešiť.
Peťo
Dobre Starbucks. Vieš, aká je misia Starbucks, teda, čo majú napísané akože vo svojich promomateriáloch?
Gabo
Prekvap ma.
Peťo
To in spire an norchreh The Human Spirit. Vždy, keď príde človek do Starbucksu, tak si hovorí. Prosím inšpirujte môjho ducha môjho ľudského ducha, kokos chápeš, vieš koľko hodín, seminárov a peňazí stálo, kým prišli k takejto nádhernej vete, že Our mission, je tu in spire The Human Spirit, toto je akože niečo, čo tie značky potrebujú?
Gabo
Ja to chápem, len..
Peťo
Ja ti ukazujem tie, kde to tých 90 %, kde to proste nedáva zmysel. Keby to bolo, že náš Brand purpose je, že máme dodávateľov eko v zmysle hej, že fér im platíme a sú to podporujeme rodinné firmy, rodinné plantáže, hej tddd, tak si poviem, že kokos OK a ešte to berú to v takých veľkých množstvách, že to vedia dať za dobrú cenu a ešte je to aj chutné, tak normálne si poviem, že sa trafili, ale prepáč in spire the human spirit, si nikto nepovie.
Gabo
Ty strašne zužuješ celú tému na to, že čo to na webe ako Klein. Vieš ale ja hovorím, ja som od začiatku chápal a od začiatku sa ti snažím vysvetliť, že je to to, ako tá spoločnosť funguje v tej spoločnosti ako takej. Ako je, funguje jej saplytchane, ako funguje to, že od koho nakupuje, ako funguje to, ako správa zákazníkom, ako sa správa k vlastným zamestnancom, či platí rovnako mužom a ženám, či podporuje diverzitu vo svojej firme a pod. a toto je to dôležité. Dobre, ak sa ti nepáči Brand purpose, lebo chápem, že to zužuješ na tú jednu vetičku, tak to volajme fungovanie firmy spoločnosti ESG, skratka, ktorá sa tak často používa, Enviromentos, social and corporate governance.
Peťo
Tzv. Green washing.
Gabo
Nie, sa pýtajú akože v zahraničí máš úplne bežné, že okej ideme máme nového dodávateľa. Otázka bude, aké má ESG skóre a ty akože, čo, ale každá firma si už dbá na to, aké moje ESG skóre environmentaltion corpulent governance, ako sa ja správam voči spoločnosti, ako chránim, že dáta svojich zákazníkov, ako sa správam k svojim zamestnancom. Dodávateľom a pod. a na základe toho, ak máš to nízke ESG, môžu ti povedať sorry, ale akože ty sa nesprávaš ako dobrý corporát citizents s tebou nerobíme, iná firma, stať sa to môže a ti hovorím, že toto sa dostane aj sem.
Peťo
Ja som tak rád, že toto je podcast, že nás tu nikto nefilmuje. Kámo, skoro som si hlavu odšrouboval, keď si to hovoril.
Gabo
Ale však dobre.
Peťo
Ty normálne akože hľadáš dodávateľa, ja neviem mydla do svojho hotela a ty sa opýtaš nie, že z čoho je vyrobené a ako vonia a aké má alergény, ty sa ho opýtaš, prosím vás, aké je vaše ESG scóre, lebo viete my, možno je to vyrobené z rádioaktívneho uránu, ale ESG scóre máte fantastické priatelia.
Gabo
Teraz si mi fakt, že nabil. Na Slovensku vznikol projekt, kto to vlastní, aký hotel. Čo to je v podstate, v podstate kebyže slovenské ESG scóre, ty ako zákazník ideš do Tatier alebo neviem, do hoci kam do Nízkych Tatier a ty si dáš otázku, kto ho vlastní a do kelu, ale tento vlastní nejaký bývalý mafián., tunelár a ja neviem, čo do tohto nejdem, čo to je ako ESG scóre.
Peťo
Vynikajúco. Ďakujem, že si mi nabil naspäť. Čiže koľko z tých hotelov po A) si pamätáš, komu patrí. Po B) keby si sa opýtal všetkých hostí, čo sú tam, či nájdeš jedného, ktorý sa podľa toho rozhodol a po tretie mne sa tá aktivita páčila, pozrel som si tú mapku, pozrel som si ju zo záujmu a potom som si na bookingu kúpil najlepší pomer cena výkon ako vždy, chápeš?
Gabo
Avšak ja to rovnako Peťo, ja úplne rovnako, no len ti hovorím, že ty nerozumiemš tým trendom, že ty si zaspal.
Peťo
Ja nerozumiem.
Gabo
Tak v tvojom veku, ja chápem, že ty žiješ akože tak, že ako to bolo 20 rokov dozadu. Len konzumer trendy tu prichádzajú a bude tu nejaká skupina ľudí, asi nie vždy väčšina, ktorým to na tom bude záležať, ktorí budú sa rozhodovať podľa toho, že a tento produkt si nekúpim, lebo majiteľ je taký hentaký alebo ja neviem. Robia takto tak nejakým spôsobom škodia tej spoločnosti.
Peťo
Vieš, že by si si na Slovensku nemohol kúpiť byt. Normálne neexistuje byt tak, ktorý by si si mohol kúpiť, keby si si chcel akékoľvek skóre na to aplikovať.
Gabo
No veľa vecí by tu bolo problém kúpiť nielen byt.
Brand Purpose žiletky od Procter & Gamble
Peťo
Ešte tu mám 1 parádny príklad, ten musím povedať. Procter & Gamble vyrába Gillette. No oni tiež mali vieš také to video, že BMN, sk si pamätáš, bolo to akože muži sú muži a ženy sú ženy a všetci sú si rovní, normálne taký ten akože klasika, a potom sa ukázalo, že nielen oni, ale teda oni ako najväčší výrobca žiletiek aplikovali tzv. pink tax, vieš čo je pink tax alebo ružová.
Gabo
Že tie ružové žiletky boli drahšie, lebo to kupujú ženy.
Peťo
Presne, že je to rovnaký výrobok, akurát, že tým, že je ružový, tak je drahší a tam presne si začneš ťukať, že načo vy mi tu točíte reklamu za 5.000.000 USD o tom, že muži sú muži a ženy sú ženy a všetci sme si rovní a poďme sa chytiť za plecia a poďme v ústrety akože krásnej budúcnosti, načo mi točíte takéto reklamy, keď vo finále vám neni hanby si za rovnaký výrobok v inej farbe od žien pýtať viac peňazí ako od mužov iba preto, lebo ženy si povedia, jej ružová a teraz ma zabije polka žien jej ružová a kúpim si, hej alebo je tam oveľa menšia konkurencia ako medzi mužskými žiletkami.
Gabo
Alebo som možno ženy ochotnejšie viac investovať do beauty segmentu.
Peťo
To, nie že je to bullshiting, to je v priamom protiklade tomu, čo hovoria a tomu čo robia.
Gabo
Veď ale to, že sa o tom vôbec dneska bavíme, niekto poukázal, čiže tá firma to asi potom, ako sa to odhalilo zmenila a dneska tie žiletky už to je rovnako, že to vôbec niekto rieši, je dôkaz toho, že tá firma to musí riešiť. (???) rieši firma už to nemôže robiť, lebo chápeš.
Peťo
Radšej nech tie firmy si vymýšľajú nezmyselné Brand purpose, aby niekto im na to došiel, to je pointa?
Gabo
Nie. Pointa je, že majú to robiť autenticky.
Peťo
No presne, že to majú robiť autenticky. Ja rozumiem (???) poznám Via Bonu. Vieš, že ja naozaj tie veci sledujem, mne len hrozne vadí, keď niekto sa vsunie do nejakej pózy, ktorú sám popiera s prístupom k zamestnancom, prístupom k zákazníkom alebo prístupom k dodávateľom alebo ku svojmu okoliu alebo ku štátu. Ak sa toto celé stretne a je z toho cítiť, že je to úprimné, tak som aj ja veľký fanúšik Brand purpose, ale Mark Grigson, ak dovolíš, tak nechám Marka Grigsona, prehovoriť.
Gabo
Nikdy som o ňom nepočul.
Peťo
Fakt? Majiteľ marketingovej agentúry, v živote nepočul meno Mark Grigson. Dobre tak poďme k Markovi Grigsonovi. Hovoril o Brand purpose a on teda je veľký cynik, že väčšinou je to len póza a jedno s druhým a vytiahol taký článok, ktorý bol publikovaný. Neviem, na akom portáli, to tu nemám a ten článok ale mal nadpis, že The brand manager is dad, long lift the brand activist, hej, že brand manager, ktorý sa má starať o to, aby tá značka v tom svete fungovala a darilo sa jej bola obľúbená, predávala sa, tak to nie ale Brand activist ten, ktorý si z tej značky urobí hrdinu tvojich dní a ten, ktorý tej značke dá vyšší zmysel, hej, on povedal, že prosím vás, mohli by sme niekto prísť zastreliť toho novinára, čo toto napísal? V drvivej väčšine prípadov je to nejaká marketingová póza, lebo si niekto urobil prieskum, že vieš, čo v našej téme alebo v našom segmente sa nikto nevenuje opusteným psom, tak si ich zoberieme my hej alebo v našom segmente, nikto sa nestará o deti v decákoch, tak si ich zoberieme my a bude to teraz Brand purpose.
Gabo
Už sa podľa mňa nezachrániš, ja som normálne tvojej záverečnej reči cítil, že ty sa normálne vzadu polhodinu z toho cynika, ty si zrazu začal hovoriť o tom, aké je to fajn a autentické a tak, normálne, že ty sa posunul Peťo. Ja si beriem normálne za slovo za to, že za polhodinku ja sa zmenil normálne tvoj cynický prístup CSR a k Brand purpose..
Peťo
Ty si nič nezmenil. Ja si toto myslím od začiatku, len som potreboval povedať všetkým, že to nie je také ružové, ako vám to tie firmy a značky hovoria.
Gabo
Keď tá firma, keď má motivovaných zamestnancov a tí zamesnanci, nerobím len preto, lebo neviem, čo tu ma zobrali, ale pomáham k tomu, že svet je trochu lepšie miesto, ale tá spoločnosť je trochu krajšia aj vďaka mne atď, sú výkonnejší, šťastnejší, a to je vlastne to, čo tá firma chce, tzn., že aj z pohľadu internej komunikácie a v interných zamestnancov je dôležité, aby to firma brala, tak asi však ty máš nejakú malinkú firmičku, pár ľudí možno akože vníma, že tí zamestnanci. Ale vnímaš to tak, že proste tí ľudia, keď majú fíling, že nerobia úplne zlo a že možno pomáhajú niečomu, čo dáva zmysel, avšak aj tvoji ľudia tiež predpokladajú, robíte nejaké CSR kampane alebo niečo probono.
Peťo
Ale my to robíme zo srdiečka.
Gabo
No však to je to, že to má zmysel, takže akože ja som tiež dosť veľmi cynický človek, akože fakt veľmi veľmi, ale som prekvapený, že prvýkrát v živote som s niekým konverzácií, kde ja vyzniem ako slniečkar a ten druhý ako cynik a som dosť v šoku teda.