Google vs. Yahoo!
Peťo
Ahojte priatelia, dobrý deň všetkým. Vítam vás pri ďalšom Buzzworlde. Dnes sa ideme baviť o takej pomerne neznámej firme, preto ju až zaraďujeme vlastne po niekoľkých mesiacoch, lebo na začiatku asi by to nefungovalo. Ideme sa baviť o Googli. Gabo, poznáš Google?
Gabo
Poznám. Ja som tam minule bol na tej stránke.
Peťo
Vieš, čo je základ, že čo nesmieš nikdy napísať do Googlu?
Gabo
Google.
Peťo
Áno, lebo vybuchne internet. Čiže ja si myslím, že všetko dôležité sme si práve povedali.
Gabo
Stane sa niečo vtipné? Vieš, oni to sú známi tým, že občas tam akože robia aj také tie vieš, že keď niečo napíšeš.
Peťo
Povieme si aj o doodloch , povieme si aj o ich super úspešnom príbehu aj o smutnom príbehu inej firmy. Tak, ako sme mobily odpálili smutným príbehom Nokie, tak príbeh Googlu je v skutočnosti smutným príbehom firmy Yahoo! A začnem rovno tým Yahoo!. Myslím si, že to tak dobre vystihuje tú históriu Googlu. Google, samozrejme, vznikol v Amerike. Vymysleli ho takí dvaja študenti Stanfordskej univerzity. Poznáš ich mená?
Gabo
Sergey Brin a Larry Page.
Peťo
Dobrý si, dobrý si. Presne tak to je. V deväťdesiatom ôsmom, priatelia, v deväťdesiatom ôsmom.
Gabo
Až po Yahoo! teda, ak to chápem.
Peťo
Áno a Yahoo! už bol na svete, presne. No a oni v deväťdesiatom ôsmom vymysleli vlastne Google alebo teda ten mechanizmus toho prehľadávania webu a samozrejme, že oni boli študáci, tak snažili sa to celé akože nejak speňažiť, lebo však vtedy nevedeli, ako na tom zarobiť. Iba vymysleli ten algoritmus. Takže v deväťdesiatom ôsmom ponúkli Yahoo!, vtedy neohrozený vládca, jednotka internetová, že predajú Google v deväťdesiatom ôsmom. Vieš za koľko?
Gabo
Ja neviem, 1.000.000 USD.
Peťo
Ty si dobrý, za 1.000.000 USD.
Gabo
Fakt?
Peťo
Yahoo! odmietlo. Yahoo! odmietli. Potom (???), moji priatelia, rok 2002. Yahoo! si uvedomuje svoju chybu a snaží sa kúpiť Google za 3 miliardy.
Gabo
A inak stále dobrá cena.
Peťo
Počkaj, pointa, hej, že za tie 4 roky neskôr, for years later, Yahoo! sa snaží kúpiť Google za 3 miliardy a Google hovorí, že jasné, v pohode, ale 5. Yahoo! hovorí, tak nič, tak nič. No a teraz už, aby som dokončil, a odvtedy teda už je Google stand alone, je samostatný a teraz, aby som dokončil ten smutný príbeh Yahoo!, tak v 2008. roku dostalo Yahoo! ponuku od Microsoftu, že Microsoft kúpi Yahoo! v 2008. roku za 40 miliárd. Yahoo! povedala to je málo.
Gabo
A dneska majú koľko validáciu?
Peťo
Nie, lepšie a v 2016. roku, čiže 8 rokov po tom, ako mohli dostať 40 miliárd, sa Yahoo! samo seba predalo (???) za ňu za 4 miliardy. Takže chcel by som byť v top manažmente Yahoo! od roku 2000 po rok 2016.
Gabo
Ale teraz tak oprav mal, (???), ale ja si dobre pamätám, že , keď si povedal akoby valuáciu, že istý čas, že nejakých 70 alebo 80 % valuácie Yahoo! tvorilo to nie samotné Yahoo!, ale oni veľmi veľmi jedno múdre rozhodnutie, čo urobili veľmi dávno, že kúpili nejaký malý podiel v Alibabe. To je čínsky, čínsky (???).
Peťo
To neviem.
Gabo
Oni tam mali nejakých 10 % ako keby, 10, 15 % Alibabi, Alibaba mávala, čo ja neviem, myslím si, 300 miliárd dolárov, tak oni vlastne ako keby tých 10 % vlastnili, takže mali, čo ja viem, že 30. Takže viem, že to Yahoo! malo hodnotu len toho, tých 10 % a Alibabi, čo vlastnili.
Peťo
No ale, kámo, chcel by som byť akože tých 18 rokov od deväťdesiateho ôsmeho do 2016-teho v top manažmente Yahoo! a hovoriť o tom, že nie je dôležité vyhrať, dôležité je zúčastniť sa.
Gabo
Ale ty nechodieval si na biznis konferencie hovoriť.
Peťo
A ešte vieš také tie múdrosti, že “Sometimes You Win, Sometimes You Learn”. Takéto motivačné drísty.
Gabo
Ak si teraz povieme, že prečo vlastne ten Google porazil to Yahoo! a teda akoby na hlavu, tak, ak si dobre pamätám, tak to bolo o tom, že ten Google priniesol ako keby inú formu toho algoritmu, že Yahoo! nejako fungoval a tie výsledky Google boli preto lepšie, rýchlejšie atď., lebo mali ako keby inú formu algoritmu a že vlastne ako keby skôr nejaký na základe networku, ako si tie weby na seba odkazovali, tak tak určoval ich relevanciu. Veľmi zjednodušene som to teraz povedal ten algoritmus, ale to ako keby zákon fungoval, a preto boli takí akoby poprední.
Peťo
Áno. Určite si niekedy dáme aj tému sale samostatne, čo je optimalizácia pre vyhľadávače, ale dnes sa ideme venovať tomu príbehu Googlu. Takže máš pravdu, je to tak. No a ja to mám aj v jednej mojej prednáške, tak to tu, samozrejme, použijem, že keď prišiel internet, hej, teraz myslím naozaj tie early nineties, deväťdesiaty štvrtý, deväťdesiaty šiesty rok a ty si chcel niečo na tom internete nájsť, tak si išiel tzv. katalógmi a Yahoo!bol v skutočnosti obrovský katalóg, nie vyhľadávač, hej. To isté na Slovensku Zoznam, Seznam. Neviem, či vieš, čo bolo ešte populárnejšie ako Yahoo! v deväťdesiatych rokoch, ktorý vyhľadávač?
Gabo
No povedz.
Peťo
No ja som chodil ešte na Alta Vista.
Gabo
To ani neviem, čo je.
Peťo
Nevieš?
Gabo
To mi vôbec nič nehovorí.
Peťo
Priatelia, napíšte nám. Kto vie, čo je Alta Vista, dostane odo mňa srdiečko. Čiže prišla, bola doba prvých akože webov, hej, najprv to boli tisíce webov, desiatky 1000, čiže nie tak veľa. Dnes sú, samozrejme, desiatky miliónov, neviem, stovky miliónov webov. No a bola doba katalógov. Čiže ty si hľadal, ja neviem, inštalatéra v Bratislave, tak si išiel na nejaký taký prehľadávač, na taký katalóg a tam si si pozrel, že remeselníci, inštalatéri Bratislavský kraj, Bratislava.
Gabo
V podstate Zlaté stránky ako keby.
Peťo
Áno, áno, ale online, čiže si sa vlastne preklikal. Urobil si 5, 7, 10 kliknutí, kým si došlo k nejakému zoznamu nejakých inštalatérov a ich telefónnym číslam, hej. Však nemali vtedy webky, nemali nič, telefónne číslo. A to bol ten early nineties internet. No a prešiel Google presne v deväťdesiatom ôsmom, ale taká tá doba searchu, v úvodzovkách, sa datuje od roku 2000, keď on povedal, že však na čo by si sa ty preklikával, ja za teba ten internet popreklikávam, popozerám a ty len napíš inštalatér Bratislava a spoľahni sa, že ty dám najlepšie výsledky zo všetkých webov, ktoré som našiel. Hej? Čiže extrémnym spôsobom to zjednodušilo prehľadávanie informácií na internete a dnes tam nehľadáme len produkty a služby. Hľadáme tam referáty, hľadáme tam riešenia. Hľadáme tam, chápeš, že čokoľvek. Vlastne ľudia tam hľadajú zmysel života a nielen akože jedného inštalatéra. Čiže bola tu doba searchu, ktorá stále funguje a stále sa vyhľadáva. Na druhej strane treba povedať, a to sme, myslím, že hovorili, že vieš, kto je druhý najväčší vyhľadávač?
Gabo
Myslím, že Yotube.
Peťo
Áno, hej a dnes my, teraz samozrejme, už iba medzi tínedžermi, nie v celej populácii, ale kto vlastne väčší vyhľadávač ako Google dnes už skoro?
Gabo
Neviem, čo je není TikTok alebo Instagram.
Peťo
TikTok a Instagram sú medzi tínedžermi používanejšie vyhľadávače, nie sociálne siete, vyhľadávače ako Google samotný. Čiže tie deti, tí tínedžeri do TikToku a do Instagramu píšu svoje dopyty a tam píšu, že čo ich trápi a vlastne odpoveďou pre nich je video už dnes. Odpoveďou není linka na weby, odpoveďou je video.
Gabo
Dokonca o značkách, že sa veľakrát hovorí, že značka musí na tom Googli byť vysoko a presne sa (???) atď., ale že, že tí ľudia, hlavne teda mladší, keď sa chcú dozvedieť niečo o tej značke, tak to hľadajú už presne buď na Instagramoch alebo na TikToku.
Peťo
Čiže toto je v skratke ako keby, že priniesli, naozaj upratali ten internet a vďaka tomu vlastne dnes je to druhá najhodnotnejšia firma sveta. Prvá je Apple, druhý je Google, tretí je Amazon.
Gabo
Microsoft.
Peťo
Microsoft je štvrtý.
Gabo
Okej. Myslím, že taký piaty bude asi Facebook, predpokladám.
Peťo
Kámo, piaty je Tencent. Vieš, kto je Tencent?
Gabo
Na jasné, Číňanci.
Peťo
No majitelia TikToku.
Gabo
Nie, nie, nie.
Peťo
(???) je a kto je Tencent?
Gabo
Tencent je (???), Tencent je Tencent..
Peťo
Áno, áno, áno. Potom je McDonald, VISA, Facebook, Alibaba a Louis Vuitton. To je podľa Kantaru, hej, priatelia, most valuable global brands a len pre zaujímavosť akože toto číslo, keď uhádneš, tak ťa naozaj začnem obdivovať.
Gabo
To nie je hádanie, to je akože moja prirodzená inteligencia.
Peťo
Hodnota značky Google v roku 2022.
Gabo
A teda nebavíme sa o hodnote firmy, akože koľko na trhu, ale o hodnote značky ako keby že.
Peťo
Moc špekuluješ, aj tak povedz nejaké číslo.
Gabo
Hodnota značky.
Peťo
Poradím ti, že aby si sa úplne nestrápnil, dobre, že je to, že už rovno je to napísané v miliónoch. Čiže povedz nejaké číslo a ja k tomu pridám 6 núl.
Gabo
Jej, to si mi strašne pomohol.
Peťo
No presne.
Gabo
Tak je neviem, ako podľa mňa, že firma má hodnotu niekde okolo trilióna dolárov, čo je 1000 biliónov. To je asi akože matematika hrozná. Dobre a teda značka podľa mňa má hodnotu, ja neviem, 100 miliárd.
Peťo
Dobre. Ja ti poviem to číslo a ty mi povedz, že koľko to je. To číslo je, že 819 000 miliónov. Tak koľko je to?
Gabo
No 819 miliárd.
Peťo
819 miliárd. Áno?
Gabo
Áno, no dobre, tak som trafil potom.
Peťo
Ty si povedal 100 miliárd.
Gabo
A potom som povedal, že trilión na začiatku.
Ako sa z Google stal gigant
Peťo
No a presne toto je moja odpoveď všetkým, keď mám prednášku alebo, alebo študentom hovorím o search engine marketingu, o tých PPC-čkach v tom Googli, hej, to sú tie prvé odkazy, tie platené a vždy mi na to nejaký mudrlant povie, že no, na to nikto nekliká. Ja na to som v živote neklikol. Som sa pýtal mami, tá hovorí, že tá ani nevie, že tam je nejaká reklama a aj sestry som sa minule pýtal a tá hovorila, že tá to dokonca úplne obchádza, že tá proste, že nič, hej. A to je fascinujúce, že oni najprv vlastne vymysleli spôsob prehľadávania toho webu, ale nevedeli, na čom budú zarábať, hej, lebo čo teraz povieš, že my ťa budeme prehľadávať, keď budeš platiť 10 EUR mesačne? Že vieš, je to také, že potom nedáš tomu používateľovi kompletnú informáciu. Čiže oni nevedeli, na čom budú zarábať, až naozaj v nejakých akože začiatkom rokov 2000 vymysleli vlastne AdWords a Adsense a monetizáciu a všetko.
Gabo
Tam podľa mňa tlačili aj do toho, aby vieš, však klasicky, že jak fungovala internetová reklama. Maj stránku, maj návštevnosť a buchni tam nejaké banery a predávaj tie banery a oni vlastne ako keby dlho držal aj stále ten vlastne Google, že čisto biela stránka, nemáš tam žiadnu reklamu, aj keď samozrejme na tom banery, ktorí by tam buchli na ten homepage Googlu, by zarobili veľké peniaze, ale išli tou cestou tej čistoty, že chceli to mať jednoduché, čisté a žiadne banery.
Peťo
Presne tak. Určite to tak je. No a ja vždy hovorím všetkým, že keďže na to ani ty, ani tvoja sestra, ani tvoja mama dokonca ste nikdy neklikli a všetci viete, že je to reklama, tým pádom to obchádzate, tak to bude asi 1 z hlavných dôvodov, prečo k 30. júnu roku 2022, čiže pred, čo dvoma mesiacmi, mal Google na účtoch, môj zlatý, 125 miliárd dolárov a nevie, čo s nimi.
Gabo
Ja viem, niekto má aj Apple nejaké takúto sumu.
Peťo
Normálne cashovka, chápeš? 125 miliárd dolárov máš preto, lebo im nikto na to nekliká, nikto.
Gabo
Tak dobre. Takto, že však akože ten.
Peťo
Možno sestra kliká, len sa nepriznala.
Gabo
1 vec sú adwords a potom tam máš, samozrejme, ešte klasicky ako banerovú (???) reklamu, teda displejovú reklamu atď., že ako to (???).
Peťo
Všetci tomu rozumieme, ale tá absolútna, chápeš, tá absolútny game changer, ktorý Google priniesol, presne, ako si povedal, že všetci hovorili, sú tu banery, budú blikať, budú svietiť, bude to vymakané a oni sa postavili na druhú stranu toho marketingu, čiže banery, telka, rozhlas to je push marketing a oni sa postavili a stranu pull marketingu. Oni triafajú ľudí v tom svojom Googli v momente záujmu, že ty povieš svetu last minute Turecko. Ty mu povieš, že chceš ísť na dovolenku. Ty povieš svetu nové tenisky na behanie, hej. Čiže ty oznamuješ svoj nákupný záujem. Ty oznamuješ, čím práve žiješ a odpoveď pre teba môže byť aj reklama, pretože ty chceš vyriešiť svoj problém a je ti jedno, či ho vyriešiš platene alebo neplatene v zmysle kliknem na platený odkaz, neplatený odkaz a v tom je tá genialita. Nie v tom, že to vyzerá super tie ich reklamy, ani v tom, že sú najvýraznejšie na celom internete, ale že ťa zasahujú v tom momente, keď ty si rozhodnutý vyriešiť nejaký problém a niekto ho chce za peniaze vyriešiť.
Gabo
A toto je podľa mňa, čo si povedal, že to je úplne najhlavnejšie a toto vlastne hovorím aj akoby najčastejšie tým klientom, že ono ten klient väčšinou, keď príde a nazvem to, že v tom marketing nie je taký zbehlý, tak on samozrejme všetko rieši, že poďme robiť dobre príspevky na Instagram a na Facebook a tak a moja prvá otázka, že OK, ale máš akože Google podchytený, že lebo to je ten moment, keď tí ľudia vyhľadávajú si, že a ty si ten, že možno ťa (???) od teba niečo chcú. Tam musíš byť prvý, tam musíš mať dobré SEO a tak ďalej. Keď toto máš podchytené, tak potom, samozrejme, všetko ostatné content marketing, bavili sme sa o tom. Ale strašne mám pocit, že ešte veľa ľudí ako keby neuvažuje týmto spôsobom a nie je to úplná samozrejmosť.
Peťo
Ďalší fenomén Googlu sú Google doodles. Vieš, čo je to?
Gabo
Nie.
Peťo
No to sú tie obrázky, že keď oni zmenia logo na 1 deň, to sa volá doodles a hrajú sa s tým a prvý bol, tipneš si? Taký veľký alternatívny festival v Amerike.
Gabo
Neviem, Burning Man.
Peťo
Áno, Burning man. Vidíš, ja z teba robím normálne nechceného génia v tomto podcaste.
Gabo
Takto, že povedzme si, rovno to povedz, že to nie je také, že my si dopredu mi ukážeš odpovede a ja teraz hrám múdreho, že to naozaj.
Peťo
Nie, to by som v živote neurobil, pretože je stále dúfam, že sa pomýliš. Takže, priatelia, on je naozaj veľmi múdry muž. Pomohol som?
Gabo
Je to krásne, sa červenám.
Peťo
Bolo to Burning Man a vlastne odvtedy vždy, keď je nejaká udalosť, či už globálna alebo aj lokálne, menia vlastne to logo. Tak to je trošku, ako sa snažia oživiť ten home page a vždy vzdať niekomu hold, nejakému spisovateľovi, nejakému dielu, nejakému filmu, nejakej udalosti historickej a podobne. Čiže tiež pomerne veľká zaujímavá vec. Dobre, aby to teda nevyzeralo, že to tu celé Google platí, lebo opäť nám nikto neplatí, tak chcem povedať.
Gabo
A už nám niekto teda platil, zase priznajme si.
Google a sociálna sieť
Peťo
Platil, ale už sme tú reklamu zničili, takže neviem, či pošle peniaze. Tak chcem povedať, že Google má naopak jedno, že extrémne slabé miesto a napriek tomu, že ma 125 miliárd v cashi, je to druhá najúspešnejšia firma na Zemeguli, značka, hej, a zamestnáva najšikovnejšie mozgy sveta, tak 1 oblasť im ale že strašne nejde.
Gabo
No však sociálne siete, ale však to každý asi pamätá si príklad, no tí možno starší.
Peťo
No povedz, povedz, o čom hovoríš.
Gabo
Boli 2, ak si dobre pamätám, že oni skúsili niekde okolo roku 2000 niečo, nejakú prvú a tá si nepamätám, ako sa volá, predpokladám, že to budeš vedieť za chvíľku povedať. Pamätám si Google+. Tak sa vlastne volá, čo nastúpilo tak 2010, 2012, nejak tak cca, keď už ako keby Facebook bol pomerne dominantný, v tej dobe ešte bol teda Facebook dominantný.
Peťo
Stále je dominantný.
Gabo
Je, ale však akože vtedy sa o Facebooku najviac rozprávalo.
Peťo
Vtedy bol ešte sexi.
Gabo
Presne to som chcel povedať a vtedy došlo Google+, klasicky v podstate ako keby nejaká obmena a tá logika za tým na začiatku vôbec neznela zle. Oni hovorili, že však my sme akože veľkí, jednak majú veľa peňazí, máme akože veľký traffic, však môžme to tlačiť cez všetky naše kanály atď. a myslím, že to bolo spojené trochu ako keby aj s tým Gmailom, že si hovorili, však vlastne Gmail má, ja neviem, teraz nechcem, milióny, stovky milióny ľudí. Však? Tým pádom to využime a automaticky im tam zriaďme konto na Google+. A nie som si istý, že ten Google+ nemal aj zriadené a že automaticky, jak si Gmail, tak ti tam vlastne vytvorili konto a tým pádom ako keby si tú bariéru toho, že si tam musím vytvárať konto, už bola prekonaná. Takže na začiatku to vyzeralo celkom okej, ale skapalo im to, že nenormálne.
Peťo
No, tak konečne si sa fajn pomýlil. Google+ popísal krásne, uznávam to, ale vtip je v tom, lebo som si fakt dal tú námahu, ty si hovoril, že mali, tuším, nejaké 2. Vieš, koľko mal Google pokusov o sociálnu sieť? 14.
Gabo
Ale houby.
Peťo
No a poďme na to. YouTube Messeging, Google Allo, Orkut,
Gabo
Orkut, Orkut.
Peťo
(???) by Google, Slide.com, Dodgeball, Google Spaces, (???), Google Friend Connect, Google+, Google Buzz, Google Wave, Google Talk a Jaiku.
Gabo
Pekné.
Peťo
Kámo, 14 pokusov o sociálnu sieť a žiadna dnes z nich neexistuje. Ešte keby nejaký akože veľký hater nám chcel napísať, tak povie, že Google Talk sa zmenil na Google Meats a je to súčasť Gmailu, ale je to, nestala sa z toho vlastne tá social vec. Čiže mám tu aj o každej kúsok, ale nemusíme to rozoberať, ibaže by ťa niektorá z nich zaujímala.
Gabo
Nie, nezaujíma ma vôbec. Google na sociálnych sieťach podľa mňa nikoho nezaujíma, lebo je to absolútne.
Peťo
Ale není to fascinujúce, lebo ja mám na to také 2 pohľady. Ten prvý pohľad je, že hahaha, Google, pozri, aký si múdry a nevieš jednu sociálnu sieť postaviť, hej, že to je taký slovenský pohľad, hej, že niekomu sa vysmiať, to je ľahké. A potom je druhý a myslím si, že ten prevážil, prečo žiadna z tých sieť vlastne dnes ani neexistuje, je, že a to my v sebe nemáme, že ak niečo nejde podľa predstáv, tak musíš mať odvahu to zarezať, aby si si uvoľnil ruky a kapacity na niečo, čo podľa predstáv ide. A ja mám pocit, že my máme skôr v takej mentalite, že vieš čo a budem to tlačiť a idem akože cez mŕtvoly a nie, a nevzdám to a kto sa nevzdá, ten vyhrá a tlačíš, tlačíš a vlastne pomaly nemáš čo doma jesť a manželka sa s tebou rozviedla a kamaráti sa s tebou nerozprávajú. A ty stále veríš, že tvoja myšlienka je tak geniálna, že to stojí za všetky tieto obete a nehovorím, že niekedy nie, ale je to presne ten druhý pohľad, že oni dokázali zarezať akože 14 produktov.
Gabo
To je skôr podľa mňa o tom, že, že ako keby ideš spôsobom, že otestujem 5 vecí alebo 10 a 9 mi skape ako týchto 14 sociálnych sieti, ale jedno im vyjde a vidíš a je to Gmail a je to najväčšia mailová platforma na celom svete. Takže podľa týmto spôsobom a ešte 1 vec, prečo im podľa sociálne siete nevyšli, lebo však vieš, sociálna sieť vyjde ti vtedy, založená na networkovom efekte, že sú tam moji kamaráti, tak tam budem aj ja. Však keď tam nie je nikto, nebudem tam ani ja, úplne klasický príklad a ten Google proste neboli tam ľudia, tak prečo by si tam chodil a teraz sa niekto spýta, no dobre, ale však ani na Instagrame ani na TikToku na začiatku neboli. No nie, len to prišli s nejakou novou fičúrkou, s iným typom obsahu, atď. a Google+ bol vlastne skopírovaný Facebook, len tam nikto nebol.
Peťo
Dobre, ale na takom Orkute mali v najväčšom vrchole, keď už som si to sem vypísal, budem teraz napriek tvojmu nezáujmu vypiechovať zaujímavé fakty, na Orkute mali v najväčšom píku 400 000 000 používateľov, primárne v Brazílii, ale aj v Indii. Tak to není, že nikto tam nechodí a aj tak ho zarezali.
Gabo
Vieš, či to nebolo tak, že už ono tam vytvorili tie účty ako na Google+, že mal si Gmail, tak ti spravili účet a hotovo, vieš, že bohvie, ako to bolo.
Peťo
Ja nehovorím, že to bolo zlé rozhodnutie, len hovorím, že sú také 2 pohľady, taký ten slovenský a taký ten pragmatický, že áno, treba sa snažiť, ale podľa mňa v nejakom momente sa musíš manažérsky rozhodnúť, že tie peniaze, zdroje, energiu, kapacity venujem proste niečomu, čo funguje lepšie.
Gabo
Keď už sme načali teda ďalšiu službu, ktorá od Googlu funguje, Gmail, ktorý podľa mňa má 99 % ľudí dneska fičí na Gmaili na súkromných, samozrejme, účtoch, ale avšak to má logiku. Ak si dobre pamätám, tak akože reálne oni prerazili preto, lebo ako prví sa odvážili dať buď nejaký neobmedzený ako keby rozsah, ktorý tam budete mať tých mailov alebo pomerne tak veľký, že v podstate, že tam človek mohol mať neobmedzene. Iné služby, ako si pamätám, že som mal, neviem, čo som mal, Zoznam som mal prvý e-mail, tak bol taký, že si tam mohol mať nejaké úložisko a proste potom si si musel premazávať maily, aby sa ti zmestili tie nové a Gmail došiel to, že ti dal, koľko ti dal, giga na začiatku?
Peťo
2 giga, ja si pamätám, čo bol absolútny mind-blow, normálne výbuch hlavy a teda Gmail bol spustený 1. apríla a všetci si mysleli, že to je taký akože trošku joke.
Gabo
To bol ktorý rok, vieš?
Peťo
To tu nemám. Vygoogli to, ale to, čo presne, že to bolo, že si mal e-mail na Zozname alebo na Centrume ma alebo tak a tam bolo, že máš 50 mega, že to bol takýto rozdiel, hej a zrazu prišiel niekto, že tu máš 2 giga, čo znamenalo neobmedzene, lebo v tom čase toho roku, o ktorom nehovoríme, v tom čase ja si ešte pamätám, bola taká, že etiketa posielania e-mailov, ja už som to zažil a dodnes, celý čas som rozmýšľam, kedy použijem túto múdrosť a dnes je ten čas a súčasťou tej etikety bolo, že tá príloha tvoja by nemala mať viac ako tristo kilobajtov, že to je neslušné.
Gabo
Lebo sa zaplňuješ.
Peťo
Lebo zaplňuješ mi schránku a strašne dlho sa ten mail sťahuje. Čiže 300 kilobajtov, kámo. Koľko je 2GB deleno 300 kilobajtov, keď dnes máš matematický deň?
Gabo
300 kilobajtov, to je veľa.
Peťo
To je 6 000.
Gabo
Jedna 6-tisícina.
Peťo
Áno, tak. Neviem, prečo som to rátal, ale, že takto veľa, áno, dali a tým vlastne akoby hackli ten e-mailový systém, a to sa im zase podarilo naozaj, myslím si, že veľmi masívne, dominantne ovládnuť. Dobre, hovoril si o Sergeyovi a Larrym, teda zakladateľoch Googlu. Poznajú sa zo Stanfordu a teraz by si si povedal, že už ich mamy boli kamošky, lebo mali, chodili k spoločnej kaderníčke. Nie, doslova som sa dočítal, že Sergey a Larry sa stretli náhodou. Chodili spolu na Stanford nejakú jednu prednášku a tam.
Gabo
Sergey je Ukrajinec alebo?
Peťo
On asi nie, ale má nejakých predkov tam.
Gabo
Podľa mňa on už ešte, ale takto, že asi nie, že tam, že do dvadsiatky bol, ale neviem, či dokonca nejak tak, že nevyrastal tam alebo niečo také.
Peťo
Keby tak existovala služba, kde by sa to dalo zistiť, že napíšeš to tam a odpoveď by bola hneď.
Gabo
Je to na trhu.
Peťo
Mohli by sme to volať vyhľadávač.
Gabo
Že? Nič nehovor, ešte nám to niekto skopčí.
Peťo
Presne, presne a potom, potom to Yahoo! nebude chcieť kúpiť. No čiže stretli sa náhodou, že mali nejakú spoločnú akože prednášku a že kámo, ja mám taký nápad, tuná taký algoritmus, hej, ja tiež niečo, no a niečo také robím. Pôvodne sa teda mal volať, vieš ako, Google? Mal sa volať BackRub.
Gabo
BackRub.
Peťo
BackRub. Ináč o tomto bude 1 epizóda, už to máme (???).
Gabo
O BackRube?
Peťo
Nie, o názvoch, že ako sa mali volať firmy, ako tvoriť názov firmy, takže to rovno dávam.
Gabo
Bude to mať aj super otvorený Majk na to, nie?
Peťo
Áno, len on ešte nevie.
Gabo
Jaj tak. Mohli by sme ho takto cez (???).
Peťo
Dobre, tak pozývame ťa. Potom, prečo sa Google volá Google? To fakt nevieš? To už je, kámo, to už je, aj v Milionárovi bolo to, to už bolo všade. Lebo číslo zo sto nulami sa volá Googol, Googol.
Gabo
Aha, to som niekde čítal.
Peťo
Áno a oni vlastne si povedali, že sto núl znamená že infinity, že to sú akože všetko, čiže oni prehľadajú celý internet, a preto sa skomolili Google, Googol na Google.
Urban Legends o pracovných pohovoroch do Google
Gabo
Akože podľa mňa to, čím sa Google alebo nechcem, že preslávil, okrem toho samozrejme svojich produktov a tak, ale čím bol dlho a stále podľa mňa je známy, je ako keby tá firemná kultúra a to, že čo všetci akože hovorili, že pracovať v Googli je (???), len keď si najlepší, aké majú tie pohovory a všetky tie urban legends, že musíš spočítať počet klavírov v New Yorku a sa spýtajú a takéto veci.
Peťo
Počkaj, počet golfových loptičiek v školskom autobuse.
Gabo
No a presne takéto veci. Však ako nehovorím, že to tak nebolo, asi bolo, ale podľa mňa tak polka je urban legends, čo sa hovorí, ale aj to, že ako keby pristupovali zamestnancom, že to bolo také podľa mňa revolučné, že aj doteraz to platí, že 20 % tvojho času, ktorý tam tráviš, môžeš si robiť ako kebyže, čo chceš a to není čo chceš v zmysle hrať pingpong, ale ako keby vymýšľať na svoje projekty atď. A trochu to súvisí s tým, čo si hovoril ty, že majú 1 000 000 projektov, 1 000 000 rôznych vecí a samozrejme počítajú s tým, že 99 % z nich umrie a nechytí sa a oni hľadajú.
Peťo
Napríklad týchto 14.
Gabo
14 týchto a predpokladám, že bolo ďalší (???) blbosti, ale 1 sa chytí a máš novú službu, ktorá v podstate zmení svet a tento ako keby princíp sa mne extrémne veľmi páči a podľa mňa akože veľa firiem sa tým inšpirovalo, čiastočne trochu aj my, že dáva voľnosť tým zamestnancom, že okej, okrem tej vašej agendy robte si ešte, čo chcete, lebo pritom môžme prísť k niečomu geniálnemu.
Peťo
Ja si pamätám, keď som zakladal agentúru, tak som čítal taký rozhovor so šéfkou HR Googlu a presne sa jej tam pýtali, že a vy máte akože super prostredie, super officy, farebné a proste jedlo zadarmo a taká tá zlatá klietka. Oni to, samozrejme, tvári sa to navonok ako HR firma roka, ale v skutočnosti to robia pre seba, lebo keď nemáš ako keby chuť, ale ani dôvod odísť z firmy, hej, že máš tam aj posteľ aj sprchu aj večeru aj frajerku aj playstation, tak ty vlastne nepotrebuješ ísť domov, tzn., že popracuješ aj do deviatej, aj do desiatej večer, potom si dáte Netflix, neviem, chill, tam sa vyspíš akože u seba na gauči, ráno dáš sprchu, dostaneš firemné tričko a pokračuješ v práci.
Gabo
Pokračuješ ďalej v práci. Presne tak.
Peťo
Presne tak, no ale pamätám si ten rozhovor s ňou a ona hovorí, že poviem vám jedno strašné tajomstvo a ja, že okej, poďme na to a ona hovorí, že farebné stoličky stoja rovnako ako tie čierne a nakúpiť sladkosti do officu nestojí skoro žiadne peniaze z pohľadu firmy. Chápeš? Že všetci nad tým akože híkali a teraz už sme ďalej, samozrejme.
Gabo
Jasné, dnes už to má každá firma.
Peťo
Áno, ale vtedy všetci nad tým híkali, krochkali a ona strašne prezradila, že to je asi 0,0001 % nákladov, ktoré majú, ale všetci vlastne o tomto rozprávajú. Tak ma to hrozne fascinovalo, že ty vole, fakt.
Gabo
Aj si sa inšpiroval, akože keď si zakladal agentúru, vieš, povedz.
Peťo
No však farbičky a presne máme stôl hojnosti, kde vždy sú nejaké sladkosti porozdávané a máme, ja neviem, playstation, len posledných 5 rokov už na ňom nikto nehrá, lebo nemá čas, ale máme ho.
Gabo
Inak toto je presne, vlastne odbehli sme, ale že strašne sa mi páčil ten trend a to bolo tak pár rokov dozadu, že presne začali aj také konzervatívnejšie firmy, že relax zóna, chill zóna.
Peťo
Áno.
Gabo
Pingpongový stôl sme mali vo firme predtým, kde som robil a tak ďalej a potom som si tak akože spätne si uvedomil, že koľko ľudí na tom hralo pingpong za posledné 3 mesiace. Nikto.
Peťo
Vieš, čo je na tom najhoršie, že keď tam niekto ide hrať pingpong, tak potom na neho gáliš. Potom na neho všetci gália, že či náhodou nemá robotu.
Gabo
Všetci idú okolo a že.
Peťo
Aha, tak ty hráš pingpong.
Gabo
Vieš, čo je horšie, že bolo také, že bola že relax zóna, urobila sa taká že knižnica, že si si mohol zobrať knižku a sadnúť si na taký tuli vak a čítať si. Tam 1 človek si to trúfol spraviť. Po tom, čo si vypočul za 10 minút asi poznámok, už tam nesedel nikto nikdy.
Peťo
Priatelia, ja si myslím, že sme si prebrali i históriu, i firemnú kultúru, i úspechy, i pády tejto krásnej obrovskej firmy. Musím teda povedať, že ich profesne extrémne obdivujem za to, čo vybudovali, za to, ako ovládli 1 celý segment, vlastne ako pomohli vyformovať celý internet.
Gabo
A stále v podstate tie peniaze, s ktorými nevedia, čo robiť, akože investujú do ďalších projektov. Však asi poznáš projekt autonómneho auta, ktorý je pod Googlom a (???) najďalej všetkých tých autonómnych. Takže ako keby tie peniaze, ktoré majú, tak to by aj tak nevedeli minúť, ale v podstate stále investujú do niečoho, čo môže raz ten svet niekam posunúť a zmeniť.
Peťo
Tak a my ako ich hrdí sponzori sa týmto lúčime a tešíme sa na ďalšiu epizódu niekedy nabudúce. Majte sa pekne.
Gabo
Čaute všetci.